عکسهای جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب یک خوشه کهکشانی پرجرم را نشان می‌دهد که نور را خم می‌کند

 

 

آیا این تصویر دو کهکشان یا دو خوشه ستاره‌ای را نشان می‌دهد؟ ستاره‌شناسان هنوز مطمئن نیستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در این تصویر از کیهان اولیه چه چیزی را مشاهده کرده است.

 

بیشتر این تصویر را مجموعه‌ای از کهکشانها تشکیل می‌دهند و سه تصویر بیرون کشیده در سمت راست کهکشانهای مختلف در نمای نزدیک را نشان می‌دهد.

 

لنز گرانشی خوشه کهکشانی پرجرم MACS0647 به چندین سیستم دیگر. (اعتبار تصویر: SCIENCE: NASA، ESA، CSA، STScI، و Tiger Hsiao (دانشگاه جان هاپکینز) پردازش تصویر: Alyssa Pagan (STScI))

 

آینه عظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب از گرانش یک خوشه کهکشانی برای نگاه کردن به یک کهکشان شناخته شده استفاده کرد. تحقیقات جدید منتشر شده در چهارشنبه (26 اکتبر) نشان می‌دهد که وب ممکن است در عوض یک کهکشان دو کهکشان را مشاهده کرده باشد. (این منطقه قبلاً توسط تلسکوپ فضایی هابل تصویربرداری شده بود، اما این نمای جدید واضحتر از همیشه است.)

 

دان کو، اخترشناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی، دانشمند ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک وب، در بیانیه ناسا گفت: “ما به طور فعال در حال بحث در مورد این امر هستیم که آیا این دو کهکشان هستند یا دو دسته خوشه ستاره‌ای در یک کهکشان”. ). ما نمی‌دانیم، اما اینها سوالاتی هستند که وب برای کمک به پاسخ دادن به آنها طراحی شده است.

 

به گفته کو، هابل این اجرام را که 10 سال پیش پیدا شد و MACS0647-JD نامیدند، به عنوان یک “نقطه قرمز رنگ پریده” دید که تنها 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفت که جهان را آغاز کرد، در حالی که وب فاش کرد که این شی در واقع دو جسم است، ماهیت چیزی که تلسکوپ جدید می بیند به صورت یک راز باقی مانده است.

 

تیم وب متعهد به انتشار علم در حال پیشرفت است و به همین دلیل، این یافته هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و هنوز در مرحله بحث اولیه است. اگر وب دو کهکشان را مشاهده کند، احتمال جالب‌تری وجود دارد: ممکن است ادغام کهکشانی در جهان اولیه در حال انجام باشد.

 

تایگر یو یانگ هسیائو، دکترای دکتری، گفت: “اگر این دورترین ادغام باشد، من واقعاً به وجد خواهم آمد.” دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه جان هاپکینز در همین بیانیه. اما چه وب در حال مشاهده دو خوشه ستاره‌ای باشد یا دو کهکشان، تفاوتهای واضحی بین آنها وجود دارد: یک مجموعه جرم با تعداد زیادی ستاره کمی آبی‌تر و دیگری با غبار زیاد کمی قرمزتر است.

 

استفاده وب از عدسی گرانشی برای ستاره‌شناسی جدید نیست، اما بهره‌برداری از توانایی اجرام پرجرم در خم کردن نور، بینش جدیدی را در مورد ابزار حساس تلسکوپ به ارمغان خواهد آورد. وب برای نگاه کردن به جهان اولیه بهینه شده است که به سرعت از ما در طول‌موج‌های فروسرخ دور می‌شود.

 

ربکا لارسون، عضو بنیاد ملی علوم و دکترا دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تگزاس در آستین گفت: مشاهدات فضایی 20 ساله وب، فهرست کهکشانهای اولیه ما را تا حد زیادی از «تنها دهها» جرم به بسیاری دیگر گسترش خواهد داد.

 

لارسون در همان بیانیه گفت: “مطالعه آنها می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه آنها به کهکشانی مانند کهکشانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم و همچنین، چگونه جهان در طول زمان تکامل یافته است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

New James Webb Space Telescope photos show a massive galaxy cluster bending light

By Elizabeth Howell

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *