مهمان تازه وارد به سامانه خورشیدی، خیلی قرمز رنگ است!!

شباهت‌هایی میان دنباله‌داری که اخیرا وارد سامانه خورشیدی شده و سایر دنباله‌دارها وجود دارد.
بسیاری از ستاره‌شناسان در حال بررسی دنباله‌دار C/2019 Q4 می‌باشند؛ اگرچه هنوز به طور رسمی تایید نشده اما احتمالا این دنباله‌دار میهمان سامانه ما می‌باشد.
پس از اعلام اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی، ستاره‌شناسان سراسر جهان تلسکوپ‌های خود را بر روی این دنباله‌دار نشانه رفته‌اند تا بتوانند هرچه بیشتر در مورد دومین میهمان سامانه خورشیدی از فضای میان ستاره‌ای اطلاعات جمع آوری کنند.
این دنباله‌دار با نام رسمی Gb00234 سی‌ام آگوست 2019 توسط یک ستاره‌شناس آماتور اکراینی در نزدیکی خورشید کشف شد؛ اگرچه فاصله این دنباله‌دار با خورشید کم و رصد آن سخت بوده اما وی موفق به تشخیص دنباله آن شد. محاسبات نشان دادند که مدار این جرم هذلولی بوده و احتمالا مربوط به مرزهای سامانه خورشیدی نیست‌ و سرعت حرکت آن نیز 30 تا 40 کیلومتر بر ساعت است که خود نشانی دیگر از غریبه بودن آن است. بدلیل نزدیکی این دنباله‌دار به خورشید بررسی مدار و وضعیت آن کمی دشوار می‌باشد و ستاره‌شناسان منتظرند تا فاصله آن از خورشیدی کمی بیشتر شود تا بتوانند با اطمینان غریبه بودن آن را تایید کنند.
ستاره‌شناسان قصد دارند با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های بزرگ زمینی ترکیبات، اندازه و دوره چرخش آن مشخص کنند؛ برخی ستاره‌شناسان تخمین میزنند قطر هسته آن 1 تا 16 کیلومتر باشد.
نکته قابل توجه شباهت میان رنگ آن با سایر دنباله‌دارها می‌باشد؛ این دنباله‌دار قرمز رنگ است. درخشش آن نیز کمی بیشتر از دنباله‌دارهای معمولی است اما از قدر هجدهم بوده و قابل رویت با چشم غیرمسلح نمی‌باشد.
دنباله‌دار Gb00234 هفتم دسامبر به نزدیک‌ترین فاصله خود تا خورشید رسیده و در طول سال قابل رویت خواهد بود.
مطالعه دنباله‌دارها و سیارک‌های سامانه‌های ستاره‌ای دیگر امکان مقایسه آن‌ها با اجرام سامانه خورشیدی و امکان بررسی سفر آن‌ها در میان کهکشان را برای پژوهشگران به وجود می‌آورد.

ترجمه: مریم هادیزاده

منبع:

http://www.astronomy.com/news/2019/09/early-results-hint-newfound-interstellar-comet-is-very-red

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *