جستجوی زندگی در دنیاهای دیگر در صدر فهرست کارهای نجومی قرار دارد!!

این تصویر که توسط آژانس فضایی اروپا در دسترس است، هزاران کهکشان را نشان می‌دهد که توسط تلسکوپ فضایی هابل در رصدهای سال‌های 2002 تا 2009 ثبت شده‌اند. در گزارشی که پنج‌شنبه، 4 نوامبر 2021 توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی منتشر شد، یک نظرسنجی آمریکایی از ستاره‌شناسان، جستجوی حیات فرازمینی را در راس فهرست کارهایشان برای 10 سال آینده قرار می‌دهد.

(NASA, ESA, G. Illingworth, D. Magee, and P. Oesch (University of California, Santa Cruz), R. Bouwens (Leiden University), and the HUDF09 Team via AP)

 

در گزارشی که روز پنجشنبه توسط آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی منتشر شد، اخترشناسان بر نیاز به ادامه شکار سیارات بالقوه قابل سکونت که در اطراف ستارگان دیگر می چرخند و براساس پیشرفت خارق العاده تاکید کردند که قبلاً انجام شده است. آنها خاطرنشان کردند که هدف نهایی، گرفتن عکس از هر جهانی مانند زمین است که ممکن است در آنجا وجود داشته باشد.

زندگی روی زمین ممکن است نتیجه یک فرآیند مشترک باشد، یا ممکن است به چنین مجموعه‌ای از شرایط غیرعادی نیاز داشته باشد که ما تنها موجودات زنده در بخش خود از کهکشان یا حتی در جهان باشیم.

دهه‌های آینده بشریت را در مسیری قرار می‌دهد که مشخص کند آیا ما تنها هستیم یا خیر یا همچنین در مراتب بالاتر کاوش در منشا و تکامل سیاهچاله‌ها، ستاره‌های نوترونی، کهکشان‌ها و کل جهان را مقدور می‌سازد.

 

در همان زمان، این گزارش 614 صفحه‌ای بر نیاز به تنوع بیشتر در میان رده‌های نجوم – که هنوز هم عمدتاً مرد هستند – تأکید کرد و به ناسا پیشنهاد کرد که تنوع یک تیم علمی را هنگام پرداخت پول برای تحقیقات یا پروژه‌ها در نظر بگیرد.

 

این نظرسنجی هر 10 سال یکبار انجام می‌شود و از تعداد زیادی از دانشمندان عمدتاً ساکن ایالات متحده استفاده می‌کند.

 

آخرین گزارش توصیه می‌کند که ناسا دفتر جدیدی برای نظارت بر رصدخانه‌های فضایی و مأموریت‌های همپوشانی در دهه‌های آینده ایجاد کند. در این گزارش آمده است که اول از همه باید تلسکوپی باشد که به طور قابل توجهی بزرگتر از تلسکوپ فضایی هابل است که قادر به تشخیص سیاراتی است که 10 بیلیون بار کم نورتر از ستاره‌هایشان هستند. هنگامی که فناوری‌های لازم آماده شد، این تلسکوپ می‌تواند در دهه 2040 با قیمت حدود 11 بیلیون دلار آماده پرتاب شود و به دنبال آن رصدخانه‌های بزرگ دیگر با بیلیونها دلار ایجاد شوند.

 

اما این گزارش بر نیاز به مأموریت‌های کوچکتر و ساده‌تر نیز تأکید کرد. به گفته آن، پرتاب یک فضاپیما در هر دهه با سقف هزینه 1.5بیلیون دلاری، علم را با به روز بودن خود متعادل می‌کند.

 

این گزارش از افزایش هزینه‌ها و تاخیر در پروژه‌های بزرگ در سال‌های گذشته اشاره کرد. با توجه به پرتاب نهایی ماه آینده، تلسکوپ فضایی جیمز وب به رهبری ناسا – که برای اسکن کیهان اولیه و کاوش جو دنیاهای دیگر طراحی شده است – نمونه بارز آن است. این گزارش خاطرنشان کرد، با این حال، راه‌اندازی آن وعده داده است که موقعیت مهمی باشد که مسیر نجوم و اخترفیزیک را در دهه‌های آینده شکل خواهد داد.

 

این گزارش که توسط ناسا، بنیاد ملی علوم، وزارت انرژی و نیروی هوایی حمایت می‌شود، اشاره می‌کند که این نظرسنجی در طول یک بحران بهداشتی انجام شده است. در حالی که بیماری همه گیر بر اهمیت علم تاکید کرده است، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی نهایی این بیماری همه گیر همچنان نامشخص است و بر عدم اطمینان چشم‌انداز آینده می‌افزاید.

 

در این گزارش ناسا از بنیاد ملی علوم و دپارتمان انرژی خواسته است تا با آزار و اذیت و تبعیض «به عنوان اشکال سوء رفتار علمی» برخورد کنند، تنوع بیشتری را به سطوح بالای آن بیافزایند و در هنگام تأمین مالی یک پروژه، تنوع را در نظر بگیرند.

 

مترجم : مرتضی نادری فرد

منبع:

Search for life on other worlds tops astronomy to-do list

by Marcia Dunn

NOVEMBER 4, 2021

 https://phys.org/news/2021-11-life-worlds-tops-astronomy-to-do.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *