چگونه ستارگان جوان جلوی شکل‌گیری سیاره‌ها را می‌گیرند!!

 

 

این مطالعه بهترین مطالعه‌ای است که تاکنون در مورد ستاره‌های سیاره‌کش انجام شده است.

 

 

تصویری از تلسکوپ فضایی هابل از خوشه ستاره‌ای NGC 3293 که توسط داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (اعتبار تصویر: NASA/CXC/Penn State Univ./K. Getman et al.; Infrared: ESA/NASA JPL-Caltech/Herschel Space Observatory/JPL/IPAC; NASA JPL-Caltech/SSC/Spitzer Space Telescope; Optical: MPG/ESO/G. Beccari

 

ستارگانی مانند خورشید، اجرام بسیار پرانرژی هستند که قادرند اتمسفر سیارات را نابود کنند که در مدارشان قرار دارند، قبل از اینکه حیات فرصتی پیدا کند و مطالعه جدید خوشه‌ای از ستارگان به ویژه جوان به ما درک بهتری از چگونگی این فرآیند داده است.

 

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا کامل‌ترین مطالعه را در مورد ستارگان فعال مغناطیسی انجام داد تا ببیند چگونه فعالیت این ستارگان جوان ممکن است بر شکل‌گیری سیاره در قرصهای برافزایش آنها تأثیر بگذارد، جرم اطراف ستارگان جوان که مواد مورد نیاز آنها را برای ایجاد اجسام سیاره‌ای تامین می‌کند.

 

برای بررسی این ایده، محققان با استفاده از تلسکوپ نزدیک به دوازده “خوشه باز” شامل بیش از 6000 ستاره جوان که تقریباً در همان زمان با سنین بین 7 تا 25 میلیون سال شکل گرفته‌اند، نگاه کردند و آنها را داده‌های مطالعات قبلی چاندرا در مورد ستارگان با سن 500000 سال  مقایسه کردند. این ستارگان منبع قوی خاصی از پرتوهای ایکس هستند که توسط میدانهای مغناطیسی شدید ایجاد شده توسط دینامهای درونی ستاره‌های نوپا تولید می‌شوند.

 

از آنجایی که پرتوهای ایکس به ستارگان فعال مغناطیسی بیشتری گره خورده است، محققان می‌توانند سطح اشعه ایکس را اندازه‌گیری کنند که ستارگان در سنین مختلف تولید می‌کنند تا درخشندگی ثابت اشعه ایکس در چند میلیون سال اول زندگی یک ستاره را با کاهش شدید فعالیت مغناطیسی بین 7 تا 25 میلیون سال شناسایی کنند. محققان دریافتند هر چه ستاره سنگین‌تر باشد، زوال آن سریع‌تر است.

 

در مواردی مانند خوشه باز NGC 3293، که در این عکس ناسا که در دسامبر 2022 منتشر شد، دیده می‌شود، ستارگان به اندازه کافی پیر هستند که مناطق همرفتی داخلی کوچک می‌شوند که دینام تولید کننده میدان مغناطیسی را نیرو می‌دهد یا در مورد ستاره‌های بزرگ به طور کامل، همراه با دینام محو می‌شوند.

 

این مطالعه نشان داد که پرتوهای اشعه ایکس و فرابنفش بالا از این ستارگان به خصوص جوان احتمالاً گاز و غبار موجود در قرصهای برافزایش آنها را در مدت کوتاهی کاملاً محو کرده است. رشد سیارات اطراف خود را متوقف می‌کند. علاوه بر این، سیاراتی که تشکیل می‌شوند احتمالاً در چند میلیون سال اتمسفر غنی از هیدروژن از بین می‌روند، مگر اینکه بتوانند یک میدان مغناطیسی قوی برای خود ایجاد کنند تا این فرایند را شکست دهند، همانطور که در مورد سیاره ما این امر اتفاق می‌افتد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

This is our best look yet at how young stars stifle planetary formation

By John Loeffler

 https://www.space.com/x-ray-image-super-powerful-stars

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *