برخورد ریز شهاب‌سنگ به تلسکوپ وب آسیب دید!!

 

 

یک برخورد ریز شهاب‌سنگی به یکی از بخش‌های آینه اصلی تلسکوپ وب آسیب جزئی وارد کرد. خوشبختانه، ابزار هنوز فراتر از پارامترهای ماموریت عمل می‌کند. اولین تصاویر تمام رنگی وب در 12 جولای 2022 منتشر خواهد شد.

 

تصویر هنری از تلسکوپ وب، که در دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد. ناسا در ژوئن 2022 گزارش داد که برخورد ریز شهاب سنگ به بخشی از آینه اولیه تلسکوپ اندکی آسیب رساند. وب قادر خواهد بود جو Gliese 3470 b و دیگر سیارات فراخورشیدی را با جزئیات بیشتری مطالعه کند. تصویر از Northrop Grumman/ آژانس فضایی کانادا.

 

تلسکوپ وب – جانشین هابل – در اثر برخورد ریز شهاب سنگ آسیب دیده است.  ناسا در روز چهارشنبه 8 ژوئن 2022 گفت که یک ریزشهاب در اواخر ماه می 2022 به یکی از بخشهای آینه‌ای اولیه تلسکوپ وب آسیب رساند. قدرت آخرین ضربه – پنجمین ضربه ثبت شده از زمان پرتاب این ابزار – بیشتر از اپراتورهای آن بود. ناسا گفت که مهندسانش باید این ابزار را تنظیم کنند تا آسیبهای اولیه غیرمنتظره را جبران کنند. در همین حال، ناسا در یک پست وبلاگی گزارش داد:

 

پس از ارزیابی‌های اولیه، تیم دریافتند که تلسکوپ هنوز در سطحی عمل می‌کند که علیرغم یک اثر قابل تشخیص در داده‌ها، از همه الزامات مأموریت فراتر می‌رود. تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری کامل در حال انجام است.

 

اثرات ریز شهاب‌سنگ مورد انتظار

عنوان پست وبلاگ Webb: Engineered to Duration Micrometeoroid Impacts است. در این پست به نقل از لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب در گوددارد ناسا آمده است:

با قرار گرفتن آینه‌های وب در فضا، انتظار داشتیم که برخوردهای ریز شهاب سنگی گاه به گاه عملکرد تلسکوپ را در طول زمان کاهش دهد. از زمان پرتاب، ما چهار برخورد ریزشهاب‌سنگ کوچک‌تر قابل اندازه‌گیری داشته‌ایم که مطابق با انتظارات بود و این یکی اخیراً بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های تخریب ما است.

 

ما از این داده‌های پرواز برای به روزرسانی تجزیه و تحلیل عملکرد خود در طول زمان و همچنین توسعه رویکردهای عملیاتی استفاده خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که عملکرد تصویربرداری وب را در سالهای آینده به بهترین میزان ممکن به حداکثر می‌رسانیم.

 

اپراتورهای وب بر این باورند که آخرین ضربه بین 23 و 25 می رخ داده است.

 

ناسا می‌گوید وب به گونه‌ای ساخته شده است که یک عمر آسیب ببیند و عملیاتی بماند. پست وبلاگ ناسا به نقل از پل گایتنر، معاون فنی مدیر پروژه در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا، می‌گوید:

ما همیشه می‌دانستیم که وب باید محیط فضایی را تحمل کند که شامل نور ماوراء بنفش خشن و ذرات باردار خورشید، پرتوهای کیهانی از منابع عجیب و غریب در کهکشان و برخوردهای گاه به گاه ریز شهاب‌سنگ‌ها در منظومه شمسی است. ما وب را با حاشیه عملکرد – نوری، حرارتی، الکتریکی، مکانیکی – طراحی و ساختیم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌تواند ماموریت علمی بلندپروازانه خود را حتی پس از سال‌ها حضور در فضا انجام دهد.

 

جبران آسیب ریزشهاب

از آنجایی که مهندسان آسیبهایی از این نوع را برای وب پیش‌بینی کرده بودند، کنترل‌کننده‌های زمینی می‌توانند تا حدودی خسارت را جبران کنند. آنها می‌توانند این کار را انجام دهند، برای مثال، با تغییر موقعیت بخش آینه. ناسا گفت:

مهندسان قبلاً اولین چنین تنظیمی را برای بخش C3 انجام داده‌اند و تنظیمات آینه برنامه‌ریزی شده اضافی برای تنظیم دقیق این اصلاح ادامه خواهد یافت. این مراحل در صورت نیاز در پاسخ به رویدادهای آینده به عنوان بخشی از نظارت و نگهداری تلسکوپ در طول ماموریت تکرار خواهند شد.

 

اولین نتایج علمی وب در 12 جولای منتشر می‌شود

دوره فعلی برای کسانی که وب را اداره می‌کنند، یک دوره استرس‌زا است. در حال حاضر، این ابزار در حال گذراندن شش ماه آماده‌سازی قبل از شروع جمع‌آوری داده‌های اولیه است. اولین تصاویر تمام رنگی از این تلسکوپ در 12 جولای 2022 منتشر خواهد شد.

 

به طور قابل توجهی، این تاریخ باید آغاز دوره جدیدی از درک جهان پیرامون ما باشد. اریک اسمیت، دانشمند برنامه وب در مقر ناسا در واشنگتن، گفت:

همانطور که به پایان آماده سازی رصدخانه علمی نزدیک می‌شویم، در پرتگاه یک دوره کشف فوق‌العاده هیجان‌انگیز در مورد جهان خود هستیم. انتشار اولین تصاویر تمام رنگی وب لحظه‌ای منحصر به فرد را برای همه ما به ارمغان می‌آورد تا از منظره‌ای که بشر هرگز قبلاً ندیده است، شگفت زده شویم.

 

این تصاویر اوج دهه‌ها فداکاری، استعداد و رویاها خواهند بود – اما آنها تنها آغاز راه خواهند بود.

 

تکنسین‌های تلسکوپ وب را برای پرتاب در دسامبر 2021 آماده می‌کنند. زیر حلقه در کف، موشک آریان 5 قرار دارد که آن را برای سفر به L2 به فضا پرتاب کرد. این نقطه در فضا – دومین نقطه لاگرانژی – جایی است که در منظومه زمین-خورشید، نیروهای گرانشی و حرکت مداری جسم یکدیگر را متعادل می‌کنند. بنابراین یک شی می‌تواند به راحتی در L2 شناور شود. اما L2 بسیار دور است، تقریباً در 1 میلیون مایلی (1.5 میلیون کیلومتری) از زمین که از خورشید مشاهده می‌شود. این فاصله تقریباً 4 برابر فاصله ماه است. تصویر از  ESA

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Micrometeoroid strike damages Webb telescope

Posted by Dave Adalian June 8, 2022

https://earthsky.org/space/micrometeoroid-strikes-damage-james-webb-space-telescope/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *