داده‌های فضاپیمای روزتا، شوک تعظیم نوزاد را نشان می‌دهد!!

داده‌های فضاپیمای روزتا شوک تعظیم نوزاد را نشان می‌دهد – مانند موجی که در دماغه کشتی تشکیل می‌شود – که در دنباله‌دار به مدت 2 سال مورد بررسی قرار گرفت. این اولین باری است که در منظومه شمسی ما تشکیل شده است.

شوک تعظیم یا  Bow shock مرز میان مغناط کره و میانگین محیط پیرامون است. شوک تعظیم برای ستاره‌ها مرز میان بادهای ستاره‌ای آن و  میانگین ناحیه درون ستاره‌ای می‌باشد.

شوک تعظیم در مغناط‌کره سیاره‌ای، مرزی است که در آن سرعت بادهای خورشیدی به دلیل نزدیک شدن به میدان مغناطیسی زمین ناگهان افت می‌کند. شوک تعظیم تنها در سیاره‌هایی پدید می‌آید که میدان مغناطیسی داشته باشند. ضخامت این ناحیه برای زمین 3/ 17 کیلومتر است و در فاصله۹۰،۰۰۰ کیلومتری (۵۶،۰۰۰ مایلی) زمین جای دارد .

مفهوم هنری از فضاپیمای روزتا – شبیه به موجی است که در دماغه یک کشتی تشکیل شده است – که بررسی دنباله‌دار را از سال 2014 آغاز کرد، شوک را قبل و بعد از نزدیکترین حالت دنباله‌دار به خورشید در سال 2015 مشاهده کرد. تصویر از ESA

Material jetting from comet 67P/Churyumov-Gerasimenko on July 7, 2015, about a month before the comet swept closest to the sun. Image via ESA/ Rosetta/ NAVCAM.

جمع‌آوری داده های ماموریت روزتا از دنباله‌دار  67P/Churyumov-Gerasimenko- که از سال 2014 تا 2016 صورت گرفت، هنوز هم مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مطالعه جدید نشان می دهد که بر خلاف آنچه دانشمندان در ابتدا باور داشتند، روزتا علامت هایی از یک شوک تعظیم خفیف نوزادی را که نتیجه تعامل بین باد خورشیدی و فضای بیرونی دنباله دار است را شناسایی کرده است که برای دنباله دارها انتظار چنین چیزی وجود دارد و قبل از آن نیز دیده شده است، اما هرگز در چنین مراحل اولیه شکل گیری، در هر نقطه از منظومه شمسی دیده نشده است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/rosetta-comet-baby-bow-shock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *