ابزار تلسکوپ فضایی جیمز وب با مشکل مواجه شد، اما رصدخانه در وضعیت “سلامت خوبی” قرار دارد

 

 

یکی از ابزار تصویربرداری تلسکوپ در دست بررسی است، اما زیاد نگران نباشید.

 

این انیمیشن تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که چگونه نور از آینه‌های آن به ابزار علمی آن منعکس می‌شود. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

خبرهای خوب و بد در مورد تلسکوپ فضایی جیمز وب وجود دارد.

 

خبر بد این است که یکی از ابزارهای Scope به نام Mid-Infrared Instrument یا MIRI کمی ناهنجاری را تجربه کرده است. اما قبل از اینکه خیلی نگران شوید، خبر خوب این است که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) هنوز هم سالم است و با قدرت قادر است به رمزگشایی جهان نامرئی برای ما ادامه دهد.

 

اساسا، در ماه آوریل، تیم جیمزوب اعلام کرد که یکی از چهار حالت مشاهده MIRI نشان دهنده کاهش میزان نور ثبت شده توسط دستگاه است. با این حال، پس از انجام تحقیقات در مورد این موضوع، ناسا گفت که این تغییر خطری برای توانایی‌های علمی MIRI ایجاد نمی‌کند. ناسا در یک پست وبلاگی در روز پنجشنبه (2 آگوست) گفت: “هیچ خطری برای ابزار وجود ندارد.”

 

اگرچه، این ناهنجاری ممکن است بر میزان زمان نوردهی مورد نیاز هنگام تغییر دستگاه به حالت خاصی تأثیر بگذارد که تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

یک حالت ابزار موجود که (MRS) نام دارد، برای به دست آوردن داده‌های مادون قرمز که از مناطق دوردست کیهان مرتبط با طول‌موج‌های بین 5 تا 28.5 میکرون، کالیبره شده است. به گفته ناسا، این محدوده معمولاً جایی است که انتشار مولکول‌ها و غبار یافت می‌شود و MRS را برای یافتن چیزهایی مانند دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیاره ایده‌آل می‌کند. اما همانطور که ناسا در پست وبلاگ توضیح می‌دهد، سیگنال کاهش یافته مخصوص تصویربرداری MIRI در طول‌موج‌های بلندتر است.

 

این تیم می‌گوید یکی از حالت‌های دیگر MIRI، به نام طیف‌نگاری با وضوح پایین که در طول موج‌های بین 5 تا 12 میکرون که معمولاً به سطوح جسم (مانند سیارات) متصل می‌شوند، تخصص دارد، به‌طور عادی عمل می‌کند. حالت چهارم MIRI به نام تصویربرداری تاجی در حال حاضر در دست بررسی است. این حالت به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که مستقیماً سیارات فراخورشیدی و دیسک های گرد و غبار اطراف ستارگان میزبان را از طریق مکانیزمی به نام تاج‌نگاری شناسایی کند که به مسدود کردن نور از یک منبع برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به منابع اطراف متکی است.

 

تیم جیمزوب همچنین تایید کرد که رصدخانه به طور کلی در “سلامت خوبی” است و “هر یک از ابزارهای علمی دیگر وب بی‌تأثیر باقی مانده است.” این ابزارها عبارتند از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam)، طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec)، تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف (NIRISS) و حسگر هدایت دقیق (FGS).

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope instrument experiences glitch — but observatory remains in ‘good health’

By Monisha Ravisetti

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-glitch-remains-good-health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *