تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که زحل حلقه‌های خود را در “بدترین حالت” از دست می‌دهد!!


تصویر هنری از اینکه چگونه زحل ممکن است در صد میلیون سال آینده چطور به نظر برسد. حلقه‌های داخلی در ابتدا به روی سیاره باریده ناپدید می‌شوند و به آرامی حلقه‌های بیرونی همین رویه را دنبال می‌کنند. اعتبار: NASA / Cassini / James O’Donoghue

تحقیقات جدید ناسا تایید می کند که با استفاده از مشاهدات وایجر 1 و 2، ده‌ها سال پیش، زحل کمی از حلقه‌های خود را از دست داده است. حلقه‌ها به وسیله جاذبه بصورت باران گرد و غباری از ذرات یخ تحت تاثیر میدان مغناطیسی زحل فرو می‌ریزند.

James O’Donoghue از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در Greenbelt، مریلند گفت: “ما تخمین می زنیم که این باران حلقوی مقدار زیادی از آب را تخلیه می کند که می تواند نیم ساعت استخر شنا را از حلقه های زحل  پر کند.” “با این مقدار تنها، کل سیستم حلقه‌ای باید در 300 میلیون سال از بین  می‌رفت، اما به این مقدار اضافه شده است که محدوده اندازه‌گیری حلقه ها توسط فضاپیمای کاسینی  نشان می‌دهد که حلقه‌های زحل کمتر از 100 میلیون سال می‌باشد که بوجود آمده‌اند، در مقایسه با سن زحل که بیش از 4 میلیارد سال است. ” James O’Donoghue نویسنده اصلی مطالعاتی است که بر روی حلقه زحل صورت گرفته است که در 17 دسامبر  در Icarus منتشر می‌شود.

دانشمندان مدت‌ها فکر می‌کردند که کیوان با حلقه‌ها شکل گرفت یا بعد از شکل‌گیری سیاره، بوجود آمد، تحقیقات جدید به سناریوی دوم کمک می‌کند، نشان می‌دهد که بعید است که آنها بیش از 100 میلیون ساله باشد. “ما خوش شانس هستیم که می‌توانیم سیستم حلقه زحل را ببینیم که به نظر می‌رسد در وسط عمر خود است. با این حال، اگر حلقه‌ها موقتی بودند، شاید ما از دیدن سیستم‌های حلقه غول پیکر مشتری، اورانوس و نپتون، که امروزه فقط لکه نازکی هستند، محروم می‌شدیم ! ” James O’Donoghue اضافه کرد:

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://phys.org/news/2018-12-nasa-reveals-saturn-worst-case-scenario.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *