عکس تلسکوپ هابل از ستارگان آبی درخشان در میان ابرهای سحابی رتیل !!

 

این سحابی یکی از بزرگترین و درخشان ترین مناطق ستاره ساز در گروه محلی کهکشان ها در نزدیکی کهکشان راه شیری است.

 

نمایی از سحابی رتیل از تلسکوپ فضایی هابل. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA ESA/Hubble & NASA, C. Murray, E. Sabbi; Acknowledgement: Y.-H. Chu)

 

یک نمای جدید خیره کننده از سحابی رتیل، ابرهای متلاطم گاز و غبار را به تصویر می‌کشد که بین ستاره‌های جوان می‌چرخند.

 

سحابی رتیل که با نام 30 دورادوس نیز در فاصله 161000 سال نوری از ما قرار دارد، بزرگترین و درخشان‌ترین منطقه ستاره‌زایی در گروه محلی – نزدیکترین کهکشان‌ها به کهکشان راه شیری است. این نمای جدید از تلسکوپ فضایی هابل، داده‌های جمع‌آوری شده در طول رصدهای متعدد را ترکیب می‌کند.

 

نمایندگان آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند که سحابی رتیل داغ‌ترین و پرجرم‌ترین ستارگان شناخته شده را در خود جای داده است و آن را به “آزمایشگاه طبیعی کاملی برای آزمایش نظریه‌های تشکیل و تکامل ستاره‌ها تبدیل می‌کند.” در سالهای اخیر تصاویر فراوانی از این منطقه توسط هابل برای عموم منتشر شده است.

 

تصویر هابل لایه‌های درخشانی از گاز هیدروژن یونیزه شده – یک عنصر کلیدی برای تشکیل ستاره‌های جدید – همراه با ابرهای مه آلود و غبار تاریک را به تصویر می‌کشد. خوشه‌ای از ستاره‌های کوچک و آبی روشن در گوشه پایین سمت چپ دیده می‌شود، در حالی که بسیاری از ستاره‌های بسیار کوچکتر در پس زمینه فضا پراکنده شده‌اند.

 

برای ایجاد این تصویر جدید از سحابی رتیل از داده‌های دو مشاهدات مختلف استفاده شد. اولین پروژه که Scylla نام داشت، با هدف بررسی خواص دانه‌های غبار تشکیل دهنده ابرهای تیره بین ستاره‌ها بود. بر اساس این بیانیه، پروژه دوم که Ulysses نام دارد، چگونگی تعامل غبار بین ستاره‌ای با نور ستاره‌ها را در محیطهای مختلف بررسی می‌کند.

 

خوشه‌ای از ستاره‌های کوچک و آبی روشن را می‌توان در گوشه سمت چپ پایین این نمای جدید از سحابی رتیل از تلسکوپ فضایی هابل مشاهده کرد. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA، C. Murray، E. Sabbi؛ قدردانی: Y.-H. Chu)

 

پروژه دیگری با هدف مطالعه تشکیل ستاره در شرایطی مشابه شرایط جهان اولیه و فهرست‌نویسی ستارگان سحابی رتیل برای مشاهدات آینده با تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا نیز در ایجاد تصویر جدید هابل کمک کرد.

 

مطالعه سحابی رتیل به اخترشناسان کمک کرده تا نحوه تولد و تکامل ستارگان را بهتر درک کنند. وب، که در 25 دسامبر 2021 راه اندازی شد و اولین تصاویر خود را در ژوئیه 2022 منتشر کرد، اخیراً نیز در مورد این منطقه محبوب تحقیق کرد و هزاران ستاره جوان را نشان داد که قبلاً هرگز دیده نشده بودند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Bright blue stars crawl among Tarantula Nebula clouds in Hubble telescope photo By Samantha Mathewson

https://www.space.com/hubble-space-telescope-tarantula-nebula-young-stars

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *