ستاره‌شناسان خواص یک تپ‌اختر مجاور را بررسی کردند!!

 

 

تپ اختر PSR B1055-52 و محیط آن همانطور که در رصد HST F110W شناسایی شد. اعتبار: پوسلت و همکاران

 

ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره XMM-Newton و تلسکوپ فضایی هابل (HST) مشاهدات رتو ایکس و مادون قرمز نزدیک یک تپ اختر میانسال به نام PSR B1055-52 را انجام دادند. نتایج کمپین رصدی، اطلاعات ضروری را در مورد خواص این تپ اختر ارائه می‌دهد.

 

 

تپ اخترها ستارگان نوترونی بسیار مغناطیسی هستند و پرتویی از تابش الکترومغناطیسی ساطع می کنند. آنها معمولاً به شکل انفجارهای کوتاه انتشار رادیویی شناسایی می‌شوند. با این حال، برخی از آنها نیز از تلسکوپهای نوری، اشعه ایکس و پرتو گاما رصد می‌شوند.

 

اگرچه فاصله PSR B1055-52 نامشخص است، مطالعات قبلی نشان می‌دهد که فاصله آن تا 2300 سال نوری از زمین فاصله ندارد. PSR B1055-52 دارای دوره چرخشی 197 میلی ثانیه، سن چرخش حدود 535000 سال، قدرت چرخش پایین 30 دسییلیون erg/s و میدان مغناطیسی سطحی در سطح 1.1 TG است.

 

PSR B1055-52 یک تپ اختر به خوبی مطالعه شده است، با این حال برخی از اختلافات در مورد پارامترهای طیفی اشعه ایکس و شار آن وجود دارد. به همین دلیل است که گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری بتینا پوسلت از دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، تصمیم گرفتند PSR B1055-52 را با XMM-Newton و HST بررسی کنند.

 

مشاهدات قبلی پرتو گاما، اشعه ایکس و تپ اختر رادیویی B1055-52 میانسال نشان دهنده برخی ویژگی‌ها، مانند تغییر مشکوک شار پرتو ایکس و پارامترهای طیفی، بیش از حد زیاد جزء حرارتی ادعایی طیف فرابنفش (UV) بر روی بسط ریلی-جین طیف حرارتی اشعه ایکس و یک شکست مضاعف در مولفه طیفی غیرحرارتی بین باندهای نوری و اشعه ایکس می‌باشد.

 

این مطالعه نشان داد که خواص بلندمدت پرتو ایکس PSR B1005-52 براساس مقایسه بین مشاهدات 2000 و XMM-نیوتن جدید انجام شده در سال 2019 به نظر می‌رسد پایدار باشد. تغییراتی که قبل یا حوالی سال 2012 رخ داده‌اند را نمی‌توان به طور کامل حذف کرد. اخترشناسان فرض می‌کنند که یک مشکل کالیبراسیون با رصد چاندرا در سال 2012 ممکن است اختلافات گزارش شده توسط مطالعات قبلی را توضیح دهد.

 

شاخص طیفی قانون قدرت برای PSR B1005-52 در باند انرژی 3 تا 10 کو 0.57- اندازه گیری شد، و یک شیب قانون قدرت تقریباً 0.24- برای شاخص رنگ 0.03 ماگ محاسبه شد. اشاره شد که اجزای قانون قدرت در طیف های فرابنفش-نوری-مادون قرمز و اشعه ایکس شیبهای مشابهی دارند و به آرامی به یکدیگر متصل می‌شوند که نشان دهنده مکانیسمهای شتاب و انتشار مشترک است.

 

علاوه بر این، طیف پرتو ایکس PSR B1005-52 با طیف مدل جو ستاره نوترونی، مشابه دیگر تپ‌اخترهای میانسال، ناسازگار است. این امر ممکن است نشان دهنده یک سطح ستاره نوترونی متراکم باشد که طیف آن احتمالاً به طیف جسم سیاه نزدیکتر است.

 

مشاهدات جدید همچنین به محققان اجازه داد تا حرکت مناسب PSR B1005-52 را به دقت اندازه‌گیری کنند که می‌تواند برای تخمین سن سینماتیکی این تپ اختر ضروری باشد.

 

“در اصل، حرکت مناسب اکنون شناخته شده می تواند برای محدود کردن یک سن حرکتی مورد استفاده قرار گیرد و یک تخمین سنی مستقل و ارجح بر سن مشخصه نسبتاً نامشخص ارائه می‌دهد. چنین اطلاعاتی امکان مقایسه قابل اعتمادتری با سایر NSها [ستاره‌های نوترونی] و همچنین با پیش‌بینی‌های نظری، به عنوان مثال، منحنی‌های خنک کننده NS،” نویسندگان مقاله نتیجه گرفتند.

 

Astronomers investigate the properties of a nearby pulsar

by Tomasz Nowakowski , Phys.org JUNE 9, 2023 

https://phys.org/news/2023-06-astronomers-properties-nearby-pulsar.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *