هشت روشی که ما بوسیله آنها می‌‌دانیم سیاه‌چاله‌ها واقعاً وجود دارند!! قسمت دوم

سیاهچاله‌ها ممکن است علمی تخیلی به نظر برسند، اما شواهد قابل توجهی برای اثبات واقعی بودن آنها وجود دارد.

 

در میان همه مفاهیم بسیار دور در نجوم، سیاهچاله‌ها ممکن است عجیب‌ترین آنها باشند. ناحیه‌ای از فضا که هیچ چیز، حتی خود نور نمی‌تواند از آن فرار کند، این غول‌های تاریک چشم‌انداز بسیار وحشتناکی را نیز ارائه می‌دهند. با شکستن همه قوانین عادی فیزیک در درون آنها، وسوسه انگیز است که سیاهچاله‌ها را به عنوان مطالب علمی تخیلی نادیده بگیریم. با این حال، شواهد زیادی – مستقیم و غیرمستقیم – وجود دارد که آنها واقعاً در جهان وجود دارند.

 

انفجار اشعه گاما

انفجارهای اشعه گاما ناشی از تولد سیاهچاله‌ها توسط تجهیزات زمینی شناسایی شده است. (اعتبار تصویر: NASA/Swift/Cruz deWilde)

 

به گفته ناسا، در دهه 1930، سابرامانیان چاندراسخار، اخترفیزیکدان هندی در حال بررسی اتفاقاتی بود که برای یک ستاره زمانی که تمام سوخت هسته‌ای خود را مصرف می کند. وی دریافت که نتیجه نهایی بستگی به جرم ستاره دارد. به گفته ناسا، اگر آن ستاره واقعاً بزرگ باشد، مثلاً 20 برابر جرم خورشیدی، هسته متراکم آن – که ممکن است سه برابر یا بیشتر از جرم خورشید باشد به صورت یک سیاهچاله‌ فرو می‌ریزد. فروپاشی نهایی هسته فوق‌العاده سریع و در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و مقدار زیادی انرژی را به صورت انفجار اشعه گاما آزاد می‌کند. این انفجار می‌تواند به اندازه انرژی یک ستاره معمولی در تمام طول عمر خود به فضا تابش کند و تلسکوپهای روی زمین بسیاری از این انفجارها را کشف کرده‌اند که برخی از آنها از کهکشان‌های با فاصله بیلیونها سال نوری دورتر آمده‌اند. بنابراین ما در واقع می‌توانیم تولد سیاهچاله‌ها را ببینیم.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

8 ways we know that black holes really do exist

By Andrew May about 2 hours ago

https://www.space.com/how-we-know-black-holes-exist

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *