نقشه‌برداری از شش نمونه اولیه مریخ نورد پشتکار ناسا از مریخ در سال 2021

نقشه برداری از شش نمونه اول مریخ‌نورد پشتکار: این نقشه مشروح مکان‌هایی را نشان می‌دهد که مریخ نورد پشتکار ناسا اولین لوله نمونه شاهد و شش نمونه اول خود را پر کرده است. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

 

با نزدیک شدن به پایان سال تقویمی 2021، خوب است که بنشینیم و بر تمام پیشرفت‌هایی  تأمل کنیم که امسال در مریخ داشته‌ایم.

یکی از اهداف ماموریت پشتکار جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از سطح مریخ برای بازگشت نهایی به زمین به عنوان بخشی از کمپین بازگشت نمونه مریخ است. این نمونه‌ها شامل مجموعه متنوعی از مواد سطح مریخ از جمله هسته‌های سنگی، سنگ و جو می‌شود. قبل از جمع‌آوری نمونه، پشتکار از مته برای ساییدن چند میلی‌متر بالایی سطح سنگ نزدیک به هدف هسته مورد نظر استفاده می‌کند. سپس ابزارهای علمی خود را تا حد امکان نزدیک به سنگ قرار می‌دهیم تا داده‌های ژئوشیمیایی و کانی‌شناسی را جمع آوری کنیم. سپس، نمونه‌ها از سطح مریخ به کمک لوله‌های نمونه فوق تمیز با استفاده از یک مته ضربه‌ای چرخشی در انتهای بازوی روباتیک پشتکار مته‌کاری و جمع‌آوری می‌شوند. پس از حفاری، هر لوله نمونه به داخل بدنه مریخ‌نورد آورده می‌شود، جایی که از نظر مقدار نمونه ارزیابی، تصویربرداری و مهر و موم می‌شود.

 

پشتکار 43 لوله نمونه را به مریخ آورد که بیشتر آنها با سنگ مریخی و سنگ پر خواهند شد. از زمان فرود 10 ماه پیش، هفت لوله نمونه پر شده است:

1.اولی لوله شاهد بود. لوله‌های شاهد (پشتکار دارای 5 لوله شاهد است) برای جذب هر گونه آلودگی طراحی شده است که توسط مریخ‌نورد در طول نمونه‌برداری بر سطح مریخ ریخته می‌شود و به صورت دوره ای در طول ماموریت به دست می‌آید.

2.لوله دوم قرار بود حاوی سنگی به نام “روبیون” باشد، اما هیچ هسته سنگی به دست نیامد. این نتیجه غیرمنتظره احتمالاً ناشی از متلاشی‌شدن سنگ در حین حفاری است. در عوض، این اولین نمونه ما از جو مریخ شد.

3 و 4. نمونه‌های سوم و چهارم ما به‌صورت جفت در منطقه‌ای به نام «روشت» به‌دست آمدند. این استراتژی نمونه‌گیری جفتی طراحی شده است تا گزینه‌هایی را برای انتقال نمونه‌ها به مأموریت‌های بعدی در اختیار ما قرار دهد که ممکن است آن‌ها را به خانه بیاورند. این جفت نمونه که “Montdenier” و “Montagnac” نام دارند، اولین دو هسته سنگی جمع‌آوری شده ما بودند.

5 و 6. نمونه‌های 5 و 6 به روش جفتی مشابهی در یک رخنمون به نام «براک» در منطقه «سیتا» جمع‌آوری شدند. این هسته‌ها «Salette» و «Coulettes»، سومین و چهارمین هسته‌های سنگی ما نامیده می‌شوند.

7.با نزدیک شدن به پایان سال 2021، مریخ‌نورد پشتکار در مقابل یک صخره به نام “Issole” واقع شده است، جایی که ما قصد داریم یک جفت نمونه کف دهانه دیگر را در سیتا جمع‌آوری کنیم. در زمان نوشتن این مقاله، پشتکار با موفقیت هفتمین لوله نمونه ما را با یک نمونه هسته سنگی به نام “روبین”، هسته پنجم ما پر کرد! در آینده، پشتکار تلاش خواهد کرد تا قبل از رفتن به مکان نمونه برداری بعدی، هسته نمونه دیگری را جمع‌آوری کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s Mars Perseverance Rover 2021: Mapping the First Six Martian Samples

By RACHEL KRONYAK, NASA/JPL JANUARY 2, 2022

https://scitechdaily.com/nasa-mars-perseverance-rover-2021/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *