ستاره جوانی همانند یک سیاره شکل گرفت!!

تصور هنری از دیسک گرد و غبار و گاز اطراف پروتواستار بزرگ  MM 1a با همدم خود MM 1b که در منطقه بیرونی شکل گرفته است. اعتبار: J. D. Ilee / University of Leeds.

در حال مشاهده یک ستاره جوان، ستاره‌شناسان به رهبری دکتر جان ایلی از دانشگاه لیدز کشف کردند که در واقع چیزی که ناظر آن هستند، یک ستاره نیست، بلکه دو ستاره است.

هدف اصلی، به نام MM 1a، یک ستاره عظیم جوان است که توسط دیسک چرخشی از گاز و گرد و غبار احاطه شده است که نقطه تمرکز تحقیقات اصلی دانشمندان است.

یک جسم ضعیف، MM 1b، درست فراتر از دیسک در مدار اطراف MM 1a تشخیص داده شد. این تیم معتقد است که این یکی از اولین نمونه‌های یک دیسک “تقسیم شده” است که در اطراف یک ستاره عظیم جوان کشف شده است.

دکتر ایلی، از دانشکده فیزیک و نجوم در لیدز، گفت: “ستاره‌ها در ابرهای بزرگ گاز و گرد و غبار در فضای بین‌ستاره‌ای شکل می‌گیرند.

“هنگامی که این ابرها بر اثر جاذبه شروع به چرخش سریع می‌کنند و یک دیسک را در اطراف آنها تشکیل می‌دهند. در ستاره‌های کم جرم مانند خورشید ما در این دیسک‌ها سیاره‌ها می‌توانند شکل بگیرند.”

“در این مورد، ستارگان و دیسکهایی که مشاهده کرده‌ایم خیلی عظیم است، به جای مشاهده تشکیل سیاره در دیسک، ما شاهد یک ستاره دیگر هستیم که متولد شده است.”

محققان با اندازه گیری میزان اشعه منتشر شده توسط گرد و غبار و تغییرات ظریف در فرکانس نور منتشر شده توسط گاز، توانستند جرم MM 1a و MM 1b را محاسبه کنند.

مشاهدات انتشار گرد و غبار (سبز) و گاز خنک کننده در اطراف MM1a (قرمز گاز را از بین می برد، آبی به گاز نزدیک می شود)، نشان می‌دهد که حفره خروجی یا دیسک مرکزی افزایش می یابد. MM1b در سمت چپ پایین در حال چرخش است. اعتبار: J. D. Ilee / University of Leeds.

در تحقیق آنها، که امروز در Astrophysical Journal منتشر شده است، MM 1a وزنی 40 برابر جرم خورشید ما را دارد. برای ستاره کوچکتر MM 1b وزنی کمتر از نصف جرم خورشید ما محاسبه شد.

دکتر ایلی اضافه کرد: “بسیاری از ستارگان عظیم قدیمی با همدمهای نزدیک به خود پیدا می شوند.” “اما ستارگان دوتایی اغلب دارای جرم بسیار برابر هستند.. یافتن یک سیستم دوتایی جوان با نسبت جرمی 80: 1 بسیار غیر معمول است و فرایند تشکیل کاملا متفاوتی برای هر یک از اجسام وجود دارد.”

فرآیند تشکیل مطلوب برای MM 1b در مناطق بیرونی دیسک‌های سرد و عظیم رخ می دهد. این دیسک‌های “گرانشی ناپایدار” قادر نیستند در مقابل کشش گرانش مقاومت کنند و به یک یا چند قطعه تقسیم می‌شوند.

دکتر دانکن فورگان، یکی از نویسندگان مرکز علوم انسانی در دانشگاه سنت اندروز، افزود: “ما اکثر شبیه سازی این فرآیند را برای ساختن سیارات غول پیکر در اطراف ستارگانی مانند خورشید انجام داده ایم. تشکیل چیزی بزرگ مانند یک ستاره واقعا هیجان انگیز است. ”

محققان خاطرنشان می کنند که ستاره جوان جدید MM1b نیز می تواند توسط دیسک محافظ خود محاصره شود، که ممکن است پتانسیل ایجاد سیاراتی برای خود را داشته باشد، اما باید در انجام اینکار سریع باشد.

دکتر ایلی افزود: ستاره های عظیمی مانند MM1a تنها حدود یک میلیون سال قبل از انفجار به عنوان ابرنواخترهای قدرتمند زندگی می کنند، بنابراین در حالی که MM 1b ممکن است پتانسیل تشکیل سیستم سیاره ای خود را در آینده داشته باشد، که زمان طولانی‌ای است. ”

مشاهدات انتشار گرد و غبار (سبز) و گاز داغ در حال چرخش در دیسک  اطراف MM 1a (قرمز از دست دادن گاز، آبی نزدیک شدن به گاز). MM 1b سمت چپ پایین تر دیده می شود. اعتبار: J. D. Ilee / University of Leeds

ستاره شناسان این کشف شگفت انگیز را با استفاده از یک ابزار جدید منحصر به فرد که در کویر شیلی واقع شده اند – آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) را انجام داده‌اند.

این تیم زمان بیشتری را با ALMA برای مشاهده این سیستم های ستاره ای هیجان انگیز در سال 2019 اختصاص داده است.

منبع: https://phys.org/news/2018-12-young-star-caught-planet.html