سه دنیای تازه کشف شده در معرض خطر بلعیده شدن توسط ستارگان والد خود!!

تصویر هنری از یک سیاره فراخورشیدی داغ به اندازه مشتری، مانند TOI-2337b، TOI-4329b یا TOI-2669b، در مداری به دور یک ستاره تکامل یافته و در حال مرگ. (اعتبار تصویر: کارن ترامورا/ موسسه نجوم دانشگاه هاوایی)

 

ستاره‌شناسان سه سیاره فراخورشیدی جدید را مشاهده کرده‌اند که به طور خطرناکی به دور ستاره‌های مادر خود می‌چرخند و در آستانه انقراض قرار دارند.

 

این سه سیاره فراخورشیدی با نام‌های TOI-2337b، TOI-4329b و TOI-2669b با استفاده از ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) و طیف‌سنج اشل با وضوح بالا (HIRES) رصدخانه دبلیو ام کک در Hawawai کشف شدند.

 

ساموئل گرانبلات، نویسنده ارشد این مطالعه و عضو فوق دکتری در موزه تاریخ طبیعی آمریکا، طی یک کنفرانس خبری گفت: «این سیارات در مکان‌های بسیار خشنی قرار دارند که در واقع کمتر از 10 سال پیش، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد واقعاً وجود داشته باشد.»

 

جهان‌های بیگانه تازه کشف شده به عنوان غول‌های گازی طبقه‌بندی می‌شوند که جرم آنها بین 0.5 تا 1.7 برابر مشتری است. بر اساس بیانیه رصدخانه دبلیو ام. کک، سیارات از نظر اندازه و چگالی نیز بسیار متفاوت هستند که نشان می‌دهد منشاء متفاوتی دارند.

 

گرونبلات در بیانیه کک گفت: «این اکتشافات برای درک یک مرز جدید در مطالعات سیاره‌های فراخورشیدی حیاتی هستند: چگونگی تکامل سیستم‌های سیاره‌ای در طول زمان». این مشاهدات افق‌های جدیدی را به سوی سیاراتی ارائه می‌دهند که در آستانه پایان عمرشان هستند (قبل از اینکه ستاره‌های میزبان آنها را ببلعد).»

 

همانطور که یک ستاره تکامل می‌یابد و وارد 10٪ آخر عمر خود می‌شود، ممکن است سیاراتی به دورش بچرخند. به نوبه خود، تغییر مدار سیارات به دور یک ستاره مادر می‌تواند کل سیستم سیاره‌ای را بی‌ثبات کند یا باعث شود سیارات با نزدیک شدن به یکدیگر برخورد کنند. علاوه بر این، هنگامی که سیارات به سمت ستاره‌های میزبان خود حرکت می‌کنند، گرم می‌شوند که می‌تواند باعث تغییرات جوی مانند تورم شود. براساس این بیانیه، این نوع تعامل بین سیاره‌ای ممکن است چگالی‌های متفاوت بین جهان‌های بیگانه تازه کشف شده را توضیح دهد.

 

مشاهدات TOI-2337b، TOI-4329b و TOI-2669b همچنین نشان داد که این سه سیاره فراخورشیدی دارای برخی از کوتاه‌ترین مدارهای کشف شده در اطراف ستارگان غول‌پیکر یا در حال مرگ هستند. به عنوان مثال، دوره مداری TOI-2337b نشان می‌دهد که این سیاره فراخورشیدی در کمتر از 1 میلیون سال توسط ستاره میزبان خود بلعیده خواهد شد که طبق این مطالعه این زمان زودتر از هر سیاره شناخته شده دیگری است.

 

نیک ساندرز، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشجوی فارغ‌التحصیل در موسسه نجوم دانشگاه هاوایی در این بیانیه گفت: “ما انتظار داریم که ده‌ها تا صدها مورد از این سیستم‌های سیاره‌ای در حال گذر تکامل یافته را با تس پیدا کنیم که جزئیات جدیدی در مورد نحوه تعامل سیارات با یکدیگر، تورم و مهاجرت به اطراف ستاره‌ها از جمله ستاره‌هایی مانند خورشید ما ارائه می‌دهد.”

 

بنابراین، به گفته محققان، مطالعه سیستم‌های سیاره‌ای مانند TOI-2337b، TOI-4329b و TOI-2669b ممکن است درک بهتری از تکامل منظومه شمسی ما ارائه دهد.

 

مشاهدات بیشتری از تس برای تعیین سرعت چرخش مارپیچی سیارات فراخورشیدی جدید به سمت ستاره‌های میزبانشان موردنیاز است. تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که اخیراً به فضا پرتاب شده است نیز می‌تواند به شناسایی ترکیب جو سیارات و به نوبه خود، محل شکل‌گیری سیارات و نحوه قرار گرفتن آنها در چنین مداری نزدیک به دور ستاره مادرشان کمک کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

3 newly discovered worlds risk doom orbiting too close to dying stars

By Samantha Mathewson

https://www.space.com/newfound-exoplanets-orbit-stars-surprisingly-close

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *