مریخ نورد کنجکاوی ابرهای تابناک را در مریخ شکار می‌کند!!

 

 

 

شکار ابرهای تب‌ناک توسط کنجکاوی. اعتبار: NASA / JPL-Caltech / MSSS

 

روزهای ابری در فضای خشک و نازک مریخ نادر است. ابرها معمولاً در سردترین زمان سال، زمانی که مریخ در مدار بیضی شکل از خورشید دورتر است، در خط استوا یافت می‌شود. اما در یک سال مریخی کامل – دو سال زمینی – دانشمندان متوجه شدند ابرها زودتر از انتظار بر روی مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا تشکیل می‌شوند.

 

امسال آنها از لحظه ظهور در اواخر ژانویه آماده بودند که این ابرهای “تابناک اولیه” را ثبت کنند. آنچه حاصل شد، چنین تصاویری به دانشمندان کمک می‌کند تا درک کنند که ابرها در مریخ چگونه تشکیل می‌شوند و چرا این تصاویر اخیر متفاوت هستند.

 

در حقیقت، تیم کنجکاوی کشف جدیدی انجام داده است: ابرهای زودرس تابناک در واقع در ارتفاعات بالاتر رایج هستند. بیشتر ابرهای مریخی در آسمان بیش از 37 مایل (60 کیلومتر) معلق نیستند و از یخ آب تشکیل شده‌اند. اما ابرهایی که کنجکاوی به تصویر کشیده است در ارتفاع بیشتری قرار دارند، جایی که بسیار سرد است و نشان می‌دهد که آنها احتمالاً از دی‌اکسید‌کربن یخ زده یا یخ خشک ساخته شده‌اند. دانشمندان به دنبال سرنخ‌های ظریف برای تعیین ارتفاع ابر هستند و تجزیه و تحلیل بیشتری لازم است تا مطمئن شوید کدام یک از تصاویر اخیر کنجکاوی ابرهای یخ آبی و کدام یک یخ خشک را نشان می‌دهد.

کنجکاوی ابرهای تابناک را بر فراز کوه شارپ نشان می‌دهد. اعتبار: NASA / JPL-Caltech / MSSS

 

ساختارهای خوب و مواج این ابرها با تصاویر دوربین‌های ناوبری سیاه و سفید کنجکاوی به آسانی قابل مشاهده هستند. اما این تصاویر رنگی از Mast Camera یا ماسکامام مریخ‌نورد هستند که- به معنای واقعی کلمه واقعا تابناک هستند. دقیقاً پس از غروب آفتاب، کریستالهای یخی آنها نور کمرنگ را می‌گیرند و باعث می‌شوند هنگام تاریک شدن آسمان بدرخشند. این ابرهای گرگ و میشی که به آنها ابرهای “noctilucent” یا شب‌تاب نیز می‌گویند، با پر شدن از بلورها، درخشان‌تر می‌شوند و پس از پایین آمدن موقعیت خورشید در آسمان به زیر ارتفاع، تاریک می‌شوند. این امر فقط یک سرنخ مفید است که دانشمندان برای تعیین ارتفاع از آنها استفاده می‌کنند.

 

مارک لمون، دانشمند جوی از انستیتوی علوم فضایی در بولدر، کلرادو، گفت: “اگر ابری را مشاهده کنید که مجموعه‌ای از رنگهای روشن و پاستلی در آن وجود دارد، به این دلیل است که اندازه ذرات ابر تقریباً یکسان است.” “این تابناکی معمولاً درست پس از تشکیل ابرها و رشد همه آنها با همان سرعت اتفاق می‌افتد.”

 

وی افزود: این ابرها از موارد رنگارنگ موجود در سیاره سرخ هستند. اگر در کنار کنجکاوی در حال تماشای آسمان بودید، می‌توانستید رنگها را با چشم غیرمسلح مشاهده کنید، اگرچه رنگ آنها کمرنگ هستند.

 

لمون گفت: “من همیشه از رنگ هایی که خودنمایی می‌کنند تعجب می‌کنم: قرمز و سبز و آبی و بنفش.”

 

منبع:

Curiosity rover captures shining clouds on Mars

by Jet Propulsion Laboratory

https://phys.org/news/2021-05-curiosity-rover-captures-clouds-mars.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *