چگونه صورت فلکی آندرومدا را پیدا کنیم!!

 

 

  آندرومدا را در آسمان پاییزی نیمکره شمالی در شمال پبدا کنید.

کارولین کالینز پترسن

 

آسمان شب ماههای سپتامبر و اکتبر از بازگشت صورت فلکی آندرومدا خبر می‌دهد. در حالی که آندرومدا نمایش‌دهنده صورت فلکی در آسمان نیست، اما یک شیء شگفت‌انگیز در اعماق آسمان را در خود جای داده و منبع داستان‌های تاریخی جذاب است.

 

یافتن صورت فلکی آندرومدا

برای یافتن صورت فلکی آندرومدا، ابتدا به دنبال صورت فلکی W شکل ذات‌الکرسی در قسمت شمالی آسمان بگردید. آندرومدا مستقیماً در کنار ذات‌الکرسی و همچنین صورتواره مربع بزرگ در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد. آندرومدا برای همه بینندگان نیمکره شمالی و بسیاری، اما نه همه، بینندگان جنوب استوا قابل مشاهده است.

 

  صورت فلکی آندرومدا به اسب پرنده پگاسوس در آسمان چسبیده است. صورت فلکی حوت در زیر پای او قرار دارد. هر یک از این صورتهای فلکی دارای اجرام اعماق آسمان در نزدیکی خود هستند تا ناظران به جستجوی آن بپردازند. کارولین کالینز پترسن

 

تاریخچه آندرومدا

در یونان و روم باستان، ستارگان آندرومدا در ترکیب با ستارگان حوت دیده می‌شدند تا الهه باروری را تشکیل دهند. اخترشناسان عرب “الحوت” – یک ماهی را دیدند. در چین باستان، ستارگان چهره‌های مختلف افسانه‌ای را در ستارگان آندرومدا می‌دیدند، از جمله یک ژنرال معروف و کاخ‌هایی برای امپراتورانشان. در جنوب اقیانوس آرام، جایی که این صورت‌های فلکی در پایین افق قرار دارند، ستاره‌های آندرومدا، ذات‌الکرسی و مثلث را دیدند که به صورت گراز دریایی به یکدیگر متصل شده بودند.

 

درخشان‌ترین ستاره‌های آندرومدا

صورت فلکی آندرومدا چهار ستاره درخشان و تعداد زیادی ستاره کم نور دارد. درخشان‌ترین آنها آلفای آندرومدا یا Alpheratz نام دارد. الفراتز یک ستاره دوتایی است که کمتر از 100 سال نوری از ما فاصله دارد. با پگاسوس مشترک است، اگرچه به طور رسمی بخشی از آن صورت فلکی نیست.

 

دومین ستاره درخشان آندرومدا میراچ یا  بتای آندرومدا نام دارد. میراچ غول قرمزی است که در فاصله 200 سال نوری از ما قرار دارد و در پای سه ستاره قرار دارد که به نظر می رسد به معروف‌ترین جرم آندرومدا در اعماق آسمان منتهی می‌شود: کهکشان آندرومدا.

 

اجرام عمق آسمان در صورت فلکی آندرومدا

معروفترین جرم آسمان در اعماق آسمان نیمکره شمالی کهکشان آندرومدا است که با نام M31 نیز شناخته می‌شود. این جرم یک کهکشان مارپیچی است که حدود 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. جمعیت زیادی در آن تا 400 بیلیون ستاره وجود دارد و تصور می‌شود که دو سیاهچاله در قلب خود دارد.

 

کهکشان آندرومدا دورترین جرمی است که می‌توان از زمین با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. برای پیدا کردن آن، به یک مکان رصد تاریک بروید، سپس ستاره میراچ  را پیدا کنید. از میراچ، خطی را تا ستاره‌های بعدی دنبال کنید. M31 مانند یک لکه نور ضعیف به نظر می‌رسد. بهترین راه برای دیدن آن توسط دوربین دوچشمی یا تلسکوپ است، شما قادر خواهید بود شکل بیضی کهکشان را تشخیص دهید.

 

  کهکشان آندرومدا با فاصله 2.5 میلیون سال نوری نزدیکترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است. اصطلاح “سال نوری” برای رسیدگی به فواصل بسیار زیاد بین اجرام در جهان اختراع شد. بعدها، “پارسک” برای فواصل واقعاً بزرگ توسعه یافت. آدام ایوانز/ویکی‌مدیا کامانز.

 

در دهه 1920، کهکشان آندرومدا به سحابی آندرومدا معروف بود و برای مدت طولانی، ستاره‌شناسان فکر می کردند که این سحابی درون کهکشان خودمان است. سپس یک ستاره‌شناس جوان به نام ادوین هابل توسط تلسکوپ 2.5 متری هوکر در کوه ویلسون در کالیفرنیا به آن نگاه کرد. او ستاره‌های متغیر قیفاووس را در آندرومدا مشاهده کرد و از رابطه «دوره-درخشندگی» هنریتا لیویت برای تعیین فاصله آنها استفاده کرد. معلوم شد که فاصله برای به اصطلاح سحابی برای قرار گرفتن در کهکشان راه شیری بسیار زیاد است. ستارگان باید در کهکشان دیگری قرار می گرفتند. این کشفی بود که نجوم را تغییر داد.

 

اخیراً، تلسکوپ فضایی هابل (که به افتخار هابل نامگذاری شده است) در حال مطالعه کهکشان آندرومدا بوده و تصاویر دقیقی از بیلیونها ستاره آن گرفته است. اخترشناسان رادیویی منابع انتشارات رادیویی را در کهکشان ترسیم کرده‌اند.

 

  برخورد آندرومدا و کهکشان راه شیری، همانطور که از سطح سیاره‌ای در داخل کهکشان ما دیده می‌شود. اعتبار: ناسا؛ ESA; Z. Levay و R. van der Marel، STScI; T. Hallas; و

 

در آینده‌ای دور، کهکشانهای راه شیری و آندرومدا با هم برخورد خواهند کرد. این برخورد یک کهکشان جدید پرجرم را تشکیل می‌دهد که برخی آن را “Milkdromeda” نامیده‌اند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to Find the Andromeda Constellation

https://www.thoughtco.com/andromeda-constellation-4174709

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *