9 سال در مریخ! مریخ‌نورد کنجکاوی سالگرد دیگری را جشن می‌گیرد!!

 

 

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از دو دوربین مختلف این سلفی را در جلوی صخره‌ای به نام مونت مرکو گرفت  که 20 فوت (6 متر) ارتفاع دارد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در حال حاضر 9 سال در حال کاوش در مریخ است.

 

این ربات به اندازه ماشین در نوامبر 2011 به فضا پرتاب شد و در شب 5 آگوست 2012 در دهانه گیل به طول 96 مایل (154 کیلومتر) بر روی مریخ قرار گرفت.

 

از آن زمان، کنجکاوی به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از زیست‌پذیری گذشته مریخ و نحوه تغییر سیاره در طول زمان داشته باشند. به عنوان مثال، مشاهدات مریخ‌نورد نشان داده است که گیل در گذشته باستانی میزبان دریاچه و نهر بوده است که ممکن است میلیون‌ها سال در یک زمان از زندگی شبیه به زمین پشتیبانی کند.

 

در سپتامبر 2014، کنجکاوی به پای کوه شارپ رسید که از مرکز گیل 3.4 مایل (5.5 کیلومتر) طی میکرد. ربات شش چرخ سپس راه خود را در سطح شیب‌دار انتخاب کرد.

 

تاریخ آب و هوای مریخ در آن لایه‌ها جاسازی شده است که طی چند قرن از نسبتا گرم و مرطوب به سرد و خشک از نظر تغییر کرد و کنجکاوی اکنون آماده جمع‌آوری داده‌هایی است که می‌تواند این تغییر را روشن کند.

 

این مریخ‌نورد تقریباً به قسمتی از کوه شارپ رسیده است که دارای سنگهای سولفات‌دار است و نشان‌دهنده محیط نسبتاً خشک است. لایه‌هایی که کنجکاوی در شیبها بررسی کرده است، به طور کلی دارای رس بوده که در حضور آب مایع شکل می‌گیرد.

این سلفی در سپتامبر 2016 مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا  را در محل حفاری در منطقه موری باتس در پایین کوه شارپ نشان می‌دهد. پانوراما از چندین تصویر گرفته شده توسط دوربین MAHLI در انتهای بازوی مریخ‌نورد گردآوری شده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS).

 

کنجکاوی در طول دوران حضور خود در مریخ تعدادی یافته جالب دیگر نیز به دست آورده است. به عنوان مثال، ماده شیمیایی آلی را کشف کرده است، اجزای سازنده زندگی کربن که ما می‌شناسیم و مریخ نورد چندین بار در جاهای مختلف غلظت متان را شناسایی کرده است که در اینجا در درجه اول توسط موجودات زنده تولید می‌شود.

 

متان همچنین می‌تواند توسط فرآیندهای غیر زنده تولید شود و منبع گاز در دهانه گیل به صورت یک راز باقی مانده است.

 

کنجکاوی در طول نه سال اقامت خود در مریخ، در مجموع 16.14 مایل (25.98 کیلومتر) را پیموده است و کیلومتر شمار آن می‌تواند تا مدتی دیگر نیز کار کند. به گفته اعضای تیم مأموریت، مریخ‌نورد با وجود سن نسبتاً بالا از سلامت کامل برخوردار است و سیستم قدرت هسته‌ای آن طوری طراحی شده است که حداقل 14 سال کار کند. (تمام بحث سالها در این داستان به سالهای زمینی اشاره دارد. سالهای مریخ طولانی‌تر هستند و هر یک حدود 687 روز زمینی طول می‌کشد.)

 

کنجکاوی تنها رباتی نیست که در سطح مریخ فعال است. کاوشگر اینسایت ناسا از زمان لمس مریخ در نوامبر 2018 به دنبال زمین‌لرزه‌های آن بوده است و مریخ‌نورد استقامت آژانس در فوریه گذشته در داخل دهانه جزرو به طول 45 مایل (45 کیلومتر) فرود آمد.

 

استقامت که با الهام از کنجکاوی ساخته شده است، در جستجوی نشانه‌هایی از زندگی باستانی مریخ و جمع‌آوری نمونه‌ها برای بازگشت آینده به زمین است. پشتکار با هلیکوپتر 4 پوندی (1.8 کیلوگرمی) نبوغ به مریخ سفر کرد که 10 پرواز (و شمارش) در داخل جزرو انجام داده است.

 

پس از آن مریخ‌نورد ژورونگ وجود دارد که بخشی از تیان ون -1 است (اولین ماموریت چینی کامل در مریخ). ژورونگ در 14 می فرود آمد و یک مأموریت سطحی طراحی کرد که حداقل سه ماه به طول انجامید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

9 years on Mars! Curiosity rover marks another anniversary

By Mike Wall about 5 hours ago

https://www.space.com/curiosity-rover-nine-years-on-mars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *