شواهد جدید نشان می‌دهد که محور زمین 84 میلیون سال پیش کج شده است

ما می‌دانیم که سرگردان قطبی واقعی (TPW) گهگاه می‌تواند کل سیارات و قمرها را نسبت به محورهای خود کج کند، اما کاملاً مشخص نیست که این اتفاق هر چند وقت یکبار برای زمین رخ داده است.

در حال حاضر یک مطالعه جدید شواهدی از کج‌شدگی محور زمین ارائه می‌دهد که در حدود 84 میلیون سال پیش رخ داده است (زمانی که دایناسورها هنوز روی زمین قدم می‌زدند).

 

محققان نمونه‌های سنگ آهک از ایتالیا را که مربوط به دوره اواخر کرتاسه  (100.5 تا 65.5 میلیون سال پیش) است، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به دنبال شواهدی از تغییرات در پرونده مغناطیسی زمین بودند که به وقوع TPW اشاره می‌کرد.

 

فسیلهای باکتریایی که در سنگ به دام افتاده‌اند و زنجیره‌ای از مگنتیت معدنی را تشکیل می‌دهند، برخی از قانع کننده‌ترین شواهد موجود در مورد سرگردانی قطبی واقعی در او اخر کرتاسه را ارائه می‌دهند – که ممکن است به حل و فصل یک بحث علمی کمک کند که برای دهه‌ها ادامه داشته است.

سرگردانی قطبی چقدر واقعی به نظر می‌رسد. (Victor C. Tsai/Wikimedia Commons/Public domain)

 

محققان در مقاله خود توضیح می‌دهند: “این مشاهده نشان دهنده جدیدترین سند مقیاس بزرگ TPW است و این ایده را به چالش می‌کشد که محور چرخشی در 100 میلیون سال گذشته تا حد زیادی ثابت بوده است.”

 

زمین از یک هسته داخلی فلزی جامد و یک هسته خارجی فلزی مایع تشکیل شده است، با یک جبه و پوسته جامد (سطح) که به آرامی در بالای فلز مایع حرکت می‌کند. میدان مغناطیسی زمین، تولید شده توسط هسته بیرونی، در سنگهایی مانند سنگهای مورد بررسی در اینجا ثبت شده است.

 

سرگردانی قطبی واقعی زمانی است که قطبهای جغرافیایی بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر مکان می‌دهند، بنابراین محور بیرونی زمین کج می‌شود. در واقع هیچ چیز از نظر میدان مغناطیسی زمین تغییر نمی‌کند، اما سنگهای در حال حرکت داده‌های مختلف پالئومغناطیس را هنگام حرکت ثبت می‌کنند.

 

این داده‌ها فاصله تا قطب‌های جغرافیایی شمال و جنوب را آشکار می‌کند و محققان را قادر می‌سازد تا نقشه‌ای را ترسیم کنند که این قطب‌ها واقعاً در آن قرار دارند. میدان کاملاً عمودی به این معنی است که یک سنگ در قطب بوده است، در حالی که یک میدان کاملاً افقی نشان می‌دهد که در خط استوا بوده است.

 

جو کرشوینک، زمین‌شناس، از موسسه فناوری توکیو در ژاپن می‌گوید: “تصور کنید که از فضا به زمین نگاه می‌کنید.” “سرگردان قطبی واقعی به نظر می‌رسد که زمین به طرف خود بچرخد و آنچه در واقع اتفاق می‌افتد این است که کل پوسته صخره‌ای کره زمین – گوشته و پوسته جامد – به دور هسته بیرونی مایع می‌چرخد.”

بخشی از کار استخراج. (راس میچل)

 

براساس این مطالعه، حدود 84 میلیون سال پیش حدود 12 درجه محور زمین کج شده است -در حدود 5 میلیون سال، به گفته محققان معادل “یویو کیهانی” که نسبتاً سریع اصلاح شد.

 

این بدان معناست که این سنگها – و خود ایتالیا – قبل از برگشتن به عقب، به سمت خط استوا حرکت کردند. یک مطالعه اخیر دیگر نشان می‌دهد که در حال حاضر شیب مشابهی در حال انجام است که ناشی از تغییرات آب و هوایی است که بر روی کره زمین تأثیر می‌گذارد.

 

منبع:

Earth Tipped on Its Side 84 Million Years Ago, New Evidence Suggests

DAVID NIELD

20 OCTOBER 2021

https://www.sciencealert.com/there-s-evidence-that-earth-tipped-on-its-side-84-million-years-ago?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+sciencealert-latestnews+%28ScienceAlert-Latest%29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *