استقامت مواد آلی پیچیده (نه حیات) را در مریخ پیدا کرد!!

 

 

استقامت ناسا 10 نمونه سنگ را بررسی کرده و نشانه‌هایی از مولکول‌های آلی پیدا کرده است که نشانه‌ای از گذشته پیچیده ژئوشیمیایی است.

نقشه حرکت استقامت در دهانه جزرو. این نقشه بخشی از حرکت مریخ‌نورد استقامت در دهانه جزرو را نشان می‌دهد که سازندهای زمین‌شناسی معروف به ماز و سیتا در آن دیده می‌شود. هنگامی که استقامت سنگ‌ها را در این واحدهای زمین‌شناسی بررسی کرد، انواع مختلفی از مولکول‌های آلی پیچیده را یافت. (از آن زمان استقامت به سمت چپ منطقه نشان داده شده در اینجا حرکت کرده است. نقشه کامل را کاوش کنید:

https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/where-is-the-rover/

ناسا / JPL

 

دانشمندان سیاره‌شناسی که داده‌های مریخ‌نورد استقامت ناسا را تجزیه و تحلیل می‌کنند، نشانه‌هایی از مولکول‌های آلی در مریخ پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد این سیاره در گذشته چرخه ژئوشیمیایی پیچیده‌تری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد داشته است. اگر درست باشد، نشان می‌دهد که بلوک‌های سازنده حیات برای حدود بیلیونها سال در سیاره سرخ وجود داشته‌اند.

 

این یافته‌های جدید که در Nature منتشر شده است، از بررسی کف دهانه جزرو، یک حوضه برخوردی 45 کیلومتری (28 مایلی) در شمال استوای مریخ به دست آمده است. ناسا آن را به عنوان محل فرود استقامت به دلیل نشانه‌های زمین شناسی مبنی بر سیل یک رودخانه باستانی به دهانه در حدود 2.5 بیلیون سال پیش انتخاب کرد.

 

اکنون تیمی به سرپرستی سانانداد شارما (کالتچ) داده‌های حاصل از اسکن محیط‌های زیست پذیر استقامت را با ابزار Raman و Luminescence for Organics and Chemicals (SHERLOC) تجزیه و تحلیل کرده‌اند. این اولین ابزاری است که ما به مریخ آورده‌ایم که می‌تواند مولکول‌های آلی، ترکیبات حاوی پیوندهای کربن-هیدروژن یا کربن-کربن را نقشه برداری کند. SHERLOC که در انتهای بازوی روباتیک مریخ نورد نصب شده است، لیزر فرابنفش را به نمونه‌های سنگ می‌تاباند و به دنبال روشی است که پیوندهای مولکولی ارتعاشی نور را پراکنده می‌کنند.

 

شارما و تیمش روی اهداف متعدد روی دو سازنده زمین‌شناسی در کف دهانه به نام‌های ماز و سیتا تمرکز کردند. آنها سیگنالهای مربوط به مولکولهای آلی را در تمام 10 هدفی شناسایی کردند که بررسی کرده بودند. آن مولکول‌ها در کریستال‌های سولفات به دام افتاده بودند و بیشتر در ماز متمرکز شدند تا در سیتا.

 

شارما می‌گوید: «دیدن سیگنال‌های آلی احتمالی از نظر تعداد تشخیص‌ها و توزیع بین دو واحد کف دهانه، شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز بود. این امر امکان شکل‌گیری، حفظ یا مکانیسم‌های حمل و نقل مختلف را در سراسر دهانه و به طور گسترده‌تر در سطح مریخ باز می‌کند.»

صخره‌ها در سازند ماز این تصاویر پردازش شده، نواحی مختلف سازند ماز را مشخص می‌کنند و انواع سنگ‌ها، از جمله سنگفرش‌ها و تخته سنگ‌ها را نشان می‌دهند.

ناسا / JPL / CC BY-NC 4.0

 

بنابراین مولکول‌های آلی از کجا آمده‌اند؟ ممکن است میکروبهایی که زمانی به این صخره‌های باستانی چسبیده بودند آنها را پشت سر بگذارند، اما شارما هنوز به این نتیجه نمی‌رسد. «ادعای این که حیات منبع مواد آلی است. شارما می‌گوید، یک فرضیه آخرین راه حل است. ما باید هر گونه منشا غیر بیولوژیکی را رد کنیم.»

 

مولکول‌های آلی ممکن است از گرد و غبار بین ستاره‌ای یا برخوردی آمده باشند، اما شارما می‌گوید: «به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از مواد آلی مرتبط با سنگ‌هایی که با آب تعامل داشته‌اند. این با گذشته آبکی جزرو مطابقت دارد. فعل و انفعالات آبی همچنین ممکن است توضیح دهد که چگونه مولکولها در شرایط شدید در سطح سیاره جان سالم به در برده‌اند.

 

این اولین بار نیست که مولکول‌های آلی در کریستال‌های سولفات در مریخ شناسایی می‌شوند. دانشمندان سیاره‌شناسی آنها را در دهانه گیل، محل فرود مریخ نورد کنجکاوی نیز دیده‌اند. اما اکنون اندازه‌گیری‌هایی از دهانه‌های متعدد وجود دارد.

 

لوئیس دارتنل، اختر زیست شناس (دانشگاه وست مینستر، انگلستان) می‌گوید: «این واقعاً یک کشف جالب است. از آنجایی که محققان چندین مخزن متمایز از مواد آلی را در جزرو پیدا کردند، چندین فرآیند می‌توانند برای توضیح این تنوع درگیر شوند که نشان می‌دهد که ممکن است چرخه کربن گسترده‌تری در مریخ باستانی وجود داشته باشد که قبلاً گمان می‌رفت.

 

برای اینکه ببینیم آیا این مولکول‌ها می‌توانند مستقیماً با زندگی مرتبط شوند یا خیر، نمونه به بررسی دقیق‌تری از آنچه نیاز دارد که یک مریخ‌نورد به تنهایی می‌تواند ارائه کند. دارتنل می گوید: «[ما] باید منتظر مأموریت بازگشت نمونه مریخ باشیم تا آنها را برای تجزیه و تحلیل کامل به زمین بازگردانیم.

 

یک طرح بلندپروازانه و چند سازمانی برای پرتاب یک فرودگر عظیم و سنگین در سال 2028 وجود دارد. در این طرح باید در جزرو فرود آمد و یک مریخ‌نورد (یا شاید هلیکوپتر) برای جمع‌آوری نمونه‌های مهم شناسایی‌شده توسط استقامت فرستاد و سپس آنها را به خانه پرتاب کرد. دانشمندان در انتظار تا سال 2033. تنها زمانی که آن نمونه‌ها در دسترس باشند، ما درک روشن‌تری از این امر خواهیم داشت که این مولکول‌های آلی واقعاً چه هستند و چقدر برای داستان زندگی احتمالی در مریخ مهم هستند،.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

PERSEVERANCE FINDS COMPLEX ORGANICS (NOT LIFE) ON MARS

BY: COLIN STUART JULY 12, 2023

​https://skyandtelescope.org/astronomy-news/perseverance-finds-complex-organics-not-life-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *