برترین داستان‌های فضایی هفته!

ستاره‌شناسان درخشان‌ترین ابرنواختر «گاو» را مشاهده کردند که تا به حال در مشاهدات اشعه ایکس دیده شده است، فرودگر مریخی اینسایت ناسا به حالت ایمن می‌رود زیرا باید طوفان گرد و غباری را تحمل کند و طوفان‌های قطبی مشتری شباهت‌هایی با اقیانوس‌های زمین دارند. اینها برخی از برترین داستان‌های این هفته هستند.

 

1ـ ستاره‌شناسان «ماه فراخورشیدی» احتمالی را در حال چرخش به دور سیاره ای خارج از منظومه شمسی مشاهده کردند

تصویر هنری از قمر فراخورشیدی که به دور سیاره فراخورشیدی کپلر 1708 ب می‌چرخد.

(اعتبار تصویر: Helena Valenzuela Widerström)

 

فراتر از منظومه شمسی، یک قمر دورتر کوچکتر از نپتون در حال چرخش به دور سیاره‌ای به اندازه مشتری است. تحقیق جدیدی که این یافته را به دست آورد، دومین رصد نامزد قمر فراخورشیدی است که تا به امروز انجام شده است. حوزه علم قمر فراخورشیدی هنوز کاملاً جوان است، اما می‌تواند روزی به دانشمندان درکی جدید درباره نحوه عملکرد منظومه‌های ستاره‌ای و سیاره‌ای در سراسر کهکشان بدهد.

 

2ـ ستاره‌شناسان درخشان‌ترین ابرنواختر شناخته شده «گاو» را مشاهده کردند

تصور هنری در مقایسه یک ابرنواختر معمولی با یک ابرنواختر گاوی.

(اعتبار تصویر: بیل ساکستون، NRAO/AUI/NSF)

 

نوع خاصی از ابرنواختر قدرتمند وجود دارد که به عنوان رویداد کلاس گاو شناخته می‌شود. وقتی ستاره‌ها در پایان عمر خود منفجر می‌شوند، در یک انفجار عظیم از بین می‌روند، اما می‌توانند بقایایی نیز از خود به جای بگذارند. این باقیمانده‌ها در ابرنواخترهای گاو بسیار فعال هستند و مقادیر بالایی از اشعه ایکس ساطع می‌کنند. ستاره‌شناسان اخیرا درخشان‌ترین ابرنواختر گاوی را مشاهده کردند که تاکنون در پرتوهای ایکس دیده شده است.

 

3ـ هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های تاریخ بوده است!!

نقشه بخار آب گرمسیری از ناسا. تحقیقات بر روی بخار آب و سایر ویژگی‌های آب و هوایی نشان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای ممکن است گرمایش گذشته را دست کم گرفته باشند.

(اعتبار تصویر: آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور)

 

براساس اعلامیه‌ای که روز پنجشنبه (13 ژانویه) توسط کارشناسان ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) منتشر شد، سال گذشته ششمین سال گرم‌ترین سال ثبت شده و هشت سال گذشته گرم‌ترین سال تاریخ بوده است. به گفته یک کارشناس، میزان گرمای اقیانوس‌ها در سال 2021 نیز بالاترین میزان از زمان شروع رکوردها در شش دهه پیش بود. طوفانهای قدرتمند ناشی از افزایش دمای کره زمین تنها در ایالات متحده منجر به مرگ 600 نفر شده است.

 

4ـ اینسایت برای مقابله با طوفان گرد و غبار مریخ به حالت ایمن می‌رود!!

برداشت هنری از اینسایت  (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

فرودگر اینسایت ناسا در حال حاضر در حالت ایمن قرار دارد زیرا از یک طوفان گرد و غباری در مریخ عبور می‌کند. این فضاپیما که برای مطالعه اتمسفر داخلی سیاره سرخ طراحی شده است، در 7 ژانویه حالت ایمن را آغاز کرد. طوفان گرد و غبار به منطقه‌ای عاری از شارژ پنل‌های خورشیدی اینسایت تبدیل می‌شود، اما تیم ماموریت می‌گوید که انرژی اینسایت ثابت است.

 

5ـ ناسا ممکن است برای انجام ماموریت‌های ماه و مریخ به فضانوردان بیشتری نیاز داشته باشد

 فضانورد ناسا در یک راهپیمایی فضایی که در سال 2017 انجام شد مشاهده شد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

در گزارشی که روز سه‌شنبه (11 ژانویه) منتشر شد، آمده است که ناسا ممکن است به فضانوردان بیشتری برای رسیدن به اهدافی نیاز داشته باشد که در سال‌های آینده برای خود در نظر گرفته است. دفتر بازپرس کل نحوه مدیریت سازمان فضانوردان ناسا را ​​ارزیابی کرد و در گزارش جدید خود، به این نتیجه رسید که ماموریت به ماه یا مریخ به فضانوردان بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر، ناسا فقط فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.

 

6ـ ناسا می‌گوید سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری دارای یک جت مشعل مانند است!!

تصویر ترکیبی از اثرات سیاهچاله هیولای کهکشان راه شیری ما.

(Image credit: NASA, ESA, and Gerald Cecil (UNC-Chapel Hill); Image Processing: Joseph DePasquale (STScI))

 

تلسکوپ فضایی هابل منظره تابش درخشان و گاز گرم شده را در نزدیکی سیاهچاله عظیم یافت شده در مرکز کهکشان راه شیری ثبت کرد. این سیاه‌چاله غول‌پیکر که قوس A* (Sgr A*) نام دارد، هزاران سال است که پرتوهای فوق‌گرم جت مانندی از خود ساطع می‌کند. دانشمندان توانستند اثرات این پرتوهای نشتی را بر محیط اطراف آن مشاهده کنند و شواهدی از وجود جت ارائه کنند.

 

7ـ مردم می‌خواهند بدانند تلسکوپ فضایی جدید ناسا ابتدا از چه چیزی عکس می‌گیرد!!

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که در این تصویر هنری دیده می‌شود، آخرین بخش آینه‌ای اولیه خود را در 8 ژانویه 2022 به کار برد که نقطه عطفی برای مأموریتش برای مطالعه جهان است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک ماموریت علمی بسیار مورد انتظار است و طبیعتاً مردم از دیدن اولین تصاویر آن هیجان زده هستند. در یک کنفرانس مطبوعاتی در 8 ژانویه، دانشمند پروژه عملیاتی وب گفت که اولین تصاویر نسل بعدی تلسکوپ فضایی احتمالا “زشت” و “تار” خواهد بود، زیرا 18 بخش آینه شش ضلعی فضاپیما باید به درستی در یک فرآیند تراز شوند که شامل مراحل گرفتن تصاویر است.

 

8ـ طوفان‌های قطبی مشتری شباهت‌هایی با اقیانوس‌های زمین دارند!!

انبوهی از ابرهای چرخان در کمربند معتدل شمالی پویای مشتری در این تصویر از فضاپیمای جونو ناسا گرفته شده است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

یک تیم تحقیقاتی به رهبری یک اقیانوس‌شناس شباهت‌های قابل توجهی بین نحوه حرکت آب روی زمین و نحوه چرخش طوفان‌ها در قطب شمال مشتری پیدا کردند. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که شامل بررسی تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای جونو ناسا بود که نیروهای مشابه این دو پدیده را ایجاد می‌کنند. طوفان های قطبی مشتری عظیم هستند و می‌توانند تا 620 مایل (1000 کیلومتر) عرض داشته باشند.

 

9ـ اسپیس ایکس 105 ماهواره کوچک را به فضا پرتاب کرد و موشک  با خیال راحت روی زمین فرود آمد

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از مجتمع پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال بلند شد تا بیش از 100 ماهواره کوچک را به مدار برساند. (اعتبار تصویر: SpaceX)

 

اسپیس ایکس دومین پرتاب موشک خود در سال 2022 را در روز پنجشنبه (13 ژانویه) انجام داد و 105 ماهواره کوچک را برای مأموریت Transporter-3 به فضا برد. این پرواز سومین ماموریت اختصاصی مشترک اسپیس ایکس است. موشک دو مرحله‌ای فالکون 9 که ماهواره‌ها را به مدار زمین برد، حدود 9 دقیقه پس از پرتاب از مجتمع پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا، روی سکو فرود آمد.

 

10ـ ویرجین اوربیت 7 ماهواره را به مدار زمین منتقل کرد

هواپیمای حامل ویرجین اوربیت، در 13 ژانویه 2022 با موشک لانچر وان این شرکت از بندر هوایی و فضایی موهاوی بلند شد. (اعتبار تصویر: Virgin Orbit)

 

موشک  لانچر وان شرکت ویرجین اوربیت هفت ماهواره را در روز پنجشنبه (13 ژانویه) به مدار زمین رساند. برای رسیدن به ارتفاعی که بتواند محموله‌های کوچک را در آن مستقر کند، لانچر وان زیر بال هواپیمای حامل ویرجین اوربیت سوار شد. این بوئینگ 747 تغییر یافته از بندر هوایی و فضایی موهاوی در جنوب کالیفرنیا بلند شد، بر فراز قسمتی از اقیانوس آرام پرواز کرد و سپس لانچر وان را در ارتفاع تقریباً 35000 فوتی (10700 متری) رها کرد. سپس لانچروان را در مدار قرار داد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia 

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *