انسلادوس برفی، دوستان خود «میماس و تتیس» را درخشنده می‌کند!!

بررسی‌های راداری نشان می‌دهند که انسلادوس، مانند یک توپ برفی با ذرات آب یخ زده خود، سایر قمرهای سیاره کیوان را درخشان می‌کند. این درخشش عجیب حاکی از وجود ساختارهایی چرخشی زیر سطح این قمر است که باعث انتقال سیگنال‌های مایکروویو میان سطح و فضاپیما می‌شود.
تیمی از پژوهشگران فرانسوی و آمریکایی به سرپرستی دکتر لی گال داده‌های 60 رادار که به بررسی قمرهای داخلی کیوان پرداخته‌اند را آنالیز کردند؛ این داده‌ها مربوط به مشاهدات فضاپیمای کاسینی طی سال‌های 2004 تا 2017 می‌باشد.
قمرهای داخلی این سیاره اتمسفری ندارند و در مقابل بمباران ذرات متفاوت که منجر به تغییر ترکیبات و بافت سطح‌شان می‌شوند، بی‌دفاع هستند. با استفاده از داده‌های کاسینی می‌توان تاثیر این برخوردها را از طریق شفافیت آب یخ‌زده این اقمار بررسی کرد.
چشمه‌ها، آب را از اقیانوس‌های داخلی انسلادوس به سمت مدار چرخش این سه قمر پمپاژ می‌کنند و باعث درخشش آن‌ها می‌شود. ذرات آب یخ زده به سطح انسلادوس نیز بازمی‌گردند و مانند ذرات برفی بر سطح سایر اقمار فرود می‌آیند. به گفته تیم پژوهش ترکیبات سطح آن‌ها نمی‌تواند به تنهایی درخشش بسیار زیادشان را توجیه کند و احتمالا بخش داخلی این اقمار ساختارهای بازتاب دهنده بسیار قوی دارند که امواج را به سمت منبع انتشار بازتاب می‌دهند.
ساختارهای سطحی انسلادوس همچنان ناشناخته می‌باشند؛ بررسی‌های انجام شده ساختارها و عوارض گوناگون سطح آن را نشان می‌دهند اما نمی‌توان با قطعیت آن‌ها رد عامل درخشش آن دانست؛ اگرچه برخی ساختارهای عجیب آن ممکن است در این امر نقش داشته باشند. البته نکته قابل توجه این است که از مقدار انرژی خورشیدی برای ذوب یخ و تشکیل این ساختارها اطلاع دقیقی نداریم.
تیم پژوهش درحال مدلسازی و ارتقاع اطلاعات خود در مورد ساختارهای بازتاب‌دهنده سطح این اقمار هستند.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://phys.org/news/2019-09-snow-cannon-enceladus-saturn-super-reflector-moons.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *