از کار افتادن حسگر هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا!!

 

 

این تصویر از هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا توسط ابزار Mastcam-Z مریخ نورد پشتکار در 15 ژوئن 2021، صد و چهاردهمین روز مریخی یا همان روز ماموریت گرفته شده است. مکان، “فرودگاه D” (چهارمین فرودگاه)، درست در شرق واحد زمین شناسی “Séítah” است. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS.

 

به گفته هاوارد گریپ، خلبان ارشد هلیکوپتر در پروژه، هلیکوپتر نبوغ ناسا دچار نقص حسگر شده است. در یک پست وبلاگ اخیر در صفحه علوم ناسا، او برخی از چالشهایی را توضیح داد که این ربات کوچک در محیطهای سخت تجربه می‌کند و همچنین اشاره کرد که خرابی سنسور به یک پچ کامپیوتری نیاز دارد.

 

نبوغ از فوریه 2021 همراه با مریخ‌نورد پشتکار در مریخ حضور داشته است. از آن زمان تاکنون، 28 بار پرواز کرده است که بسیار بیشتر از آنچه می‌باشد که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. وظیفه اولیه آن این بود که آیا هلیکوپتر را روی مریخ می‌تواند پرواز کند یا خیر. نبوغ نشان داده است که می‌تواند – و پروازهای خیلی بیشتری داشته است. مأموریت‌های فعلی آن معمولاً مستلزم بررسی چشم‌انداز اطراف پشتکار است که به ترسیم مسیر آن کمک می‌کند.

 

اما محیط خشن در مریخ چالش‌هایی را برای هلیکوپتر کوچک و خدمه‌ای ایجاد کرده است که برای ادامه پرواز آن تلاش می‌کنند. اول از همه، طبق گفته گریپ، از آنجایی که انتظار نمی‌رفت هلیکوپتر به اندازه او دوام بیاورد، تدابیری برای اطمینان از این امر اتخاذ نشد که بتواند در روزهای کوتاه زمستانی مریخ انرژی کافی از خورشید دریافت کند. بنابراین، در شب باید خاموش شود. این امر باعث می‌شود که آن را در معرض دمای 80- درجه سانتیگراد قرار دهد که می تواند منجر به آسیب به لوازم الکترونیکی آن شود و تغییر مداوم درجه حرارت نیز می‌تواند منجر به آسیب شود. هلیکوپتر، همراه با هر وسیله نقلیه دیگری که به مریخ فرستاده می‌شود، باید با گرد و غبار دائمی مقابله کند که در زمستان حتی شیوع بیشتری دارد.

 

گریپ خاطرنشان می‌کند که نبوغ با وجود این شرایط به طور قابل توجهی خوب عمل کرده است. با این حال، سنسور شیب‌سنج آن از کار افتاده است. در حالی که این سنسور برای پرواز مورد نیاز نیست، قبل از بلند شدن هلیکوپتر برای جهت‌یابی لازم است. گریپ خاطرنشان می‌کند که تیمی که نبوغ را طراحی کرده بود، این احتمال را در نظر گرفت و قبل از اینکه هلیکوپتر به مریخ برسد، یک پچ کامپیوتری برای حل مشکل ایجاد کرد. این پچ برای استفاده از اطلاعات سایر حسگرها و اساساً فریب هلیکوپتر در این فکر است که داده‌ها را از شیب‌سنج دریافت می‌کند. او خاطرنشان می کند که این پچ به زودی ارسال و نصب خواهد شد و انتظار دارد که نبوغ به زودی پرواز خود را از سر بگیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s Mars helicopter Ingenuity needs a patch to keep flying after sensor failure

by Bob Yirka , Phys.org JUNE 8, 2022 

https://phys.org/news/2022-06-nasa-mars-helicopter-ingenuity-patch.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *