اکتشافات جدید تعداد قمرهای زحل “نامنظم” را دو برابر کرد و تعداد کل را به 145 رساند!!

 

 

مرکز سیاره‌های کوچک مجموعه‌ای از قمرهای جدید را برای زحل اعلام می‌کند که مجموع قمرهای آن را به 145 می‌رساند (و رکورد مشتری را خواهد شکست).

 

مدارهای قمرهای تازه کشف شده این نمودار مدارهای امروزی 41 قمر جدید را که تا کنون منتشر شده است نشان می‌دهد که با رنگ آمیزی جهت مدار آنها (آبی برای پیشروی، در جهت چرخش زحل، و قرمز برای رتروگراد) کدگذاری شده است. نمودار به مقیاس نشان داده شده است. اندازه مدار ماه زمین برای مقایسه در پایین سمت چپ نشان داده شده است.

K Ly

 

زحل با کشف 62 قمر جدید، رکورد بیشترین قمر در منظومه شمسی را پس گرفت. اندازه همه آنها فقط چند کیلومتر است و مدارهایی دور از سیاره دارند که نشان دهنده منشأ آنهاست: زحل آنها را در مقطعی در گذشته تصرف کرده است.

 

تا زمان انتشار، مرکز سیاره کوچک (MPC) مدار 41 قمر جدید را در یک سری اعلامیه که بین 3 و 10 می صادر شده است، منتشر کرده است. برت گلادمن (دانشگاه بریتیش کلمبیا، کانادا) در 11 می گفت که این مرکز به زودی مدار 21 قمر دیگر را افشا خواهد کرد. با این کار، تعداد کل قمرهای زحل به 145 می‌رسد ( از جمله 24 قمر “منظم” که در اطراف سیاره شکل گرفته‌اند و 121 قمر کوچکتر، “نامنظم” در مدارهای گسترده، کشیده و کج شده است). گزارش‌های جدید بیش از دو برابر تعداد قمرهای نامنظم زحل را گزارش می‌کنند که زحل را بسیار جلوتر از 95 قمر مشتری می‌گذارد که اوایل امسال مشتری را در جایگاه اول قرار داده بود.

 

سیلی از اکتشافات زحل ناشی از یک سری مشاهدات است که ادوارد اشتون (اکنون در موسسه نجوم و اخترفیزیک آکادمی سینیکا، تایوان) و همکارانش، از جمله گلادمن، با تلسکوپ کانادایی هاوایی فرانسه از سال 2019 تا 2021 انجام دادند. هدف اولیه آنها این بود که اندازه قمرهایی که به دور زحل می‌چرخند را مطالعه کردند و در سال 2021 توزیع اندازه قمرهای نامنظم کوچک را گزارش کردند. تعداد بیشتر قمرهای کوچکتر نشان دهنده برخورد اخیر (100 میلیون سال پیش) بین دو جرم در اطراف زحل است. برای ثبت قمرهای کم نور تا چند کیلومتری، این گروه مجموعه‌ای از تصاویر را روی هم گذاشتند، روشی که قبلاً برای جستجوی قمرهای اطراف اورانوس و نپتون استفاده می‌شد، اما قبلاً برای زحل استفاده نشده بود.

 

پروژه بعدی این گروه محاسبه مدارهای اجرام در دوره ای بود که محققان مشاهداتی را برای آن به دست آورده بودند. این فرآیند پر زحمت اما ضروری است و شامل ردیابی حرکت اجسام کوچک در سراسر آسمان در طول زمان است. اشتون می‌گوید: «پیوند دادن [مشاهدات] قمرها در همان سال نسبتاً ساده بود، اما از آنجایی که تنها چند رصد در سال وجود داشت، پیوند دادن قمرها بین سال‌های مختلف بسیار زمان‌بر بود و شامل آزمون و خطاهای زیادی بود. “

 

ردیابی مدار دشوار است. گلادمن می‌گوید: «این قمرها از سیاره دور هستند و شما آنها را از یک زمین در حال حرکت می‌بینید».

 

گام بعدی انتقال یافته‌ها به MPC بود. اشتون می‌گوید: «ما از سال 2020 به آرامی مشاهدات خود را به MPC ارائه می‌کنیم. آرشیو این مرکز به سال‌ها پیش برمی‌گردد. مقایسه اکتشافات جدید با اشیاء بایگانی شده دشوار است، زیرا مستلزم اجرای مدارهای عقب در طی سالیان متمادی است. در عین حال، تطبیق موفقیت آمیز مدار یک جسم جدید با مشاهدات قدیمی تر، دقت پارامترهای مداری آن را بهبود می‌بخشد.

 

چند قمر دیگر زحل کشف نشده باقی مانده است؟ بررسی سال 2021 تنها 2.2 درجه مربع از 26 درجه مربع آسمان را که گرانش زحل در آن غالب است را پوشش داد. با این حال، قمرهای نامنظم به ندرت بیش از نیمی از شعاع این منطقه از یک سیاره را طی می‌کنند، اشتون می‌گوید: “در واقعیت، حدود 75٪ از قمرهای شناخته شده در هر زمان در میدانهای ما بودند.” اشتون و گلادمن در مقاله خود در سال 2021 تخمین زدند که زحل حدود 150 قمر نامنظم به قطر حداقل 3 کیلومتر (2 مایل) دارد. اشتون می‌گوید با حدود 120 قمر از این دست که اکنون شناخته شده‌اند، «حدود 30 قمر [کشف نشده] در این محدوده اندازه [و] احتمالاً صدها، اگر نه هزاران قمر زحل با اندازه‌های کوچک‌تر باقی مانده است».

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NEW DISCOVERIES DOUBLE NUMBER OF “IRREGULAR” SATURN MOONS, BRINGING TOTAL COUNT TO 145

BY: JEFF HECHT MAY 12, 2023

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/new-observations-double-saturns-irregular-moons/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *