آیا “ستاره‌های تاریک” افسانه‌ای واقعا وجود دارند؟

 

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب سه “ستاره تاریک” کاندید را شناسایی کرد.

 

سخت است که بگوییم این «ستارگان تاریک» ممکن واقعاً چه هستند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب سه جرم را مشاهده کرد که ممکن است از ذرات ماده تاریک در حال نابودی یکدیگر تشکیل شده باشند. (اعتبار تصویر: NASA/ESA)

 

چشم جدید قدرتمند ناسا در جهان ممکن است متوجه ماده تاریک شده باشد.

 

بر اساس تحقیقات جدید، تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) سه “ستاره تاریک” کاندید را شناسایی کرد که ممکن است از ذرات ماده تاریک در حال نابودی تغذیه شوند.

 

کاترین فریز، یکی از نویسندگان این مطالعه، مدیر مؤسسه فیزیک نظری واینبرگ در دانشگاه تگزاس آستین، در بیانیه‌ای گفت: «کشف نوع جدیدی از ستاره به خودی خود بسیار جالب است، اما کشف این که ماده تاریک است که به این نیرو می‌دهد – که بسیار بزرگ است».

 

اعتقاد بر این است که ماده تاریک بیشتر جهان مادی را تشکیل می دهد، اما با تلسکوپ‌های معمولی قابل مشاهده نیست. ما می‌توانیم حضور آن را از طریق اثرات گرانشی ترسیم کنیم، مانند زمانی که یک کهکشان عظیم از مقابل ستاره‌ای دور عبور می‌کند و نور را بزرگ می کند. ستارگان تاریک ممکن است از ذرات ماده تاریک تغذیه شوند، همانطور که ستارگان «عادی» مانند خورشید ما از ماده «عادی» نیرو می‌گیرند.

 

ستارگان تاریک، اگر واقعاً وجود داشته باشند، ممکن است کلیدی برای کمک به ما در درک چگونگی اولین نور در جهان باشند. برای حدود 15 سال، دانشمندان حدس می‌زنند که “ستارگان تاریک” جزو اولین ستارگانی بودند که جهان ما تا به حال تولید کرد، زمانی که فقط 700 میلیون سال سن داشت.

 

نام جالب آنها از آهنگ “Dark Star” که اولین بار در سال 1967 توسط The Grateful Dead پخش شد، تیم تحقیقاتی که برای اولین بار ستاره‌های تاریک را پیش‌بینی کردند در سال 2009  “ستاره تاریک” نیز نامیده می‌شود.

 

مشاهدات جیمزوب نشان می‌دهد که سه جرم دوردست که همگی مربوط به اوایل تاریخ کیهان هستند، دارای ویژگی‌های کلیدی ستارگان تاریک هستند: آنها درخشان هستند، اما برای انجام همجوشی بسیار سرد هستند.

 

نویسندگان در این مطالعه هشدار دادند: “مجموعه‌ای از پارامترهای نامشخص وجود دارد که تشکیل و تکامل یک ستاره تاریک و در نهایت ویژگی‌های قابل مشاهده آن را کنترل می‌کند.” اما آنها تاکید کردند که از «مقادیر قابل قبول» برای انرژی ذرات ماده تاریک در ساخت مدل‌های این اجرام نظری استفاده کرده‌اند.

 

سه ستاره تاریک نامزد (معروف به JADES-GS-z13-0، JADES-GS-z12-0، و JADES-GS-z11-0) ممکن است هدف مشاهدات آینده جیمزوب باشند تا به دنبال “افت یا بیش از حد” شدت نور در باندهای فرکانسی خاص” باشند  که ممکن است با سایر پیش‌بینی‌ها برای انرژی ستاره‌های تاریک مطابقت داشته باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Do fabled ‘dark stars’ actually exist? James Webb Space Telescope spots 3 candidates

By Elizabeth Howell

https://www.space.com/nasa-james-webb-space-telescope-stars-dark-matter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *