دانشمندان قطعه‌ای از ستاره منفجر شده را پیدا کرده‌اند که با سرعت سرسام‌آوری در راه شیری در حال چرخش است

 

 

به گفته دانشمندان ، LP 40-365 احتمالاً در یک مرحله کهکشان را ترک می کند.

 برداشت هنری از ابرنواختری که یک ستاره کوتوله سفید را به بیرون پرتاب می‌کند. (اعتبار تصویر: Mark Garlick / Science Photo Library via Getty Images)

 

بر اساس یک مطالعه جدید، تکه‌ای از ترکش‌های ستاره منفجر شده به لبه کهکشان راه شیری ما با سرعت 2 میلیون مایل در ساعت (3.2 میلیون کیلومتر در ساعت) نزدیک می‌شود.

 

جی جی  هرمس، دانشیار نجوم در دانشگاه بوستون، در بیانیه‌ای گفت: “این ستاره آنقدر سریع حرکت می‌کند که کهکشان را ترک می‌کند.”

 

این ستاره که به LP 40-365 معروف است، در حال حاضر حدود 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد. هرمس و همکارانش فکر می‌کنند این قطعه، تکه‌ای از یک جسد ستاره‌ای فوق متراکم به نام کوتوله سفید است که در اثر انفجار شدید ابرنواختری پس از جرم‌گیری بیش از حد از یک همدم منفجر شده است.

 

اودلیا پاترمن، یکی از محققان سابق دانشگاه بوستون می‌گوید: “منفجر شدن جزئی و هنوز زنده ماندن بسیار جالب و منحصر به فرد است و تنها در چند سال گذشته است که ما فکر می‌کنیم این نوع ستاره می‌تواند وجود داشته باشد.”

 

این ستاره سریع در طول تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و ماهواره بررسی گذر فراخورشیدی (TESS) مشاهده شد. محققان متوجه شدند که LP 40-365 نه تنها در حال مسابقه است بلکه هر 9 ساعت یک بار نیز می‌چرخد.

 

چرخش به خودی خود هیچ چیز غیر عادی نیست، زیرا همه ستارگان می‌چرخند. خورشید ما هر 27 روز زمینی بر محور خود می‌چرخد. با این حال، به گفته محققان، یک دوره چرخشی نه ساعته برای جسمی که مانند یک ابرنواختر فاجعه بار بوده است، نسبتاً کند در نظر گرفته می‌شود.

 

این چرخش کند است که نشان می‌دهد LP 40-365 زمانی بخشی از یک سیستم دو ستاره‌ای با عادت تغذیه ناسالم بوده است.

 

به گفته محققان، ستارگان، از جمله کوتوله‌های سفید بسیار متراکم معمولاً به صورت جفت نزدیک به دور یکدیگر می‌چرخند. در چنین سیستم‌های دوتایی، اگر یک کوتوله سفید جرم زیادی را به دیگری منتقل کند، نتیجه می‌تواند یک ابرنواختر باشد – بزرگترین انفجار یکه به گفته ناسا در فضا رخ می‌دهد.

 

معمولاً تعیین اینکه کدام ستاره “اهدا کننده” و کدام “مهاجم” بود، دشوار است. اما از آنجا که چرخش LP 40-365 نسبتاً کند است، تیم تحقیق اطمینان دارد که این جسم ترکش کیهانی از ستاره منفجر شده است. با توجه به اینکه این دو ستاره با سرعت زیاد و در مجاورت یکدیگر به دور یکدیگر می‌چرخند، ابرنواختر حاصله احتمالاً هر دو ستاره را با سرعت سرسام‌آوری جدا می‌کند، اما بر اساس این بیانیه، ما فقط توانسته‌ایم LP 40-365 را تشخیص دهیم.

 

پاترمن گفت: “این [مقاله] یک لایه دیگر از دانش را در مورد نقش این ستارگان هنگام وقوع ابرنواختر اضافه می‌کند.” با درک آنچه در مورد این ستاره خاص اتفاق می‌افتد، می‌توانیم بفهمیم که در مورد بسیاری از ستارگان مشابه دیگر که از موقعیتی مشابه به وجود آمده‌اند، چه اتفاقی می‌افتد. “

 

برخلاف خورشید ما که در درجه اول از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است، این بازماندگان ابرنواختری از آنجا که غنی از فلز هستند بسیار جذاب‌تر هستند. (ستاره‌شناسان هر عنصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم را یک فلز می‌دانند.)

 

هرمس گفت: “اینها ستاره‌های بسیار عجیبی هستند.” “آنچه ما مشاهده می‌کنیم، محصولات جانبی واکنش‌های شدید هسته‌ای است که با انفجار یک ستاره رخ می‌دهد.” به گفته محققان، ستاره‌های عجیب مانند LP 40-365 اهداف جذابی برای مطالعه هستند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists find chunk of blown-apart star hurtling through Milky Way at breakneck speed

By Daisy Dobrijevic – Staff Writer, All About Space Magazine 

https://www.space.com/runaway-dead-star-hurtles-through-milky-way

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *