آیا ستاره‌شناسان نور حاصل از برخورد دو سیاهچاله را برای اولین بار مشاهده کردند؟

 

 

تصویری از ادغام دو سیاهچاله (اعتبار تصویر: اعتبار: Caltech/R. Hurt (IPAC))

 

ستاره‌شناسان ممکن است برای اولین بار نور حاصل از برخورد دو سیاهچاله به یکدیگر را دیده باشند.

 

سیاهچاله‌ها کاملاً تاریک هستند و بنابراین برای تلسکوپ‌های آشکارساز نور، نامرئی هستند. تاکنون، تنها راهی که اخترشناسان توانسته‌اند برخورد سیاهچاله‌ها را “مشاهده” کنند، تشخیص امواج گرانشی حاصل است.

 

امواج گرانشی موج‌هایی در فضاـ زمان هستند که توسط نظریه نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی شده‌اند و در اثر برخورد شدید بین اجرام عظیم آسمانی مانند سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی ایجاد می‌شوند. از زمان اولین تشخیص امواج گرانشی در سال 2015، دانشمندان امواج گرانشی را مشاهده کرده‌اند و برای درک منشأ آنها و اجسام برخوردی تلاش کرده‌اند که ممکن است آنها را ایجاد کرده باشند.

 

از آنجایی که سیاهچاله‌ها کشش گرانشی آنقدر قوی دارند که حتی نور هم نمی‌تواند از آن فرار کند، رصد آنها دشوار است و ستاره‌شناسان هنوز برخورد بین دو سیاهچاله یعنی تا الان را به صورت بصری شناسایی نکرده‌اند. در مشاهدات جدید، دانشمندان فکر می‌کنند که ممکن است برای اولین بار نوری را از ادغام دو سیاهچاله دیده باشند.

 

بر اساس بیانیه ناسا، در حالی که خود سیاهچاله‌ها کاملاً تاریک هستند، نظریه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برخورد یا ادغام بین سیاهچاله‌ها احتمالاً می‌تواند سیگنال نوری را از طریق موادی ایجاد کند که آنها را احاطه کرده است و باعث تابش ماده شود. گروهی از اخترشناسان با استفاده از تأسیسات گذرا Zwicky Caltech (ZTF) در رصدخانه پالومار در کالیفرنیا فکر می‌کنند که ممکن است چنین سیگنال نوری را شناسایی کرده باشند.

 

موج گرانشی ایجاد شده توسط این ادغام در 21 می 2019 توسط دانشمندان با استفاده از دو آشکارساز امواج گرانشی مختلف شناسایی شد: آشکارساز اروپایی Virgo و LIGO (رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری بنیاد ملی علوم). موج گرانشی که آنها شناسایی کردند ناشی از یک رویداد برخوردی به نام GW190521g است که تیم فکر می‌کند احتمالاً می‌تواند از دو سیاهچاله باشد.

 

با این تشخیص، تیمی از ستاره‌شناسان از ZTF برای نگاه کردن به کیهان و جستجوی سیگنال‌های نوری ناشی از برخورد استفاده کردند. در صورت تایید، این اولین باری است که از نور مرئی به عنوان شواهدی از برخورد دو سیاهچاله و ایجاد یک موج گرانشی استفاده می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Did astronomers see the light from two black holes colliding for the first time?

By Chelsea Gohd 

https://www.space.com/gravitational-wave-two-black-holes-colliding-first

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *