دنباله‌دار پونز بروک دوباره می‌درخشد!

 

 

دنباله دار 12P/Pons-Brooks با طغیان جدیدی دوباره از خواب اخیر خود بیدار شده است. اکنون آنقدر درخشان است که بتوان در یک تلسکوپ معمولی دید.

 

طغیان دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks که در 5 اکتبر گرفته شده است، این عکس با ظاهر بصری دنباله دار با یک کمای درونی به شدت متراکم مطابقت دارد که توسط یک کمای بیرونی تا حدودی بزرگتر و به میزان قابل توجهی کم نورتر احاطه شده است. دم ضعیفی درسمت شمال شرقی

الیوت هرمان

 

دنباله‌دار دوره‌ای 12P/Pons-Brooks همچنان در آوریل آینده به سمت حضیض حرکت می‌کند. به خاطر طغیان‌های غیرقابل پیش‌بینی‌اش در طول حضورهای قبلی، دوباره در حوالی 5.2 اکتبر UT منفجر شد و تقریباً 100 برابر درخشانتر (نزدیک به قدر 5) در مقایسه با شب قبل شد. اگر در 3 اکتبر دنبال دنباله‌دار می‌گشتید، ممکن است بیهوده به دنبال یک شی پراکنده با قدر 14.5 میگشتید. اواخر عصر روز بعد، با قدر 11.0 با ظاهری تقریباً ستاره‌ای، محصور در یک کمای کوچک و متراکم به عرض نیم دقیقه قوسی بود.

 

نقشه 12P/Pons-Brooks برای ما خوش شانس است، دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks از بین ستاره قدر 4 آیوتای هرکول و خوشه کروی درخشان M92 در هرکول عبور می‌کند و پیدا کردن آن را ساده می‌کند. نقشه ستارگان را به قدر 13 با شمال به بالا ترسیم می‌کند. هیچ جرمی در اعماق آسمان درخشانتر از قدر 13 در طول مسیر دنباله دار وجود ندارد که هر شب از 7 اکتبر تا 1 نوامبر نشان داده می شود.

MegaStar، با حسن نیت از Emil Bonanno

 

 

این دنباله‌دار اکنون در دسترس ابزارهای اپتیکی کوچکتر است. کما گسترش می‌یابد و دنباله‌دار به تدریج در طول زمان محو می‌شود، اما در حال حاضر در دسترس یک تلسکوپ 6 اینچی از آسمان تاریک است. بازدیدکننده کمیاب  در حال حاضر در حال عبور از شمال هرکول، نه چندان دور از خوشه کروی درخشان M92 است.

 

جایزه! ماه تا حدود 21 اکتبر از سر راه این دنباله‌دار دور می‌ماند.

 

فوران دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks جولای 2023 کمای در حال گسترش دنباله‌دار در 26 ژوئیه. نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در طول طغیان کنونی به شکلی مشابه در می‌آید.

جیانلوکا ماسی

 

این چهارمین انفجار ثبت شده برای 12P/Pons-Brooks در این ظاهر است. اولین مورد در 20 ژوئیه رخ داد و به طور مشابه روشن بود. پس از عواقب آن، کمای آن به یک خرچنگ نعل اسبی شبیه شد. در 4 و 23 سپتامبر دو شعله ی کم نورتر با بزرگی تقریباً 0.5 و 0.9 افزایش یافتند.

 

اعتقاد بر این است که انفجارها از خروج گاز مونوکسید کربن و دی اکسید در هسته دنباله دار منشأ می‌گیرند که وقتی گرمایش خورشیدی ضعیف می‌شود و پوسته می‌شکند، فرار می‌کند. فوران انفجاری تا یک میلیون تن گرد و غبار، یخ و دیگر ریزه ها را آزاد می‌کند. ابرهای در حال گسترش که توسط نور خورشید روشن می شوند، به سرعت درخشندگی دنباله‌دار را افزایش می‌دهند.

 

طغیان دنباله دار 12P/Pons-Brooks در اکتبر، این دنباله‌دار دوباره در حال توسعه کمای انفجاری علامت تجاری خود است که در این تصویر 6 اکتبر دیده می شود.

دنباله دارها (هلن آشر) با تلسکوپ فالکز شمال از طریق LCO

 

خوزه مانوئل پرز ردوندو (Institut d’Alcarras، اسپانیا) و دانش‌آموزان بن وودینگ (مدرسه ابتدایی سنت ماری، بریجند) دومین انفجار قوی را در تصاویری کشف کردند که با تلسکوپ شمالی 2 متری فالکز در هالیکالا در مائوئی، هاوایی تهیه شده بود. آنها و سایر اعضای پروژه آموزش و توسعه دنباله‌دارها و پروژه کلید اشیاء بیرون زده LCO (LOOK) به طور منظم دنباله‌دار را زیر نظر گرفته‌اند. می‌توانید جزئیات بیشتر کشف را در تلگرام The Astronomers و تجزیه و تحلیل ظاهر فعلی آن توسط ریچارد مایلز (انجمن نجوم بریتانیا) در سایت رصدهای دنباله‌دار 12P بخوانید.

جزئیات 12P/Pons-Brooks مجموعه ای از شش تصویر که با تلسکوپ 2.0 متری فالکز شمالی ساخته شده است، جزئیات جدیدی را در کمای در حال گسترش این دنباله‌دار نشان می‌دهد. ریچارد مایلز گفت: “تصویر حدود 25 ساعت پس از انفجار به قدر 11 گرفته شده است که در اکتبر 2023 در 05.16 ± 0.03 رخ داد.” جزئیات بسیار دقیقی در جریان های خروجی سریع و قابل توجه قابل مشاهده است که تقارن دو محوره را نشان می دهند، همراه با چیزی که شبیه دو کمای متقارن دایره ای است که یکی در دیگری متحدالمرکز است.

با احترام ریچارد مایلز

 

امیدوارم فرصتی برای دیدن این بازدیدکننده متناسب داشته باشید، یکی از بهترین نمونه هایی از چیزی که تماشای دنباله‌دارها را بسیار سرگرم کننده می‌کند.

 

COMET 12P/PONS-BROOKS FLARES AGAIN!

BY: BOB KING OCTOBER 6, 2023 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-12p-pons-brooks-flares-again/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *