هدف جدید برای کاوشگر سیارکی:  آپوفیس “بالقوه خطرناک”

 

هنگامی که ماموریت اولیه اوسیریس ـ رکس ناسا کامل شد، فضاپیما به سمت مقصد جدیدی حرکت خواهد کرد: سیارک آپوفیس در نزدیکی زمین.

تصویر هنری از  اوسیریس آپکس در سیارک نزدیک به زمین آپوفیس. Heather Roper / University of Arizona

 

زمانی که وسیله‌ای در فضا قرار گرفت و کار کرد، منطقی است که آن را مجدداً مورد استفاده قرار دهیم و بیشترین سود علمی را به دست آوریم. در همین راستا، ناسا دیروز اعلام کرد که هشت ماموریتی که در حال حاضر در حال انجام است تمدید خواهد کرد. در حالی که بیشتر ماموریت‌ها سه سال تمدید شدند، یکی از آنها برای 9 سال تمدید شد: منشأ، تفسیر طیفی، شناسایی منابع، امنیت، کاوشگر رگولیت (Osiris-REX) که به تازگی از سیارک 101955بنو بازدید و نمونه‌برداری کرده و قرار است نمونه‌ها را ارسال کند. در اواخر امسال، به سمت فرصت هدف دیگری ادامه خواهد داد: سیارک بالقوه خطرناک 99942 آپوفیس.

 

این سیارک در سال 2029، مدت کوتاهی پس از نزدیک‌ترین فاصله به زمین، با آپوفیس روبرو خواهد شد و 18 ماه آینده را صرف کاوش در آن خواهد کرد.

 

دانیلا دلا جوستینا (دانشگاه آریزونا) که به عنوان محقق اصلی این ماموریت طولانی انتخاب شد، می‌گوید: «ما مشتاق شدیم بفهمیم که مأموریت تمدید شده است. این فضاپیما به طور منحصر به فردی برای دیدارهای نزدیک و تصویربرداری مورد نیاز طراحی شده است. او می‌افزاید: «سفینه فضایی ما واقعاً فوق‌العاده است.

 

اوسیریس ـ رکس که در 8 سپتامبر 2016 بر فراز موشک Atlas-V از کیپ کاناورال پرتاب شد، در دسامبر 2018 به بنو رسید و در اکتبر 2020 نمونه‌هایی از سیارک جمع‌آوری کرد. اکنون کپسول نمونه با اوزیریس به زمین بازمی‌گردد و دوباره به جو زمین در 24 سپتامبر 2023، بر فراز محدوده آزمایشی و آموزشی یوتا نیروی هوایی وارد می‌شود.

 

عملیات تحقیقاتی در دانشگاه آریزونا پس از خروج کپسول برگشت نمونه از فضاپیمای اصلی، با تیم اوزیریس ـ رکس که بازیابی و تجزیه و تحلیل نمونه را تکمیل می‌کند، و تیم Osiris-APEX ادامه مسیر به سمت آپوفیس را مدیریت می‌کند، تقسیم می‌شود. تمدید ماموریت 200 میلیون دلار اضافی به بودجه اضافه می‌کند.

این عکس‌ها مکانیسم نمونه Touch and Go Osiris-REX را نشان می‌دهد که نمونه سیارک بنو را برای بازگشت بعدی به زمین ذخیره می‌کند. ناسا گوددارد / دانشگاه آریزونا / لاکهید مارتین

 

دیگر ماموریت‌های ناسا شامل افق‌های نو و مدارگرد شناسایی ماه، و همچنین پنج مأموریت مریخی: ماون، اودیسه مریخ، مدارگرد شناسایی مریخ، مریخ‌نورد کنجکاوی و فرودگر اینسایت هستند.

 

اوسیریس ـ رکس تنها ماموریتی نیست که به سمت هدف دوم می‌رود. ماموریت ژاپنی هایابوسا 2 به ترتیب در سال 2029 و 1998 KY26 در سال 2031 به سمت سیارکهای 2001 AV43 و مدارگرد چانگ ای 5 چین پس از گرفتن نمونه‌هایی از ماه به مدار جدیدی رفت. رصدهای خورشیدی را انجام خواهد داد و احتمالاً سیارک‌ها را در نقاط لاگرانژ خورشید-زمین جستجو خواهد کرد.

 

در مورد آپوفیس چه می دانیم؟

مدار سیارک آپوفیس از مدار زمین عبور می‌کند. ناسا / JPL

 

آپوفیس یک سیارک بالقوه خطرناک است که به این دلیل نامگذاری شده است که مدارش از مدار زمین عبور می‌کند. کشف آن در سال 2004 سر و صدای زیادی به پا کرد، زمانی که محققان شانس کوچکی را برای برخورد با زمین در 13 آوریل 2029 محاسبه کردند. مشاهدات بعدی مدار را بهبود بخشید و این احتمال را رد کرد، اما آپوفیس همچنان در سال 2029 تنها 19600 مایلی ما خواهد بود (10 برابر نزدیکتر از ماه و در داخل مدار زمین ثابت). این سنگ 700 متری (1200 فوتی) به صورت یک “ستاره” متحرک با قدر 3 از اروپا، آفریقا و غرب آسیا قابل مشاهده خواهد بود.

 

نگاه  نزدیک Osiris-APEX به ما می‌گوید که آیا آپوفیس یک توده قلوه سنگ مانند بنو یا چیزی اساسی‌تر است. آپوفیس از تجزیه و تحلیل طیفی به عنوان کندریت نوع S در مقابل کندریت کربنی نوع B Bennu شناخته شده است، بنابراین باید مقداری تضاد برای مطالعه فراهم کند. دانشمندان همچنین قصد دارند با استفاده از رانشگرهای گازی فضاپیما سعی کنند گرد و غبار و سنگهای کوچک روی و زیر سطح آپوفیس را از جای خود خارج کرده و مطالعه کنند.

نمای شبیه سازی شده آپوفیس بر اساس مدلهای ناسا/JPL

دانشگاه آریزونا / JPL / Arecibo

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NEW TARGET FOR ASTEROID PROBE: “POTENTIALLY HAZARDOUS” APOPHIS

BY: DAVID DICKINSON APRIL 26, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/new-target-for-asteroid-probe-potentially-hazardous-apophis/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *