ناسا و  Intuitive Machines، مکان محل فرود مته ماه را اعلام کرد

تصویری از کاوشگر Nova-C Intuitive Machines. اعتبار: Intuitive Machines

 

در اواخر سال 2022، ناسا یک آزمایش استخراج یخ متصل به یک فرودگر رباتیک را به قطب جنوبی ماه در یک خط الراس نه چندان دور از دهانه شکلتون ارسال می‌کند – مکانی که مهندسان و دانشمندان ماه‌ها آن را ارزیابی کرده‌اند. ناسا و Intuitive Machines، شریک آژانس برای تحویل تجاری ماه، انتخاب این مکان را در 3 نوامبر اعلام کردند.

 

داده‌های ناسا از فضاپیمایی که به دور ماه می‌چرخند نشان می‌دهند که این مکان، که به آن «برآمدگی اتصال شکلتون» گفته می‌شود، می‌تواند یخ زیر سطحی داشته باشد. این منطقه نور خورشید کافی برای تامین انرژی یک فرودگر برای یک ماموریت تقریبا 10 روزه را دریافت می‌کند، در حالی که یک خط دید واضح برای زمین برای ارتباطات ثابت فراهم می‌کند. همچنین نزدیک به یک دهانه کوچک است که برای گشت و گذار روباتیک ایده‌آل است.

 

این شرایط بهترین شانس موفقیت را برای سه نمایش فناوری ارائه می‌دهد. این شامل پروژه آزمایشی استخراج یخ با منابع قطبی ناسا (PRIME-1) است که شامل یک مته جفت شده با یک طیف‌سنج جرمی است – یک شبکه ارتباطی 4G/LTE است که توسط شرکت نوکیا آمریکا و Micro-Nova توسعه یافته است. ربات قیفی قابل نصب توسط Intuitive Machines ساخته شده است.

 

دکتر جکی کویین، مدیر پروژه PRIME-1 در کندی ناسا گفت: “PRIME-1 به طور دائم به فرودگر Nova-C Intuitive Machines متصل است و یافتن مکانی برای فرود که در آن یخ در فاصله سه فوتی از سطح کشف کنیم، چالش برانگیز بود.” مرکز فضایی در فلوریدا “در حالی که مقدار زیادی نور خورشید برای تامین انرژی دارد، سطح آن برای حفظ یخ در دسترس مته PRIME-1 بسیار گرم می‌شود. ما نیاز داشتیم یک سایت طلایی پیدا کنیم که به اندازه کافی نور خورشید برای برآورده کردن الزامات ماموریت داشته باشد و در عین حال این کار را انجام دهد. مکانی امن برای فرود با ارتباطات زمینی می‌باشد.”

 

برای انتخاب این مکان فرود نهایی، کارشناسان ناسا، دانشگاه ایالتی آریزونا، آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز، نوکیا و Intuitive Machines نقشه‌های «کاوش یخ» از سطح ماه را با استفاده از داده‌های سنجش از دور ماه ایجاد کردند.

 

تجسم داده‌ای که منطقه نزدیک قطب جنوبی قمری را بر روی خط الراس نه چندان دور از شاکلتون – دهانه بزرگ سمت راست – نشان می‌دهد که به عنوان محل فرود کاوشگر Nova-C شرکت Intuitive Machines انتخاب شده است که نمایش‌های فناوری را به سطح ماه ارائه می‌کند. ابتکار خدمات باربری ماه تجاری ناسا. شرایط موجود در سایت بهترین شانس موفقیت را برای سه نمایش فناوری در کشتی ارائه می دهد. اعتبار: ناسا

پس از فرود، مته PRIME-1، که به عنوان مته یخی رگولیت برای کاوش در سطوح جدید (TRIDENT) شناخته می‌شود، تلاش خواهد کرد تا عمق سه فوتی را حفاری کند و خاک ماه – به نام regolith – را استخراج کند و آن را برای تجزیه و تحلیل آب روی سطح مورد تجزیه تحیلی قرار دهد. ابزار دیگر PRIME-1، طیف‌سنج جرمی (MSolo)، گازهای فراری را اندازه‌گیری می‌کند که به آسانی از مواد حفاری شده توسط TRIDENT خارج می‌شوند.

 

PRIME-1 اولین نمایش از یافتن و استخراج منابع در ماه خواهد بود. پیشرفت این نوع فناوری ها برای ایجاد یک حضور قوی و طولانی مدت در اعماق فضا، از جمله در ماه به عنوان بخشی از ماموریت های آژانس آرتمیس، حیاتی است. عملیات ساده و حفاری در سطح سخت ماه، بینش ارزشمندی را برای مهندسین برای مأموریت‌های ماه آینده، مانند ماموریت Volatiles Investigating Polar Exploration Rover یا VIPER، که قرار است در اواخر سال 2023 در قطب جنوبی ماه فرود بیاید، ارائه می‌کند.

 

 در حالی که PRIME-1 منابع زیر سطح ماه را بررسی خواهد کرد، نوکیا تصمیم خواهد گرفت تا شبکه 4G/LTE در فضا را آزمایش کند. ماه‌نورد کوچکی که توسط Lunar Outpost ساخته شده است، بیش از یک مایل از فرودگر Nova-C فاصله خواهد گرفت و شبکه بی‌سیم نوکیا را در فواصل مختلف آزمایش می‌کند. ماه‌نورد با یک ایستگاه واقع در Nova-C ارتباط برقرار می‌کند و فرودگر داده‌ها را به زمین ارسال می‌کند. این امر می‌تواند راه را برای یک سیستم تجاری 4G/LTE برای ارتباطات حیاتی ماموریت در سطح ماه هموار کند که شامل ارتباطات و حتی پخش ویدئو با کیفیت بالا از فضانوردان به ایستگاههای پایه، وسایل نقلیه به ایستگاه‌های پایه و موارد دیگر می‌شود.

 

در همین نزدیکی، Micro-Nova از Intuitive Machines قصد دارد تا روی سطح مستقر شود و قبل از رفتن به نزدیکی دهانه، تصاویر و داده‌های علمی را بدست آورد. سپس داده‌ها را به Nova-C  ارسال می‌کند. Micro-Nova می‌تواند یک محموله دو پوندی را به طول بیش از 1.5 مایل حمل کند تا به دهانه‌های ماه دسترسی پیدا کند و امکان بررسی با وضوح بالا از سطح ماه را فراهم کند. این نمایش می‌تواند به هموار کردن راه برای خدمات تجاری اضافی اکتشاف ماه کمک کند. در آینده، دانشمندان ممکن است این فرصت را داشته باشند که یک ابزار را با ابزارهای علمی کوچک خود مانند دوربین‌ها، لرزه‌سنج‌ها، سیستم‌های فاصله‌گیری ماه و غیره بسازند.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA, Intuitive Machines announce landing site location for lunar drill

NOVEMBER 5, 2021

by Hillary Smith, NASA

https://phys.org/news/2021-11-nasa-intuitive-machines-site-lunar.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *