شکار یک کهکشان مارپیچی دیگر توسط هابل!!

اعتبار: ESA/Hubble و NASA، J. Lee و تیم PHANGS-HST

 

کهکشان مارپیچی M91 تقریباً در فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی گیسوی برنیکه قرار دارد و – همانطور که در این تصویر مشخص است – یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است. مانند کهکشان خودمان، M91 حاوی یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز خود است. یک مطالعه در سال 2009 با استفاده از داده‌های آرشیوی هابل نشان داد که وزن این سیاهچاله مرکزی بین 9.6 تا 38 میلیون برابر خورشید است.

 

در حالی که داده‌های آرشیوی هابل به اخترشناسان اجازه می‌دهد سیاهچاله مرکزی M91 را وزن کنند، مشاهدات جدیدتر اهداف علمی دیگری داشته اند. این مشاهدات بخشی از تلاش برای ساختن گنجینه‌ای از داده‌های نجومی است که ارتباط بین ستارگان جوان و ابرهای گازی سردی را بررسی می‌کند که در آن شکل می‌گیرند. برای انجام این کار، اخترشناسان از هابل برای به دست آوردن مشاهدات مرئی و فرابنفش از کهکشان‌هایی استفاده کردند که قبلاً در طول موج‌های رادیویی توسط آرایه بزرگ میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکامای زمینی دیده شده‌اند.

 

زمان رصد با هابل یک منبع بسیار ارزشمند و بسیار مورد جستجو برای ستاره‌شناسان است. برای به دست آوردن داده‌ها از تلسکوپ، اخترشناسان ابتدا باید پیشنهادی بنویسند که جزئیات آنچه را که می‌خواهند مشاهده کنند و اهمیت علمی رصدهای خود را مشخص کنند. سپس این پیشنهادها براساس شایستگی علمی آنها توسط متخصصان مختلف نجومی مورد قضاوت قرار می گیرند. این فرآیند فوق‌العاده رقابتی است: پس از آخرین فراخوان هابل برای پیشنهادات، تنها حدود 13 درصد از پیشنهادات، زمان مشاهده دریافت کردند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble snaps yet another spiral galaxy

by Claire Andreoli, NASA’s Goddard Space Flight Center APRIL 18, 2022

https://phys.org/news/2022-04-hubble-snaps-spiral-galaxy.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *