دنباله‌دار A1 لئونارد در ماه دسامبر درخشان می‌شود!!

روشن‌تر شدن دنباله‌دار A1 Leonard از 13 نوامبر. اعتبار: هیسایوشی کاتو

 

اکنون زمان شروع ردیابی دنباله‌دار C/2021 A1 Leonard است، زیرا حرکت خود را در سپیده‌دم به سمت خورشید آغاز می‌کند.

 

روزهای بعد از سال نوی 2021 شاهد کشف یک دنباله‌دار بودیم. در شب 3 ژانویه، دقیقاً یک سال قبل از حضیض، اخترشناس گرگوری جی. لئونارد که در رصدخانه مونت لمون در نزدیکی توسان آریزونا کار می‌کرد، اولین دنباله‌دار سال را با دوره طولانی C/2021 A1 Leonard با قدر 19+ و 5 واحد نجومی (AU) دورتر (در حدود فاصله مشتری از خورشید)  کشف کرد. در زمان کشف نشانه‌های اولیه نشان می‌داد که دنباله‌دار A1 لئونارد ممکن است در پایان سال 2021 دنباله‌دار  خاصی باشد.

 

دنباله‌دار A1 لئونارد در مداری 80000 ساله قرار است پس از عبور از حضیض در اوایل سال آینده از منظومه شمسی خارج شود. این دنباله‌دار در حدود 35000 سال پیش به فاصله 3500 واحد نجومی در ابر اورت رسید. گذرگاه حضیض آتی در 3 ژانویه 2022 0.62 واحد نجومی از خورشید، تا مدار زهره خواهد بود.

 

پیش‌بینی‌های کنونی قدر دنباله‌دار را به +4 می‌رساند و ممکن است به درخشندگی قابل رویت با چشم غیرمسلح برسد. این دنباله‌دار در 12 دسامبر از فاصله 0.233 واحد نجومی (21.7 میلیون مایلی یا 34.9 میلیون کیلومتری) زمین می‌گذرد.

 

اغلب، دنباله‌دارهای جدید به‌صورت دینامیکی، هنگامی که برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک می‌شوند، گرم می‌شوند و لایه‌های بیرونی خود را تصعید می‌کنند. دنباله‌داری مانند A1 Leonard قبلاً از یک گذر حضیضی جان سالم به در برده است بدون اینکه متلاشی شود…

 

در حال حاضر، لئونارد A1 در سپیده‌دم برای رصدگران نیمکره شمالی در صورت فلکی تازی‌ها واقع شده است و در نیمه اول ماه حرکت به سمت خورشید را آغاز می کند. ما در واقع از صفحه مداری دنباله‌دار در 8 دسامبر عبور می‌کنیم و ممکن است دنباله‌دار در این زمان یک “ضد دم” به سمت خورشید نشان دهد.

 

یک اثر جذاب دیگر نیز ممکن است در هنگام ظهور دنباله‌دار A1 لئونارد در دسامبر اتفاق بیفتد. زاویه فاز خورشید-زمین-دنباله‌دار از 9 دسامبر تا 22 دسامبر در بیش از 120 درجه قرار می‌گیرد و در 14 دسامبر دقیقاً پس از عبور از نزدیکترین فاصله به زمین در 12 دسامبر به حداکثر 160 درجه می‌رسد. شرایط ایده آل را برای افزایش احتمالی درخشندگی ایجاد می‌کند و روشنایی دم را به کمای خود دنباله‌دار اضافه می‌کند.

مدار دنباله دار A1 لئونارد، برای نزدیکترین گذر خود در نزدیکی زمین تنظیم شده است.

همیشه سخت است که بدانیم دنباله‌دارها دقیقا چه کاری انجام خواهند داد. سیاره زهره در واقع در 19 دسامبر از دم دنباله‌دار A1 لئونارد عبور می‌کند و احتمالاً در این فرآیند یک بارش شهابی ناهیدی ایجاد می‌کند. در حال حاضر، فقط ماموریت آکاتسوکی JAXA در دسترس است و در مدار اطراف زهره فعال است.

 

متأسفانه، ظهور عصرگاهی دنباله‌دار A1 لئونارد پس از چرخش آن از صبح به آسمان غروب در حوالی 15 دسامبر، ناامیدکننده خواهد بود. با این حال، تماشاگران نیمکره جنوبی با محو شدن دنباله‌دار و عقب‌نشینی در جهت صورت فلکی ماهی جنوبی در اوایل سال 2022، دید بهتری خواهند داشت.

مسیر دنباله‌دار A1 لئونارد در دسامبر 2021. اعتبار: استاری‌نایت

 

مسیر طلوع دنباله‌دار در اوایل دسامبر. اعتبار: استاری‌نایت

نمای غروب دنباله‌دار A1 Leonard برای نیمه آخر دسامبر، همانطور که از آفریقای جنوبی به نظر می‌رسد. اعتبار: استاری‌نایت

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet A1 Leonard brightens in December

by David Dickinson, Universe Today NOVEMBER 29, 2021

https://phys.org/news/2021-11-comet-a1-leonard-brightens-december.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *