مریخ‌نورد کنجکاوی این عکس را از یک “گل” معدنی کوچک و ظریف در مریخ گرفته است!!

 

 

مریخ نورد کنجکاوی این هفته از چیزی بسیار فریبنده در سطح مریخ عکس گرفت. در حالی که جسم مورد بحث شبیه یک گل کوچک یا شاید حتی نوعی ساختار آلی به نظر می‌رسد، تیم مریخ‌نورد تأیید کرد که این شی یک سازند معدنی با ساختارهای ظریفی است که توسط مواد معدنی رسوب کرده از آب تشکیل شده است.

 

کنجکاوی در واقع قبلاً این نوع ساختارها را دیده است که به آنها خوشه‌های کریستالی دیاژنتیکی می‌گویند. دیاژنتیک به معنای ترکیب مجدد یا بازآرایی مواد معدنی است و این ساختارها شامل خوشه‌های بلوری سه بعدی است که احتمالاً از ترکیبی از کانی‌ها ساخته شده‌اند.

 

ابیگیل فریمن، معاون دانشمند پروژه کنجکاوی در توییتر گفت که این ساختارهایی که قبلا دیده شده بود از نمک‌هایی به نام سولفات ساخته شده بود.

 

از مطالعات انجام شده بر روی ساختارهای قبلی مانند این که در مریخ یافت شده بود، در اصل این ساختار درون یک سنگ ایجاد شده بود که به مرور زمان از بین رفت. با این حال، به نظر می‌رسد که این خوشه‌های معدنی در برابر فرسایش مقاوم هستند.

 

نام دیگر این ویژگی‌ها بتن است که ممکن است آن را از مریخ‌نورد پشتکار یا استقامت به یاد بیاورید که ویژگی‌هایی را دید که به آن‌ها لقب بلوبری داده بودند، زیرا کوچک و گرد بودند. در این تصویر می‌توانید بتن گرد را در کنار ویژگی گل مانند مشاهده کنید (بتن‌یا سفت‌شدگی: یک توده جامد سخت که از انباشتگی موضعی ماده، به ویژه در داخل بدنه یا درون توده‌ای از رسوبات تشکیل می‌شود).

 (NASA/JPL-Caltech/MSSS/Kevin M. Gill/Flickr/CC BY 2.0)

 

تیم علمی مریخ‌نورد اوایل این هفته این ساختار را دید و نام آن را «خار سیاه نمکی» گذاشت. آنها از تصویرگر  دستی مریخ‌نورد به نام MAHLI برای گرفتن این تصاویر نزدیک استفاده کردند. این لنز دوربین مریخ‌نورد دارای بزرگ‌نمایی است که زمین‌شناسان معمولاً با خود حمل می‌کنند. تصاویر نزدیک MAHLI مواد معدنی و بافت‌ها را در سطوح سنگ نشان می‌دهد.

 

کنجکاوی در سال 2013 ساختار دیگری شبیه گل پیدا کرد و مریخ‌نورد اسپیریت نیز صخره‌هایی با ظاهری مشابه پیدا کرد که به دلیل برآمدگی‌های دسته دارشان ساختارهای گل کلمی لقب گرفتند.

سنگ‌های غنی از سیلیس به شکل گل کلم که توسط مریخ‌نورد اسپیریت در سال 2008 عکس‌برداری شده‌اند. (NASA/JPL-Caltech)

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Curiosity Rover Snapped This Photo of a Tiny And Delicate Mineral ‘Flower’ on Mars

NANCY ATKINSON, UNIVERSE TODAY

26 FEBRUARY 2022

https://www.sciencealert.com/curiosity-rover-snapped-this-photo-of-a-tiny-and-delicate-mineral-flower-on-mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *