تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین مرحله تشکیل ستاره در کهکشانهای دور را ثبت کرد!!

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین مرحله تشکیل ستاره در کهکشانهای دور را ثبت کرد!!

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب این تصویر را از یک خوشه کهکشانی (SMACS0723) گرفته است. پنج کهکشان بزرگنمایی شده آنقدر دور هستند که ما آنها را مانند زمانی مشاهده می‌کنیم که کیهان بین یک تا پنج بیلیون سال سن داشتند. امروزه جهان 13.7 بیلیون سال سن دارد.

Credit: Image adapted from image release by NASA, ESA, CSA, STScI

 

به لطف اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از خوشه‌های کهکشانی، محققان برای اولین بار توانسته‌اند ساختارهای بسیار فشرده خوشه‌های ستاره‌ای درون کهکشان‌ها را بررسی کنند. محققان دانشگاه استکهلم در مقاله‌ای که در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است، فاز اول تشکیل ستاره‌ها را در کهکشان‌های دور مطالعه کرده‌اند.

 

آدلاید کلیسنز گروه نجوم، دانشگاه استکهلم، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه توضیح می‌دهد: “خوشه‌های کهکشانی که ما بررسی کردیم چنان پرجرم هستند که پرتوهای نوری را که از مرکز آنها می‌گذرد، همانطور خم می‌کنند که اینشتین در سال 1915 پیش‌بینی کرد و این به نوبه خود نوعی اثر ذره‌بینی ایجاد می‌کند: تصاویر کهکشان‌های پس زمینه بزرگ می‌شوند.”

 

اثر ذره بینی، همراه با وضوح تلسکوپ فضایی جیمز وب، امکان شناسایی توده‌های ستاره‌ای، ساختارهای بسیار فشرده کهکشانی را برای محققان فراهم کرد. این مشاهدات به محققان اجازه داد تا ارتباط بین تشکیل توده و تکامل و رشد کهکشانها را چند میلیون سال پس از انفجار بزرگ به روشی مطالعه کنند که قبلاً ممکن نبوده است.

 

“تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که ما اکنون می‌توانیم ساختارهای بسیار کوچک را در کهکشان‌های بسیار دور تشخیص دهیم و می‌توانیم این توده‌ها را در بسیاری از این کهکشان‌ها ببینیم. این تلسکوپ یک تغییر دهنده بازی برای کل زمینه تحقیقاتی است و کمک می‌کند. آنجلا آدامو، مرکز اسکار کلاین، دانشگاه استکهلم، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، می‌گوید: ما درک می‌کنیم که کهکشان‌ها چگونه شکل می‌گیرند و تکامل می‌یابند.

 

قدیمی ترین کهکشان مورد مطالعه در این مقاله به قدری دور است که می بینیم 13 بیلیون سال پیش، زمانی که کیهان تنها 680 میلیون سال سن داشته، چه شکلی بوده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope captures the first phase of star formation in distant galaxies

by Stockholm University FEBRUARY 6, 2023

https://phys.org/news/2023-02-james-webb-space-telescope-captures.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *