دو سیاره فراخورشیدی «ابر زمین» در منطقه قابل سکونت ستاره نزدیک مشاهده شدند!!

 

 

فضاپیمای تس ناسا دو سیاره را پیدا کرد که کمی بزرگتر از زمین هستند.

 

تصویری از دو ابر زمین که به دور یک ستاره مادر می‌چرخند. (اعتبار تصویر: تصویر اصلی توسط ESA/Hubble، M. Kornmesser؛ تغییرات توسط Robert Lea)

 

اخترشناسان دو سیاره فراخورشیدی “ابر زمین” را مشاهده کرده‌اند که در منطقه قابل سکونت یک ستاره مجاور در حال چرخش هستند.

 

هر یک از سیاره‌های فراخورشیدی تازه کشف شده اندکی بزرگتر از سیاره ما هستند و هر دو دور یک ستاره کوتوله قرمز یکسان هستند.

 

این سیارات فراخورشیدی توسط ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) هنگام عبور از چهره ستاره مادر خود، TOI-2095 مشاهده شدند که حدود 137 سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دار،. این گذر باعث افت نور ستاره شد و تجزیه و تحلیل این افت حضور و همچنین برخی از ویژگی‌های این دو سیاره را آشکار کرد.

 

به عنوان یک کوتوله قرمز، TOI-2095 بخشی از بزرگترین خانواده ستارگان در جهان است. کوتوله‌های قرمز با وجود خنک‌تر بودن از خورشید، فوران‌های شدید پرتوهای فرابنفش و اشعه ایکس را در جوانی خود تجربه می‌کنند. این تابش می‌تواند جو سیاراتی را نابود کند که نسبتاً نزدیک به دور آنها می‌چرخند. در نتیجه، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا سیارات دارای منطقه قابل سکونت کوتوله قرمز – که به عنوان محدوده فاصله از یک ستاره که در آن آب مایع می‌تواند در سطح جهان پایدار باشد – تعریف می‌شود – واقعاً برای زندگی مانند زمین میزبان هستند یا خیر.

 

دو سیاره در حال چرخش در منطقه قابل سکونت این کوتوله قرمز – که به ترتیب TOI-2095 b و TOI-2095 c نامگذاری شده‌اند  برای تحقیقات بیشتر توسط ستاره شناسان وسوسه کننده هستند.

 

فاصله بین نزدیکترین سیاره به کوتوله سرخ، TOI-2095 b، و ستاره آن حدود یک دهم فاصله متوسط بین زمین و خورشید است. این سیاره فراخورشیدی که 1.39 برابر بزرگتر از سیاره ماست اما 4.1 برابر جرم آن است، حدود 17.7 روز زمینی طول می کشد تا به دور ستاره بچرخد.

 

سیاره دوم سیستم، TOI-2095 c، کمی دورتر از همتای خود است. 28.2 روز زمینی طول می‌کشد تا به دور کوتوله سرخ بچرخد. این سیاره فراخورشیدی قطری در حدود 1.33 برابر زمین و 7.5 برابر جرم سیاره ما دارد. محققان گفتند که سیارات احتمالا دمای سطحی بین 75 درجه فارنهایت و 165 درجه فارنهایت (24 تا 74 درجه سانتیگراد) دارند.

 

برای ویدیوهای بیشتر Space.com اینجا را کلیک کنید…

داستان های مرتبط:

– در اینجا تأثیر مخربی است که یک ابر زمین بر منظومه شمسی ما خواهد داشت

 

– واقعاً چه چیزی یک سیاره را قابل سکونت می کند؟ ممکن است فرضیات ما اشتباه باشد

 

تیم پشت این اکتشاف، به رهبری فیلیپه مورگاس منجم دانشگاه لا لاگونا در اسپانیا، اشاره کرد که دوره‌های مداری نسبتا طولانی این دو سیاره می‌تواند داده‌های مهمی را ارائه دهد که می‌تواند به روشن کردن فرآیندها کمک کند که ترکیب سیارات کوچکی را شکل می‌دهد که به دور کوتوله‌های قرمز می‌چرخند.

 

کشف این دو سیاره فراخورشیدی قدرت ماموریت تس ناسا را بیشتر نشان می‌دهد. از زمان پرتابش در آوریل 2018، این شکارچی سیارات فراخورشیدی حدود 330 جهان بیگانه تایید شده و همچنین بیش از 6400 نامزد را پیدا کرده است که منتظر مطالعه یا تحلیل بعدی هستند.

 

این تیم اکنون قصد دارد کشف این دو ابر زمین را با اندازه گیری دقیق سرعت شعاعی آنها دنبال کند. با استفاده از این اندازه‌گیری‌ها، آن‌ها می‌توانند جرم TOI-2095 b و TOI-2095 c را بهتر تخمین بزنند که به این ترتیب می‌توان چگالی سیارات را با دقت بیشتری تعیین کرد. این می‌تواند به ستاره شناسان کمک کند تا دریابند که آیا این دو سیاره توانسته‌اند  جو خود را حفظ کنند یا خیر.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

2 ‘super-Earth’ exoplanets spotted in habitable zone of nearby star

By Robert Lea

https://www.space.com/super-earth-exoplanets-nearby-red-dwarf-tess

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *