دنباله‌دار جدید C/2023 P1 نیشیمورا در ماه سپتامبر می‌درخشد؟!

 

یک دنباله‌دار جدید، به نام نیشیمورا، ممکن است به اندازه کافی درخشان باشد که بتوان با چشم غیرمسلح در سپتامبر دید. نحوه دیدن آن را در این مقاله بیاموزید.

 

آیا دنباله دار جدید در ماه سپتامبر به اندازه کافی درخشان خواهد بود که بتوان با چشم غیرمسلح دید؟ ممکن است! تصویر (از سال 2020)  Howen/ Unsplash.

 

هیدئو نیشیمورا از کاکگاوا، ژاپن، در 11 و 12 آگوست 2023 در حال عکاسی از آسمان شب بود که دنباله‌داری جدیدی را دید که اکنون نام او را گرفته است. دنباله‌دار C/2023 P1 نیشیمورا در حال حاضر در مقابل صورت فلکی جمینی دوقلوها، در پایین آسمان سپیده دم حرکت می‌کند. این دنباله‌دار قبل از اینکه نیشیمورا آن را در تصاویر خود ببیند، در تابش خیره کننده خورشید پنهان شده بود و تا ماه آینده، ممکن است آنقدر درخشان باشد که بتوان با چشم غیرمسلح دید!

 

برخی تخمین‌ها پیش از این قدر این دنباله‌دار را 10.4 می‌دانند، یعنی افرادی می‌توانند آن را تشخیص دهند که از تلسکوپ‌های شش اینچی یا بزرگ‌تر در آسمان تاریک استفاده می‌کنند. مشاهدات دیگر گزارش می‌دهند که طول دم دنباله‌دار هشت دقیقه قوسی است. دنباله‌دار باید همچنان به درخشندگی و رشد دم با نزدیک شدن به خورشید ادامه دهد. این دنباله‌دار در اواسط سپتامبر، زمانی که به خورشید و زمین نزدیک‌تر است، به درخشان‌ترین حالت خود خواهد رسید.

 

دنباله‌دار نیشیمورا به سمت خورشید می‌رود

در 15 تا 16 آگوست 2023، این دنباله‌دار در حال گذر از مدار زمین بود که به خورشید نزدیک می‌شد. دنباله‌دار نیشیمورا به قدری سریع در حال حرکت است که تا 27 آگوست 2023 تنها در چند روز به مدار زهره خواهد رسید.

 

علاقه‌مندان به آسمان می‌توانند این دنباله دار را با یک تلسکوپ کوچک در روزهای باقی مانده از ماه آگوست رصد کنند (نمودار زیر را ببینید). بهتر است اکنون سعی کنید آن را ببینید، زیرا ممکن است از عبور خود در نزدیکی خورشید جان سالم به در نبرد که به دلیل عبور بسیار نزدیک آن به ستاره ما است. دنباله‌دار نیشیمورا از مدار عطارد به خورشید نزدیک‌تر خواهد بود. اگر تا ماه آگوست زنده بماند، دنباله‌دار نیشیمورا باید در اولین صبحهای سپتامبر به یک جسم برای رصد با دوچشمی تبدیل شود. سپس، ناظرانی با دیدی بدون مانع به افق شرقی-شمال شرقی ممکن است مناظر دوچشمی خوبی از دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در حدود 10 سپتامبر، حدوداً 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید داشته باشند.

 

مسیر دنباله‌دار جدید

دنباله‌دار نیشیمورا در اواخر آگوست و اوایل سپتامبر از جوزا به صورت فلکی سرطان حرکت می‌کند. در اواسط ماه سپتامبر از لئو عبور می‌کند و سپس در نیمه دوم سپتامبر به دیدار ویرگو می‌رود.

 

دنباله‌دار چقدر درخشان خواهد بود؟

تخمین روشنایی یک دنباله‌دار همیشه چالش برانگیز است زیرا آنها بسیار غیرقابل پیش بینی هستند. در حالی که دنباله‌دار نیشیمورا می‌تواند به اندازه‌ای درخشان باشد که بتوان با چشم غیرمسلح دید، اما می‌تواند با نزدیک شدن به خورشید از هم بپاشد. اما در اینجا تقریبی از میزان روشنایی دنباله‌دار در تاریخهای خاص و مکان یافتن آن وجود دارد.

 

Starwalk قدر این دنباله‌دار را در 11 سپتامبر 4.9 – در محدوده چشم غیرمسلح – تخمین می‌زند. صبح روز 11 سپتامبر، می‌توانید قبل از طلوع فجر به دنبال دنباله‌دار بگردید. اولین جسمی که در شرق آسمان مشاهده خواهید کرد، یک هلال ماه است و به دنبال آن ناهید درخشان در نزدیکی آن قرار دارد. این دنباله‌دار در نزدیکی این جفت و نزدیک به ستاره آدافرا (زتای اسد) در داس اسد (علامت سوال) خواهد بود.

 

نزدیکترین فاصله این دنباله‌دار به زمین در 13 سپتامبر است (زمانی که 0.29 واحد نجومی از زمین فاصله دارد). تقریباً در این زمان، دنباله‌دار از یک شی صبحگاهی به یک شیء شامگاهی تبدیل می‌شود. در 15 سپتامبر، این دنباله‌دار تنها 10 دقیقه قوسی از دومین ستاره درخشان لئو، دنبولا، فاصله خواهد داشت. اما این جفت نیز تنها 12 درجه از خورشید فاصله خواهند داشت و رصد آنها بعد از غروب آفتاب قبل از غروب خود دشوار است.

 

Starwalk قدر این دنباله‌دار را در حضیض 3.2 تخمین می‌زند (در 18 سپتامبر زمانی که دنباله‌دار به خورشید نزدیک است). البته، زمانی که دنباله‌دار درخشان و نزدیک به خورشید باشد، دیدن آن دشوار خواهد بود زیرا نزدیک به خورشید خواهد بود. خورشید روی گنبد آسمان ما نیز وجود دارد، به این معنی که نور خورشید اجسام مجاور را می‌شوید. رصدگران نیمکره شمالی بهترین عکس را برای دیدن دنباله‌دار پس از غروب خورشید در 18 سپتامبر در ویرگو دارند.

 

نقشه‌های دنباله‌دار جدید C/2023 P1

 

مکان دنباله‌دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 18 اوت 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله‌دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 20 اوت 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 27 اوت 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 3 سپتامبر 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله دار C/2023 P1 (نیشیمورا) در 10 سپتامبر 2023، حدود 45 دقیقه قبل از طلوع خورشید. تصویر توسط ادی آیریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

خداحافظی با دنباله‌دار نیشیمورا

همانطور که دنباله‌دار از خورشید دور می‌شود، درخشندگی آن محو می‌شود. تا اواسط اکتبر در آسمان ما از خورشید دورتر می‌شود (20 درجه) اما کم نورتر می‌شود. همچنین بیشتر اوقات در نور روز یا زیر افق خواهد بود. چه مدت می‌توانید نیشیمورا را در حین خروج دنبال کنید؟

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

New comet C/2023 P1 Nishimura to brighten in September

Posted by Kelly Kizer Whitt and  Eddie Irizarry August 17, 2023

https://earthsky.org/tonight/new-comet-c-2023-p1-nishimura-bright-august-september-october-2023/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *