تصویر جدید از یک ادغام کهکشانی با ظاهری فریبنده!!

 

 

گاهی اوقات شما باید تنها بنشینید و از مشاهده منظره‌ای خاص از یک تعامل کهکشانی شگفت زده شوید.

 

وقتی این شهرهای فضایی غول پیکر با یکدیگر ادغام می‌شوند، اتفاقات وحشیانه و دیوانه کننده‌ای رخ می‌دهد – نوعی سناریوی “کهکشان‌ها وحشی شده‌اند”. برای مثال این جفت را در نظر بگیرید. ما آن‌ها را در یک رقص کیهانی می‌بینیم که نیم بیلیون سال طول کشیده است.

 

با هر چرخش در پیست رقص بین کهکشانی، آنها برای همیشه یکدیگر را تغییر می‌دهند. در نهایت، با هم ترکیب می‌شوند تا یک کهکشان غول‌پیکر بسازند.

 

NGC 1512 (سمت چپ) بزرگتر از این دو کهکشان است. این کهکشان مارپیچ میله‌ای است که به نظر می‌رسد در حین انجام تعامل است. همدم کوچکتر آن یک کهکشان عدسی شکل کوتوله (در سمت راست پایین آن) به نام NGC 1510 است.

 

آنها هر دو در جهت صورت فلکی ساعت قرار دارند و حدود 60 میلیون سال نوری از ما فاصله دارند.

 

تلسکوپ 4 متری ویکتور ام. بلانکو در شیلی این تصویر را از برهم‌کنش کهکشانی این جفت گرفت.

 

در ادغام کهکشان چه اتفاقی می‌افتد؟

کهکشانها در فضا دور از هم قرار دارند، اما در طول زمان کیهانی با یکدیگر تعامل دارند. رقصهایی که انجام می‌دهند نحوه رشد و تغییر آنها است که شامل کهکشان راه شیری ما نیز می‌شود.

 

در واقع، کهکشان ما در حال حاضر در حال بلعیدن کهکشانهای کوتوله کوچکتر است و ستاره‌های متمایز آن‌ها را به جمعیت بزرگ‌تر کهکشان راه شیری اضافه می‌کند.

 

برهم کنش کهکشانی NGC 1510 و NGC 1512 نمونه خوبی از آنچه است که در طول فرآیند ادغام اتفاق می‌افتد.

 

جاذبه گرانشی آنها به یکدیگر، امواج بزرگی از تشکیل ستاره را به‌ویژه در بازوهای مارپیچی بیرونی کهکشان بزرگتر برانگیخت. این امر چیزی را ایجاد کرد که اخترشناسان آن را “ستاره‌‌افشان” می‌نامند و رشته‌های آبی بلند ستارگان جوان داغ را به فضا پرتاب کرد.

 

ادغام کهکشانها اغلب باعث تشدید دوره‌های تشکیل ستاره می‌شود. روزی، این ستارگان پرجرم به صورت ابرنواختر منفجر می‌شوند و کمی آتش بازی به رقص طولانی کهکشانی اضافه می‌کنند.

 

علاوه بر این، کشش گرانشی کوچکتر NGC 1512 گاز، غبار و ستارگان را از همسایه بزرگتر خود دور کرده است و باعث ایجاد شاخه‌های نازکی شده است که در فضا گسترش می‌یابند. همچنین به نظر می‌رسد که در حال «باز کردن» بازوهای مارپیچی همسایه پرجرمتر است.

 

NGC 1510 همدم کوچک خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شاخه‌های گاز و غبار را از بین می‌برد. این تعامل همچنین شکل هر دو کهکشان را مخدوش می‌کند. با گذشت زمان همه چیز برای هر دوی آنها بدتر می‌شود.

 

در نهایت، آنها به طور کامل با یکدیگر ادغام می‌شوند و یک کهکشان غول پیکر را تشکیل می‌دهند که احتمالاً یک کهکشان بیضی شکل است. اما، این در آینده بسیار دور اتفاق می‌افتد.

 

این صحنه رقص کهکشانی بخشی از یک تصویر بزرگتر است که توسط تلسکوپ بلانکو، مجهز به دوربین انرژی تاریک (DECam) گرفته شده است. DECam برای استفاده توسط Dark Energy Survey ساخته شده است. این پروژه‌ای برای نقشه‌برداری از صدها میلیون کهکشان و شناسایی ابرنواخترها است.

 

در نهایت، ایده این است که به دنبال الگوهایی در ساختار کیهانی بگردیم که سرنخهایی از ماهیت انرژی تاریک به دست می‌دهند. این “چیزی” مرموز است که انبساط جهان را تسریع می‌کند.

 

این نظرسنجی شش سال به طول انجامید. در آن زمان، DECam اطلاعاتی در مورد 300 میلیون کهکشان در 5000 درجه مربع از آسمان جنوبی ثبت کرد.

 

در حالی که نمی‌توانیم انرژی تاریک را مستقیماً ببینیم، می‌توانیم از تصاویر فوق‌العاده دقیق این بررسی از کهکشان‌هایی مانند این و نتایج چنین تعامل کهکشانی فوق‌العاده‌ای قدردانی کنیم.

 

اگر به این تصویر  نگاه کنید، می‌توانید کهکشان‌های دوردستتری را ببینید که پس‌زمینه‌ای را برای دو کهکشان در حال تعامل تشکیل می‌دهند.

 (بررسی انرژی تاریک/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA)

 

تاسیسات ویکتور سی بلانکو بخشی از NOIRlab است. این مجموعه از رصدخانه‌ها شامل رصدخانه بین آمریکایی Cerro Tololo، مرکز علم و داده جامعه، رصدخانه جمینی، رصدخانه ملی کیت پیک و رصدخانه Vera C. Rubin است. این آزمایشگاه توسط بنیاد ملی علوم ایالات متحده تأمین مالی می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Take a Look at This New Image of a Deceptively Serene-Looking Galactic Collision

CAROLYN COLLINS PETERSEN, UNIVERSE TODAY

8 MAY 2022

 

https://www.sciencealert.com/new-image-from-noirlab-shows-a-deceptively-serene-looking-galactic-collision

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *