کاخ سفید به ناسا دستور داد تا عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال 2030 تمدید کند

 

 

اما سایر شرکای ایستگاه نیز باید این تصمیم را تایید کنند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی همانطور که از کپسول دراگون اسپیس‌ایکس در جریان پرواز نوامبر ۲۰۲۱. کاخ سفید به ناسا دستور داده است تا عملیات ایستگاه فضایی را تا سال 2030 تمدید کند. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

کاخ سفید به ناسا برای ادامه عملیات در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030 به ناسا اجازه داده است تا شش سال عمر خود را تمدید کند.

 

بیل نلسون، مدیر ناسا، توسط دولت بایدن هریس دستور داده شد تا با شرکای این آژانس، از جمله آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و شرکت فضایی فدرال روسیه روس‌کاسموس همکاری کند تا به سازمان بین‌المللی برای  استفاده از ایستگاه فضایی در بقیه این دهه کمک کند.

 

نلسون در بیانیه‌ای که روز جمعه (31 دسامبر) در وب سایت ناسا منتشر شد، گفت: «خوشحالم که دولت بایدن هریس متعهد به ادامه عملیات ایستگاه تا سال 2030 است. «ایستگاه فضایی بین‌المللی چراغ راه همکاری‌های علمی صلح‌آمیز بین‌المللی است و بیش از ۲۰ سال است که پیشرفت‌های عظیم علمی، آموزشی و فناوری را به نفع بشریت بازگردانده است.»

 

قبلاً به ناسا برای استفاده تا سال 2024 بودجه داده شده بود، به دنبال راه‌هایی برای واگذاری عملیات روزانه ایستگاه فضایی خود به نهادهای تجاری بوده است تا بودجه برنامه اکتشاف خدمه ماه آرتمیس را آزاد کند.

 

نلسون گفت: ادامه مشارکت ایالات متحده در ایستگاه فضایی‌ بین‌المللی باعث افزایش نوآوری و رقابت و همچنین پیشرفت تحقیقات و فناوری لازم برای ارسال اولین زن و اولین فرد رنگین پوست به ماه تحت برنامه آرتمیس ناسا خواهد شد و راه را برای ارسال اولین انسان به مریخ ارسال خواهد کرد.

 

این تمدید همچنین زمان بیشتری را برای اطمینان از تحویل بی‌وقفه تحقیقات و فعالیت‌های تجاری در مدار نزدیک زمین از ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایگاه‌های خصوصی جدید فراهم می‌کند. ناسا اخیراً قراردادهایی با شرکت‌ها برای توسعه ایستگاه‌های فضایی منعقد کرده است.

 

ایستگاه فضایی بین‌المللی در طول پرواز نوامبر 2021 به اطراف تصویر شده است. (اعتبار تصویر: ناسا)

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اولین بار در سال 1998 تأسیس شد و بیش از 21 سال است که میزبان مجموعه‌ای از خدمه اعزامی بوده است. به عنوان یک آزمایشگاه ریزگرانش، این ایستگاه میزبان بیش از 3000 تحقیق تحقیقاتی از بیش از 4200 محقق در سراسر جهان بوده است. نزدیک به 110 کشور و منطقه در فعالیت‌های روی ایستگاه فضایی شرکت کرده‌اند، از جمله بیش از 1.5 میلیون دانش‌آموز در سال در فعالیت‌های علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM).

 

ESA قبلاً از تمدید عملیات تا سال 2030 حمایت کرده بود و JAXA تأیید کرده است که آزمایشگاه کیبو و اجزای مرتبط آن تا آن زمان قادر به پشتیبانی از فعالیت‌ها هستند. روس‌کاسموس پیشنهاد خروج از شراکت در سال 2025 را به نفع استقرار ایستگاه فضایی خود داده است، اما در عین حال اخیرا یک ماژول آزمایشگاهی چند منظوره جدید (“Nauka“) و “Prichal” را به بخش بین المللی ایستگاه فضایی متصل کرده است.

 

تنش‌های فزاینده‌ای بین ایالات متحده و روسیه در مورد مسائل زمینی وجود دارد، اگرچه مشارکت ایستگاه فضایی از چالش‌های مشابه گذشته جان سالم به در برده است.

 

قبل از دستور کاخ سفید، کنگره قانونی را برای ادامه استفاده از ایستگاه فضایی تا سال 2030 در نظر گرفت. لوایح ارائه شده در مجلس نمایندگان و سنا مورد حمایت دو حزب قرار گرفت اما به رای نرسید.

 

نلسون گفت: «از آنجایی که کشورهای بیشتری در فضا فعال هستند، مهم‌تر از همیشه این است که ایالات متحده به رهبری جهان در اتحادهای بین‌المللی رو به رشد و الگوبرداری از قوانین و هنجارها برای استفاده مسالمت‌آمیز و مسئولانه از فضا ادامه دهد.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

White House directs NASA to extend International Space Station operations through 2030

By Robert Z. Pearlman 

https://www.space.com/white-house-international-space-station-2030-extension

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *