هشت روشی که بوسیله آنها ما می‌دانیم سیاه‌چاله‌ها واقعاً وجود دارند!! قسمت سوم:‌ امواج گرانشی

 

 

در میان همه مفاهیم بسیار دور در نجوم، سیاهچاله‌ها ممکن است عجیب‌ترین آنها باشند. ناحیه‌ای از فضا که هیچ چیز، حتی خود نور نمی‌تواند از آن فرار کند، این غول‌های تاریک چشم‌انداز بسیار وحشتناکی را نیز ارائه می‌دهند. با شکستن همه قوانین عادی فیزیک در درون آنها، وسوسه انگیز است که سیاهچاله‌ها را به عنوان مطالب علمی تخیلی نادیده بگیریم. با این حال، شواهد زیادی – مستقیم و غیرمستقیم – وجود دارد که آنها واقعاً در جهان وجود دارند.

برداشت هنری از امواج گرانشی. سیاهچاله‌هایی که به دور یکدیگر می‌چرخند موج هایی در فضا-زمان ایجاد می‌کنند که به صورت امواج گرانشی به بیرون منتشر می‌شوند.

اعتبار تصویر: R. Hurt/Caltech-JPL

 

سیاهچاله‌ها همیشه به صورت مجزا وجود ندارند – گاهی اوقات به صورت جفت ایجاد می‌شوند و به دور یکدیگر می‌چرخند. هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند، فعل و انفعال گرانشی بین آنها موج‌هایی را در فضا-زمان ایجاد می‌کند که در خارج به عنوان امواج گرانشی منتشر می‌شوند(پیش‌بینی دیگری از نظریه نسبیت اینشتین). با وجود رصدخانه‌هایی مانند Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory و Virgo، ما اکنون توانایی تشخیص این امواج را داریم. اولین کشف، شامل ادغام دو سیاهچاله، در سال 2016 اعلام شد و کشفهای بسیار دیگری از آن زمان تاکنون انجام شده است. با افزایش حساسیت آشکارساز، سایر رویدادهای مولد موج علاوه بر ادغام سیاهچاله‌ها در حال کشف هستند-مانند تصادف بین سیاهچاله و ستاره نوترونی که بسیار فراتر از کهکشان ما در فاصله 650 میلیون تا 1.5 بیلیون سال نوری از زمین اتفاق افتاد.

منبع:

8 ways we know that black holes really do exist

By Andrew May 

https://www.space.com/how-we-know-black-holes-exist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *