سنگهای قیمتی آسمانی!!


تصویری از یکی از نامزدهای احتمالی ابرزمین، 55 Cnc، که غنی از یاقوت و یاقوت کبود می‌باشد و ممکن است به رنگ آبی و قرمز به نظر برسد. اعتبار: Thibaut Roger

محققان دانشگاه های زوریخ و کمبریج یک کلاس جدید و عجیب و غریب از سیارات خارج از منظومه شمسی ما را کشف کرده اند. این به اصطلاح ابرزمین در دماهای بالای نزدیک ستاره میزبانش تشکیل شده و مقادیر بالایی از کلسیم، آلومینیوم و اکسید را شامل می شود، از جمله یاقوت و یاقوت کبود.

در فاصله سیصد سال نوری از زمین در صورت فلکی ذات‌الکرسی، سیاره‌ای وجود دارد که به دور ستاره خود با دوره مداری سه روز می‌چرخد. نام آن HD219134 b است. این سیاره به اصطلاح “ابرزمین” است، که جرمی تقریبا پنج برابر زمین دارد. با این حال، بر خلاف زمین، به احتمال زیاد، هسته عظیم آهنی ندارد، اما غنی از کلسیم و آلومینیوم است.

کارولین دورن، استروفیزیکدان در موسسه علوم محاسباتی دانشگاه زوریخ می‌گوید: “شاید این امر آنها را به رنگ قرمز یاقوت و  قرمز متمایل به آبی رنگ یاقوت کبود متمایل کند، زیرا این سنگ‌های قیمتی حاوی اکسید آلومینیوم هستند که در سیارات فراخورشیدی رایج هستند.” HD219134 b یکی از سه نامزدی است که احتمالا متعلق به یک کلاس جدید و عجیب و غریب از سیارات فراخورشیدی است، همانطور که کارولین دورن و همکارانش در دانشگاه های زوریخ و کمبریج در مجله انگلیسی MNRAS گزارش کرده‌اند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://phys.org/news/2018-12-sapphires-rubies-sky.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *