مشتری دوباره شروع به کار کرد؟ اخترشناسان ژاپنی برخورد احتمالی را ثبت می‌کنند!!

گروهی از ستاره‌شناسان ژاپنی به تازگی یک برخورد احتمالی جدید را در سیاره مشتری کشف کرده اند.

ستاره‌شناس آماتور yotsuyubi21 در 15 اکتبر در ساعت 13:24 دقیقه بامداد با استفاده از Celestron C6، فلش برخورد احتمالی را در منطقه گرمسیری شمالی مشتری (NTrZ) ثبت کرد.

yotsuyubi21

 

مشتری فقط یک برخورد بین‌سیاره‌ای دیگر خورد. در صورت تأیید، این یازدهمین دنباله‌دار یا سیارک برخوردی مشاهده شده به غول گازی از زمان برخورد قطعات دنباله ‌ار شومیکر-لوی 9 به مشتری در 1994 است.

 

کمی بیشتر از یک ماه پس از آنکه پنج آماتور به طور مستقل یک نور مشابه را ثبت کردند، تیمی از ستاره‌شناسان به سرپرستی Ko Arimatsu از دانشگاه کیوتو، آخرین فلش برخوردی را جمعه، 15 اکتبر در بالای ابرهای مشتری (IR/تصویر قابل مشاهده در زیر) در ساعت 13:24 به وقت محلی به وقت محلی ثبت کردند.

 

آریماتسو و گروه سیستم نظارتی موسوم به PONCOTS بعنوان بخشی از پروژه سازماندهی تلسکوپ‌های اتوماتیک برای کشف خود استفاده کردند. این رویداد در منطقه گرمسیری شمالی مشتری در نزدیکی لبه جنوبی کمربند معتدل شمالی در عرض جغرافیایی +20 درجه شمالی و طول جغرافیایی 201 درجه (سیستم II) رخ داد.

مشتری کمربندهای تیره متناوب و مناطق روشن را نمایش می‌دهد که در شناسایی هرگونه زخم احتمالی برخوردی در پی آخرین فلش برخوردی کمک می‌کند. مناطق سردتر هستند و ابرهای یخی آمونیاک را بالا می برند. کمربندها مناطق گرم تری هستند که با گازهای نزولی مشخص می شوند.

Sky & Telescope illustration

 

به گفته انجمن Europlanet، به طور متوسط ​​شش و یک دوم اجسام 10 متری و بزرگتر (یعنی به اندازه کافی بزرگ برای ثبت آماتورها) هر سال به مشتری می‌خورد. با کمک نرم‌افزارهای هشداردهنده مانند DeTeCt، ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش مداوم تعداد برخوردهایی بوده‌ایم که ثابت می‌کند هرچه بیشتر نگاه کنیم  بیشتر می‌بینیم. جدیدترین برخورد، در ماه سپتامبر، زخم ضربه‌ای قابل مشاهده ایجاد نکرد. این یکی هم ممکن است زخمی نداشته باشد. اما هر دو رویداد ما را از خطرات احتمالی آگاه می‌سازند که هنوز در منظومه شمسی در کمین هستند.

فلاش برخورد به مشتری با رنگ کاذب از تلسکوپ 28 سانتی‌متری Schmidt-Cassegrain (Celestron C11)، Ko Arimatsu / دانشگاه کیوتو

 

منبع:

JUPITER WHACKED AGAIN? JAPANESE ASTRONOMERS RECORD POSSIBLE IMPACT

BY: BOB KING OCTOBER 18, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/jupiter-whacked-again-japanese-astronomers-record-possible-impact/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *