اولین تصویر از سمت دور دیموس قمر مریخی!!

 

 

این تصویر دیموس برای اولین بار سمت دور قمر کوچکتر مریخ را با وضوح بالا نشان می‌دهد. تصور می‌شد که قمرهای مریخ سیارک‌هایی هستند که به دام افتاده‌‌اند. اما فضاپیمای امید منشا سیاره‌ای احتمالی را آشکار می‌کند.

 

فضاپیمای امید امارات، قمر کوچکتر مریخ به نام دیموس را از فاصله 100 کیلومتری به ثبت رساند. این تصویر دیموس اولین نمای با وضوح بالا از سمت دور ماه کوچک است که ممکن است روزی به ایستگاهی برای فضانوردان در حال کاوش در مریخ تبدیل شود. تصویر از سارا العامری/ امارات.

 

تصویر جدید دیموس سمت دور ماه را نشان می دهد

در سال 2020، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) ماموریتی به نام امید به مریخ را آغاز کرد. امید در سال 2021 گردش به دور سیاره سرخ را آغاز کرد و جو و ویژگی‌های آن را مطالعه کرد و – در 24 آوریل 2023 – امارات متحده عربی تصاویر جدید امید از قمر مریخی دیموس را در مجمع عمومی اتحادیه علوم زمین اروپا در وین، اتریش به اشتراک گذاشت. این تصاویر برای اولین بار در تاریخ، سمت دور قمر کوچکتر مریخ را با وضوح بالا نشان می‌دهد. آن‌ها به این نظریه اهمیت می‌دهند که قمرهای مریخ سیارک‌های  به دام افتاده نیستند، بلکه همراه با سیاره سرخ شکل گرفته‌اند و آنها منظره‌ای وسوسه انگیز از ماه کوچکی را ارائه می‌دهند که ممکن است روزی انسانها روی آن بایستند.

 

قمرهای مریخ به طور جزر و مدی با مریخ قفل هستند (همانطور که ماه ما با زمین قفل است و همیشه یک چهره را به ما نشان می‌دهد. بنابراین، ماموریتهای قبلی به سیاره سرخ در مدار پایین، به دیموس از منظر مریخ نگاه می‌کردند و همیشه همان چهره‌ای را می‌دیدند که هر مریخی می‌دید. اما امید از منظر یک خارجی به دیموس با مریخ در زیر آن نگاه می‌کند. مدار غیرمعمول امید – در 25000 مایل (40000 کیلومتر) بالای سطح مریخ در بالاترین نقطه آن – امکان این دید متفاوت را فراهم می‌کند.

 

آشکار کردن پشت قمر

سارا الامیری، وزیر آموزش عمومی و فناوری پیشرفته امارات، تصویر جدید را در توییتر به اشتراک گذاشت. فضاپیمای امید هنگام ثبت تصاویر جدید در فاصله 100 کیلومتری دیموس قرار داشت. ویدئوی زیر را چک کنید:

این ابزار رصدی در طی پروازهای نزدیک امکان‌پذیر شد که امید را در فاصله 100 کیلومتری از دیموس عبور می‌کرد. pic.twitter.com/74hn2TU7w4

Sarah Al Amiri (@SarahAmiri1) 24 آوریل 2023

 

سیارک‌های به دام‌افتاده یا تشکیل سیاره‌ای؟

مریخ دارای دو قمر کوچک به نام های فوبوس و دیموس (هراس و وحشت) است. فوبوس بزرگتر از این دو است که 16 مایل (26 کیلومتر) عرض دارد. دیموس کوچکتر است و طولانی‌ترین محور آن حدود 10 مایل (16 کیلومتر) است. از آنجایی که مریخ و این اجرام کوچک با کمربند سیارک‌ها هم مرز هستند، ستاره‌شناسان مدت‌ها فکر می‌کردند که آنها سیارک‌هایی هستند که به دام افتاده‌اند. با این حال، آنها مدارهای تقریباً دایره‌ای به دور استوای مریخ دارند که در عوض نشان می‌دهد که آنها همراه با سیاره سرخ شکل گرفته‌اند.

 

در 10 مارس 2023، امید فراز دیموس و مریخ پرواز کرد و این جفت را با هر سه ابزار خود اسکن کرد. این تصاویر، در طیف مادون قرمز تا فرابنفش شدید، نشان می‌دهند که سطح دیموس نسبت به سیارک‌ها به ترکیب مریخ نزدیک‌تر است. دیموس فاقد سنگ غنی از کربن معمولی سیارک‌ها است.

 

عینک سه بعدی خود را بیرون بیاورید و از منظره‌ای واقعی از قمر دیموس مریخ لذت ببرید. تصویر از UAE/ Nature

 

Martian moon Deimos image reveals far side for 1st time

Posted by Kelly Kizer Whitt April 25, 2023

https://earthsky.org/space/martian-moon-deimos-image-far-side-high-resolution/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *