بقایای ابرنواختری جدید شناسایی شد!!

تصویر ASKAP از Galaxy SNR G288.8–6.3 در 943 مگاهرتز. اعتبار: فیلیپوویچ و همکاران، 2023.

با استفاده از رهیاب آرایه کیلومتر مربعی استرالیا (ASKAP)، یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان به طور سرسام آور یک باقیمانده ابرنواختر کهکشانی (SNR) را شناسایی کردند که نام SNR G288.8-6.3 را دریافت کرد.

SNRها ساختارهای پراکنده و در حال انبساط ناشی از انفجار ابرنواختری هستند. آنها حاوی مواد پرتاب شده در حال انبساط از انفجار و سایر مواد بین ستاره‌ای هستند که در اثر عبور موج شوک از ستاره منفجر شده به سمت بالا کشیده شده‌اند.

مطالعات بقایای ابرنواخترها برای ستاره‌شناسان مهم است، زیرا نقش کلیدی در تکامل کهکشانها، پراکنده کردن عناصر سنگین ایجاد شده در انفجار ابرنواختر و تامین انرژی مورد نیاز برای گرم کردن محیط بین ستاره‌ای دارند. همچنین اعتقاد بر این است که SNR ها مسئول شتاب پرتوهای کیهانی کهکشانی هستند.

اکنون گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری میروسلاو دی فیلیپوویچ از دانشگاه سیدنی غربی در استرالیا از کشف یک SNR جدید در همین نزدیکی گزارش می‌دهند. این یافته با استفاده از 36 آنتن ASKAP در فرکانس مرکزی 943.4 مگاهرتز و پهنای باند 288 مگاهرتز، به عنوان بخشی از نظرسنجی ASKAP-Evolutionary Map of the Universe (EMU) انجام شد.

محققان در این مقاله نوشتند: «ما در بررسی جدید ASKAP-EMU خود به طور تصادفی یک شی در مقیاس بزرگ پیدا کرده‌ایم که آن را به عنوان SNR جدید کهکشانی G288.8–6.3 طبقه‌بندی می‌کنیم.

SNR G288.8-6.3 دارای اندازه ذاتی حدود 130 سال نوری و شاخص طیفی 0.41- است که برای SNRهای شناخته شده معمول است. این باقیمانده در فاصله 4200 سال نوری از زمین قرار دارد و در فاصله 456 سال نوری بالای صفحه کهکشانی قرار دارد. بنابراین، SNR G288.8–6.3 یکی از بزرگترین و نزدیکترین بقایای ابرنواختر کهکشانی است.

شاخص طیفی SNR G288.8-6.3 نشان می‌دهد که این باقیمانده نشان دهنده جمعیت SNR پیشرفته تکاملی یا در مرحله تابشی تکامل است. علاوه بر این، SNR G288.8–6.3 دارای روشنایی سطح رادیویی نسبتاً پایینی است، که همراه با سایر ویژگیها، به سن حدود 13000 سال اشاره دارد.

بر اساس این مقاله، فشرده سازی شوک میدان مغناطیسی در SNR G288.8-6.3 برای تولید میدانهای مغناطیسی به اندازه کافی بزرگ برای توضیح انتشار سنکروترون SNR ها کافی است. علاوه بر این، بر اساس مطالعه هیدروژن اتمی خنثی (HI)، اخترشناسان یک توزیع حفره مانند و شواهد احتمالی برای تعامل ابر شوک در این باقیمانده پیدا کردند.

نویسندگان مقاله با جمع‌بندی نتایج، مشاهدات پلاریمتری و چند فرکانسی عمیق بیشتری را از SNR G288.8-6.3 پیشنهاد می‌کنند تا بینش بیشتری در مورد ماهیت این SNR جدید کشف‌شده به دست آورند.

New supernova remnant detected with ASKAP