سیارک های قرمز کمیاب در اطراف نپتون می‌توانند رازهای اولیه منظومه شمسی را فاش کنند!!!

 

 

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که برخی از سیارک‌های تروجان نپتون قرمز تیره هستند که احتمالاً نشان می‌دهد که سیارک‌ها در روزهای اولیه منظومه شمسی چگونه بوده‌اند.

 

 

تصاویر تلسکوپ از سیارک‌های قرمز کمیاب نپتون که با تلسکوپ‌های 200 اینچی پالومار، جمینی و کک گرفته شده‌اند (اعتبار تصویر: دکتر برایس بولین)

 

نپتون معروف به سیاره آبی زنده است، اما سیارکهایی که در نزدیکی آن می چرخند قطعاً اینطور نیستند.

 

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان اخیراً به سیارکهای تروجان نپتون نگاهی انداختند و دریافتند که به نظر می‌رسد همه آنها کمی قرمز هستند (بسیار قرمزتر از اکثر سیارک های منظومه شمسی).

 

تروجانهای نپتونی ابری از سیارکها هستند که مدار آنها به دور خورشید به موازات مدار نپتون است. آنها در نقاط پایدار گرانشی بین نپتون و خورشید، یا بین نپتون و سیاره کوتوله پلوتو قرار دارند و برای اولین بار در سال 2001 کشف شد. کمتر از 50 مورد از این اجسام سنگی تا به امروز توصیف شده است.

 

دلیل این امر این نیست که تروجانهای نپتونی نادر هستند. احتمالاً به این دلیل است که تشخیص سنگهای فضایی بسیار کوچک و دور دشوار است. این سیارکها معمولاً 31 تا 62 مایل (50 تا 100 کیلومتر) عرض دارند و در فاصله 2.8 بیلیون مایلی (4.5 بیلیون کیلومتری) از خورشید می‌چرخند. قبل از این تحقیق، اخترشناسان تنها ده‌ها نوع از این سیارکها را مطالعه کرده بودند و مجبور بودند از برخی از بزرگترین و قویترین تلسکوپهای زمین برای انجام این کار استفاده کنند.

 

برایس بولین، ستاره‌شناس مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا و نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: در کار جدیدمان، نمونه تروجان‌های نپتونی را بیش از دو برابر کرده‌ایم که با تلسکوپهای بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

 

 

تصاویر تلسکوپ از سیارک‌های قرمز کمیاب نپتون که با تلسکوپ‌های 200 اینچی پالومار، جمینی و کک گرفته شده‌اند (اعتبار تصویر: دکتر برایس بولین)

 

تیم بولین داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط چهار تلسکوپ – تلسکوپ رصدخانه پالومار در کالیفرنیا، تلسکوپ‌های شمال و جنوب جمینی در هاوایی و شیلی و تلسکوپ کک در هاوایی – را در طول دو سال ترکیب کردند. محققان 18 تروجان نپتونی را ردیابی و رنگ آنها را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که بیشتر آنها به طور قابل توجهی قرمزتر از اکثر سیارکها بودند، از جمله چهار سیارک که بسیار قرمز بودند.

 

این رنگ نشان می‌دهد که تروجانهای نپتونی سرشار از ترکیبات فرار مانند آمونیاک و متانول هستند. یخ های ساخته شده از این مواد شیمیایی به گرما بسیار حساس هستند و زمانی که در معرض تابش خورشیدی کافی قرار بگیرند به سرعت به گاز تبدیل می‌شوند. به همین دلیل، ستاره‌شناسان انتظار دارند که سیارکهای نزدیک به خورشید رنگ قرمز بسیار کمتری داشته باشند. آمونیاک و متانول آنها قبلاً از بین رفته است.

 

مطمئناً، محققان نوعی پیشروی رنگ سیارک‌های قرمز را مشاهده کرده‌اند که از سنگ‌های خاکستری تخته‌ای در درون منظومه شمسی شروع شده و تا قرمز تیره فراتر از مدار پلوتو ادامه دارد.

 

محققان افزودند، احتمالاً برخی از سرخ‌ترین سیارک‌های نپتون در روزهای اولیه منظومه شمسی، قبل از مهاجرت به داخل و گرفتار شدن در مدار نپتون، حتی دورتر از خورشید شکل گرفته‌اند. مطالعه آنها می‌تواند دریچه‌ای را به نحوه شکل‌گیری سیارکها در منظومه شمسی اولیه و چگونگی تغییر ترکیب آنها در 4.6 بیلیون سال گذشته باز کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Rare red asteroids around Neptune could reveal the secrets of the early solar system By Joanna Thompson

https://www.space.com/rare-red-asteroids-around-neptune-could-reveal-the-secrets-of-the-early-solar-system

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *