پرتاب کیوبست کپستون ناسا به ماه را در دوشنبه تماشا کنید!!

 

 

کیوبست کپستون که به اندازه مایکروویو  می‌باشد، مدار جدیدی را برای ایستگاه فضایی گیت‌وی ناسا به دور ماه آزمایش خواهد کرد. پس از ماه‌ها تاخیر، سرانجام ماموریت بعدی ناسا به ماه آماده پرتاب شد.

 

اوایل دوشنبه (27 ژوئن)، آزمایشگاه راکت کیوبست کپستون ناسا را ​​از نیوزلند با تقویت کننده الکترون به ماه پرتاب خواهد کرد و می‌توانید آن را به صورت آنلاین تماشا کنید. پرواز ساعت 6 صبح به وقت EDT (1000 GMT) است و پخش ناسا در ساعت 5 صبح به وقت شرقی (09:00 GMT) آغاز می‌شود.

 

CAPSTONE که مخفف عبارت Cislunar Autonomous Positioning Technology Systems Operations and Navigation Experiment است، یک کیوب‌ست 55 پوندی (25 کیلوگرمی) به اندازه یک اجاق مایکروویو است که برای آزمایش چیزی طراحی شده است که دانشمندان آن را مدار هاله‌ای به دور ماه می‌نامند.

 

یک مدار جدید در ماه

چرخش CAPSTONE در نزدیکی مدار هاله‌ای که به اختصار NRHO نامیده می‌شود، مکعب را در فاصله 1000 مایلی (1600 کیلومتری) از ماه در نزدیک‌ترین نقطه خود قرار می‌دهد و به 43500 مایل (70000 کیلومتر) می‌رسد. این امر به فضاپیما این امکان را می‌دهد که برای ارتباطات بی‌وقفه همیشه رو به زمین باشد و به برنامه‌ریزی برای مشاهدات علمی در نزدیکی ماه و بالای آن کمک کند.

 

مدار هاله‌ای بسیار بیضوی NRHO موقعیت بسیار چالش‌برانگیزی را برای ما ایجاد می‌کند. کپستون و پایگاه دروازه‌ی ماه، مسافتی به طول 1600 کیلومتر میان سطح ماه و حضیض مداری آن و مسافت 70000 کیلومتر میان نقطه‌ی اوج مداری و سطح آن را طی خواهد کرد. در واقع کپستون مانند یک شبیه‌ساز پرواز بسیار سریع عمل خواهدکرد تا نحوه‌ی سفر فضانوردان از این پایگاه به ماه و چگونگی شرایط انجام ماموریت در این پایگاه را مورد بررسی قرار دهد. این روند برای ساخت پایگاه دروازه‌ی ماه و مراحل بعدی آن یعنی انتقال خدمه و تجهیزات، لازم است.

 

این گرافیک فضایی پیشرفته، مدار هاله بسیار بیضوی ماموریت کپستون ناسا به ماه را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: فضای پیشرفته)

 

نجود مرانسی، رئیس دفتر برنامه‌ریزی ماموریت اکتشافی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، در جلسه توجیهی ماه ناسا گفت: “ما ماموریت کپستون را به عنوان یک کل به عنوان یک پیشروی ارزشمند نه فقط برای گیت‌وی، بلکه برای اوریون و سیستم فرود انسان و معماری بزرگ‌تر می‌بینیم.”. NRHO دسترسی جهانی به ماه، به ویژه قطب جنوب ماه را امکان پذیر می‌کند، چیزی که ما برای کمپین آرتمیس به آن علاقه مندیم.

 

انتظار می‌رود کپستون چهار ماه طول بکشد تا به ماه برسد (تقویمهای خود را برای 15 اکتبر علامت بزنید) و سپس حداقل شش ماه مدار منحصر به فرد خود را برای ناسا آزمایش کند. در این مدت، یک سری آزمایشات ناوبری و ارتباطی را انجام خواهد داد که برخی از آنها با مدارگرد شناسایی ماه ناسا انجام خواهد داد که از سال 2009 به دور ماه می چرخد.

آزمایش عملیات ناوبری و فناوری سیستم موقعیت‌یابی خودکار کپستون ناسا در حین مونتاژ با آرایه‌های خورشیدی باز شده. کیوبست 55 پوندی تقریباً به اندازه یک مایکروفر است. (اعتبار تصویر: ناسا/دومینیک هارت)

 

ناسا در ابتدا امیدوار بود که این ماموریت را در سال 2021 پرتاب کند، اما تاخیرهای مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-19، آن را به سال 2022 سوق داد و نیاز به بررسی‌های اضافی در فضاپیما و موشک باعث به تاخیر افتادن بیشتر ماموریت شد. این ماموریت 30 میلیون دلاری (10 میلیون دلار برای فضاپیما و 20 میلیون دلار برای موشک) توسط شرکت فضای پیشرفته کلرادو نظارت می‌شود و سیستم‌های نانو ماهواره‌ای Terran Orbital در کالیفرنیا مسوول ساخت کیوبست است.

تقویت‌کننده الکترون آزمایشگاه راکتی که کیوبست کپستون ناسا را ​​به ماه می‌برد، محل پرتاب در شبه‌جزیره ماهیا نیوزیلند 27 ژوئن 2022 مشخص گردیده است. (اعتبار تصویر: Rocket Lab)

 

سفر کپستون به ماه، اولین ماموریت راکت لب، اولین ماموریت این شرکت در اعماق فضا فراتر از مدار نزدیک زمین است.

 

Rocket Lab در حال برنامه‌ریزی ماموریت خود به زهره با استفاده از تقویت‌کننده‌های الکترونی و فوتون است و CAPSTONE را به یک نوع خشک برای آن پرواز تبدیل می‌کند.

 

بک گفت: «این ماموریت واقعاً زمینه را برای مأموریت‌های آینده در اعماق فضا فراهم می‌کند.

 

Rocket Lab قصد دارد با استفاده از پلت فرم جدید ماهواره فوتون، موشکهای الکترون و مرحله مانور انبوه، فضاپیمای کوچکی را به ماه و فراتر از آن پرتاب کند. اولین وسیله نقلیه فوتون می‌تواند در سال 2020 پرواز کند.

تصویر هنری از مرحله فوقانی فوتون آزمایشگاه موشک در ماموریت به ماه. (اعتبار تصویر: Rocket Lab)

 

مقامات ناسا گفته‌اند که سفر چند ماهه کپستون به ماه نتیجه استفاده از رویکرد نسبتا کم هزینه و کارآمد سوخت با فوتون Rocket Lab است و آیا فضانوردان مجبور نیستند در ماموریتهای آرتمیس به گیت‌وی با آن روبرو شوند. ناسا گفته است که کیوبست باید حدود شش روز پس از پرواز از مرحله فوتون جدا شود.

 

مرانسی گفت: “سفر با خدمه‌ آرتمیس، پنج و احتمالا تا 10 روز طول می‌کشد.”

 

منبع:

Watch NASA’s CAPSTONE cubesat launch to the moon Monday to test unique lunar orbit

By Tariq Malik 

https://www.space.com/nasa-moon-capstone-mission-launch-webcast

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *