وب کاملاً تراز شده است! تصاویر تست جدید را ببینید!!

 

تلسکوپ وب ناسا تراز کردن همه ابزارهای علمی خود را به پایان رسانده است. تصاویر آزمایشی جدید کاملاً فوکوس شده و مبین آنچیزی هستند که پیش‌رو داریم. مرحله آماده‌سازی نهایی راه‌اندازی ابزار علمی – اکنون قبل از شروع عملیات علمی واقعی در دو ماه آینده آغاز می‌شود.

 هیجان ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان ادامه دارد. ناسا در 28 آوریل 2022 اعلام کرد که روند هم‌ترازی اکنون کامل شده است. تیمها به تازگی مرحله هفتم و آخر را به پایان رسانده‌اند و تمام ابزارهای علمی تقریباً آماده هستند تا تابستان امسال تصویربرداری از کیهان را آغاز کنند. ناسا مجموعه جدیدی از تصاویر آزمایشی – به نام بررسی وضوح تصویر – را منتشر کرد تا هم‌ترازی را نشان دهد و به آنچه اشاره کند که تصاویر آینده قادر به نشان دادن آن هستند.

 

اگر این پیش‌نمایش موردی باشد، اولین تصاویر علمی واقعی این تابستان باید فوق‌العاده باشند! این تصاویر بخشی از ابر ماژلانی بزرگ، کهکشان اقماری کوچک و نامنظم کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد.

 

وب کاملاً تراز شده است – اما به چه معناست؟

منظور ناسا از “کاملا همسو شده” چیست؟ همانطور که توییت زیر در 28 آوریل توضیح داد:

“کاملاً همتراز” به این معنی است که آینه‌های وب اکنون نور کاملاً متمرکز جمع آوری شده از فضا را به سمت پایین به هر سازه هدایت می‌کنند. هر ابزار همچنین با نوری که به آنها می‌رسد با موفقیت عکس می‌گیرد.

— تلسکوپ وب ناسا (@NASAWebb) 28 آوریل 2022

 

مرحله بعدی و نهایی آماده‌سازی، راه‌اندازی ابزار علمی است که حدود دو ماه دیگر طول می‌کشد. سپس، وب سرانجام ماموریت علمی واقعی خود را آغاز خواهد کرد و تصاویر و داده‌های بی‌سابقه‌ای از ستارگان، کهکشانها، سیارات فراخورشیدی و سایر اجرام در کیهان به دست خواهد آورد.

 

تصاویر تست تراز جدید وب در فوکوس کامل هستند

تصاویر آزمایشی جدید نشان می‌دهند که هر چهار ابزار علمی وب کاملاً در یک راستا و متمرکز هستند. ناگفته نماند که این مرحله آزمایشی برای موفقیت ماموریت بسیار مهم است. همانطور که لی فاینبرگ، مدیر عنصر تلسکوپ نوری برای وب در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا (GSFC)، اظهار داشت:

 این تصاویر آزمایشی موفق از یک تلسکوپ نشان می‌دهد که مردم در سراسر کشورها و قاره‌ها می‌توانند در صورت وجود یک چشم‌انداز علمی جسورانه برای کاوش در جهان به چه چیزی دست پیدا کنند.

لی فاینبرگ در 20 سال گذشته مدیر ابزار نوری تلسکوپ فضایی جیمز وب در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا بوده است. تصویر از گوددارد/ناسا.

 

حتی بهتر از حد انتظار

نتایج تصاویر آزمایشی به همراه عملکرد نوری وب در کل، حتی بهتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت. هر چهار ابزار دقیقاً همانطور تصاویر را ثبت می‌کنند که قرار است انجام دهند. در واقع، کیفیت تصویر ” پراش محدود” است، به این معنی که ظرافت جزئیاتی که می‌توانیم ببینیم به بهترین شکل ممکن برای اندازه تلسکوپ است. دانشمندان از این به بعد فقط باید تنظیمات بسیار کوچک و دوره‌ای انجام دهند.

 

اسکات اکتون، دانشمند سنجش و کنترل وب در Ball Aerospace، گفت:

با تکمیل تراز تلسکوپ و تلاش نیمی از عمرم، نقش من در مأموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسیده است. این تصاویر عمیقاً نوع نگاه من به جهان را تغییر داده است. ما توسط سمفونی خلقت احاطه شده‌ایم. همه جا پر کهکشان هست! امیدوارم همه مردم دنیا بتوانند آنها را ببینند.

وب این سری از تصاویر را در حین بررسی وضوح آن گرفته است. اگرچه اینها هنوز فقط تصاویر آزمایشی هستند، جزئیات در آنها باورنکردنی است. این تصاویر بخشی از ابر ماژلانی بزرگ، کهکشان اقماریی کوچک و نامنظم کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد. تصویر از NASA/STScI.

 

آینده وب؟

اکنون وب وارد مرحله جدیدی به نام راه‌اندازی ابزار علمی می‌شود. اساساً، این امر مستلزم اطمینان از آمادگی هر ابزار برای انجام عملیات علمی است که برای آن طراحی شده است. هر ابزار با آشکارسازهای منحصر به فرد، لنزها، ماسکها، فیلترها و سایر تجهیزات سفارشی تخصصی می‌باشد. ویژگیهای هر ابزار باید در ترکیبهای مختلف پیکربندی و کار شود تا از آمادگی آنها اطمینان حاصل شود.

 

مرحله هم‌ترازی اکنون به پایان رسیده است، اما هنوز برخی از فعالیتهای کالیبراسیون تکمیلی وجود دارد. به عنوان مثال، مهندسان به تلسکوپ دستور می‌دهند تا به مناطق مختلفی در آسمان زوم کند که میزان کل تابش خورشیدی متفاوتی دارند که به رصدخانه برخورد می‌کند. آنها این کار را برای تأیید پایداری حرارتی وب هنگام تغییر اهداف انجام می‌دهند. همچنین، برای مراقبت بیشتر، مهندسان هر دو روز یکبار مشاهدات نگهداری را انجام خواهند داد. این شامل نظارت بر هم‌ترازی آینه و در صورت لزوم اعمال اصلاحات برای تراز مناسب آینه‌ها است.

با در نظر گرفتن این موضوع، مهندسان باید تمام مشاهدات نگهداری و سایر آزمایشات را از راه دور انجام دهند. وب خیلی دور است، نزدیک به یک میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) از زمین، تا فضانوردان بتوانند مانند تلسکوپ فضایی هابل به آن سرویس دهند. برخلاف هابل، وب در نقطه دوم لاگرانژ یا L2 به دور خورشید می‌چرخد.

 

ناسا اولین تصویر آزمایشی وب را در 16 مارس 2022 منتشر کرد. برخلاف تصاویر جدید، بر روی یک ستاره متمرکز شد.

تیم وب در حال مشاهده وارد کردن داده‌ها.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Webb fully aligned! See the new test images

Posted by Paul Scott Anderson May 8, 2022

https://earthsky.org/space/webb-telescope-aligned-new-test-images/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *