پس از 404 روز در مریخ، پشتکار سرانجام چتر نجات خود را پیدا کرد!!

 

بیش از 13 ماه پس از فرود مریخ‌نورد پشتکار در مریخ (در 18 فوریه 2021)، دوربینهای مریخ‌نورد سرانجام برخی از بخشهایی از سیستم فرود Mars 2020 را مشاهده کرد که مریخ‌نورد را به سلامت به زمین رساند.

چتر نجات و پوسته پشتی توسط MastCam-Z  پشتکار تصویربرداری شده است که در فاصله دور، درست در جنوب محل فعلی مریخ‌نورد دیده می‌شود. این تصویر در Sol 404 یا 6 آوریل 2022 روی زمین گرفته شده است.

 

به طور معمول، مریخ‌نورد ممکن است در اوایل ماموریت یک سفر جانبی کوتاه داشته باشد تا از بقایای سیستم فرود عکس بگیرد. اما پشتکار مجبور شد برای رسیدن به منطقه وسیعی از دهانه جزرو که تیم علمی می‌خواست مطالعه کند، به نام South Séítah، در برخی از زمین‌های خطرناک پیمایش کند.

 

این محل منطقه‌ای بود که چتر نجات فرود آمد و مریخ‌نورد در نهایت به آنجا رسید. چتر نجات در طول توالی فرود پرتاب شد تا اسکای کرین بتواند مریخ‌نورد را روی چرخ‌هایش به پایین بیاورد.

ممکن است به یاد بیاورید که چتر نجات حاوی یک پیام مخفی است که در چینها و رنگهای موادش پنهان شده بود:

https://www.universetoday.com/150262/there-was-a-secret-code-in-the-perseverance-parachute/

 

شما می‌توانید نقشه محل را در زیر مشاهده کنید و در زیر آن تصویری است که توسط دوربین HiRISE در مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده است که محل چتر نجات و پوسته پشتی را به همراه مریخ‌نورد و سایر موارد فرود نشان می‌دهد. این تصویر یک روز پس از فرود پشتکار گرفته شده است.

تصویری از نقشه موقعیت پشتکار Sol 405. NASA

اولین تصویر HiRISE از استقامت یا پشتکار در مریخ. (NASA/JPL/دانشگاه آریزونا)

 

این تصویر HiRISE مریخ‌نورد پشتکار  بر روی سطح مریخ نیز بخشهای زیادی از سیستم فرود را نشان می‌دهد. هر قسمت داخلی، مساحتی حدود 650 فوت (200 متر) را نشان می‌دهد.

 

و اکنون، پشتکار در حال عقب نشینی برای رسیدن به مکان هدف بعدی برای دومین کمپین علمی ماموریت است، منطقه‌ای که به نظر می‌رسد یک دلتای رودخانه بزرگ است. انتخاب برای مطالعه در Séítah جنوبی ابتدا انتخابی بود که تیم انجام داد زیرا می‌دانست که باید بعداً برای رسیدن به دلتا به عقب برگردند.

 

استقامت در حال حاضر در یک کمپین رانندگی برای رسیدن به دلتا است که سریعتر از هر مریخ‌نورد قبلی حرکت می‌کند، اگرچه فقط کمتر از یک دهم مایل در ساعت حرکت می‌کند. استقامت از یک ویژگی ناوبری خودکار برای ایجاد مسیر استفاده می‌کند و با اختصاص چندین ساعت در روز به پیمایش در زمینهای بسیار هموار، پیشرفت نسبتاً سریعی دارد.

 

پشتکار اکنون رکوردهای مریخ‌نوردهای قبلی را برای مسافت طی شده در یک روز با رانندگی 319.8 متر در سول 351 شکسته است.

 

کنجکاوی تعدادی پیمایش بالای 100 متر انجام داد، اما هیچ‌کدام بیش از 200 متر نمی‌باشد. این امر تا حدی به دلیل زمینهای صخره ای بود. آپورچونیتی که در سال 2004 فرود آمد، زمینهای بسیار صافی پیش رو  داشت که به آن اجازه می‌داد تنها یک سال پس از فرود، تا 228 متر را در یک روز با استفاده از انرژی خورشیدی طی کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

After 404 Days on Mars, Perseverance Has Finally Spotted Its Parachute

NANCY ATKINSON, UNIVERSE TODAY

13 APRIL 2022

https://www.sciencealert.com/after-404-days-on-mars-perseverance-has-finally-spotted-its-parachute

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *