مینی «ماه» کاملاً جدید در منظومه شمسی بیرونی یافت شد!!

 

 

این ماهواره طبیعی کوچک در حال چرخش به دور یک سیارک پیدا شد.

 

تصویری از سیارک تروجان Polymele که اخیراً مشخص شده است که یک ماه کوچک بالقوه دارد. (اعتبار تصویر: مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا)

 

ستاره‌شناسان ممکن است یک «ماه کوچک» را که قبلاً کشف نشده بود در منظومه شمسی شناسایی کرده باشند: یک جرم سنگی که به دور یک سیارک کوچک در نزدیکی مشتری می‌چرخد. اگر این قمر صخره‌ای که فقط کمی پهن‌تر از عرض منهتن است تأیید شود که قمر مناسبی است، یکی از کوچک‌ترین قمرهایی خواهد بود که تاکنون دیده شده است.

 

این ماهواره کوچک توسط دانشمندانی که در مأموریت لوسی ناسا کار می‌کنند، کشف شد، که در حال ارسال یک کاوشگر فضایی برای مطالعه برخی از سیارکهای تروجان، دو گروه عظیم از سنگ‌های فضایی هستند که در هر طرف مشتری در مدار آن به دور خورشید قرار دارند.

 

کاوشگر لوسی در 16 اکتبر 2021 پرتاب شد و پس از توقف سریع در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری، در اواخر سال 2027 به سیارکهای تروجان می‌رسد. تا آن زمان، دانشمندان ماموریت لوسی در تلاش هستند تا درباره برخی از این سنگ‌های مرموز اطلاعات بیشتری کسب کنند تا به شناسایی مکان‌هایی که کاوشگر می‌تواند مفیدتر باشد کمک کند.

 

در 27 مارس، کوچکترین اهداف تروجان لوسی، معروف به پولیمل، از مقابل یک ستاره دور عبور کرد و به دانشمندان مأموریت اجازه داد تا اندازه صخره فضایی را با مشاهده اینکه سیارک چه مقدار از نور ستاره را در حین عبور از خود مسدود کرده است، اندازه گیری کنند. با این حال، تیم همچنین یک ضربه غیرمنتظره بعدی و کوچکتر را به عنوان دومین سیارک پس از پلیمل مشاهده کرد.

 

مارک بوئی، محقق ارشد، ستاره‌شناس موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در بولدر، کلرادو، در بیانیه‌ای از ناسا گفت: پس از بررسی داده ها، تیم به این نتیجه رسیدند که بریده دوم باید یک ماهواره باشد.

 

این ماهواره تازه کشف شده قطری در حدود 3 مایل (5 کیلومتر) دارد و با فاصله 125 مایلی (201 کیلومتری) از پولیمل با عرض 17 مایل (27 کیلومتر) جدا شده است. در زمان رصد، پولیمل حدود 480 میلیون مایل (772 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله داشت.

 

نمایندگان ناسا در این بیانیه نوشتند: «این فاصله‌ها تقریباً معادل یافتن یک ربع در پیاده‌روی لس‌آنجلس است در حالی که سعی می‌کنید آن را از آسمان‌خراشی در منهتن ببینید.»

مقایسه اندازه بین پولیمل و ماهواره بی‌نام آن. (اعتبار تصویر: مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا)

اصطلاح “قمر یا ماهواره طبیعی” می‌تواند به هر جسم جامد طبیعی اشاره کند که به دور یک سیاره، سیاره کوتوله یا سیارک می‌چرخد. به گفته ناسا، بیش از 200 قمر در منظومه شمسی (بدون احتساب قمرهای سیارکی) شناسایی شده است، اما تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.

 

محققان تنها می‌توانند مشاهدات زودگذری از ماهواره پولیمل انجام دهند، بنابراین مسیر مداری آن بسیار نامشخص است. در نتیجه، صخره فضایی هنوز نمی‌تواند به طور رسمی به عنوان قمر تعیین شود یا به درستی نامگذاری شود. اما محققان مطمئن هستند که وقتی کاوشگر لوسی به پولیمل برسد، فضاپیما قادر خواهد بود داده‌های کافی برای تعیین آن را به عنوان قمر واقعی جمع‌آوری کند.

 

این اولین بار نیست که دانشمندان ماموریت لوسی ماهواره‌ای را در ردیابی یک سیارک تروجان مشاهده می‌کنند. در سال 2021، این تیم پس از تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا، ماهواره‌ای به وسعت 0.6 مایل (1 کیلومتر) را در مدار Eurybates شناسایی کرد که اولین هدف تروجان لوسی خواهد بود. به همین مناسبت، محققان مسیر مداری ماه را تعیین کردند و رسماً آن را Queta نامیدند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Brand-new mini ‘moon’ found lurking in the outer solar system

By Harry Baker 

https://www.livescience.com/mini-moon-orbiting-asteroid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *