تصویر تلسکوپ هابل از محل انفجار ستاره‌های دور کهکشانی

این کهکشان شباهت زیادی به راه شیری ما دارد.

هابل مشهور در حالی که به دنبال شواهدی از یک ابرنواختر بود، واضح‌ترین تصویر را از یک کهکشان دور گرفت.

این منطقه که توسط تلسکوپ فضایی هابل تصویربرداری شده است، سه سال پیش پس از آن مورد توجه قرار گرفت که ستاره‌شناسان شاهد مرگ خشونت آمیز یکی از ستارگان پر جرم آن تنها چند روز پس از اتمام سوخت و انفجار آن به صورت یک ابرنواختر بودند.

این تصویر تازه، کهکشان دوردست UGC 678 را به نمایش می‌گذارد که در فاصله 260 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارد. در حالی که اخترشناسان اطلاعات بسیار کمی در مورد شکل گیری و آرایش کهکشان دارند، رصدهای گذشته با تلسکوپ‌های مختلف آن را به عنوان یک جرم جذاب نشان داده است.

کهکشان مارپیچی میله‌ای UGC 678 که توسط تلسکوپ فضایی هابل تصویربرداری شده است. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, C. Kilpatrick, R. J. Foley)

در 2 دسامبر 2020، اخترشناسان شواهدی از “انفجار ابرنواختری بزرگی” در نزدیکی قلب کهکشان کشف کردند که نشان داد ستاره‌ای چند برابر جرم خورشید سوختش تمام شده است.

مرگ انفجاری ستاره اسرارآمیز که در پی آن رخ داد توسط سیستم هشدار آخرین برخورد سیارکی (ATLAS) مشاهده شد که شبکه‌ای از چهار تلسکوپ در هاوایی، شیلی و آفریقای جنوبی است. سیارکها اگرچه تمرکز اصلی ATLAS هشدار دادن در مورد اجرامی است که بر زمین تأثیر می‌گذارد، این پروژه همچنین تغییرات ناگهانی در سیگنالهای اجرام آسمانی، مانند آنچه را نشان می‌دهد که از مرگ خشونت آمیز یک ستاره در کهکشان UGC 678 ایجاد شده است.

اخترشناسانی که کشف این ابرنواختر را در سال 2020 گزارش کردند گفتند که این رویداد را «در عرض چند روز پس از انفجار» دیدند و خواستار مشاهدات دقیقتر شدند. تنها دو هفته پس از کشف، فضاپیمای گایا آژانس فضایی اروپا (ESA) تأیید کرد که نور درخشانی که منجمان مشاهده می‌کنند در واقع ناشی از یک ابرنواختر است.

مطالعات بیشتر UGC 678 شامل مشاهده توسط تلسکوپ بررسی پانورامیک و سیستم واکنش سریع یا Pan-STARRS در هاوایی است. نمایندگان آژانس فضایی اروپا (ESA) در توضیح تصویر منتشر شده در روز دوشنبه (17 آوریل) نوشتند که هابل دو بار کهکشان را برای جستجوی بقایای باقی مانده در پی انفجار، “به امید کشف سرنخهایی از هویت ستاره‌ای مشاهده کرد که ابرنواختر 2020 را تولید کرده است”.)

کشف‌های متعددی از این دست به اخترشناسان کمک کرده است تا به شکل ظاهری کهکشان پی ببرند، اما آنها هنوز اطلاعات زیادی در مورد خود ستاره فوران‌شده ندارند.

اگرچه UGC 678 بخشی از کهکشان راه شیری نیست، شکل کهکشان شبیه کهکشان خانه ما به نظر می‌رسد. UGC 678 ساختاری مارپیچی با یک صفحه ستاره‌ای که به بازوهای چرخان تبدیل شده است.

Hubble telescope eyes galactic site of distant star explosion (video)