کهکشان بچه قورباغه توسط برخورد دو کهکشان شکل گرفته است!!

کهکشان بچه قورباغه (Tadpole Galaxy) یک کهکشان شکسته مارپیچی میله‌ای است که در پانصد میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی اژدها قرار گرفته‌است. ویژگی اصلی آن دنباله‌ای از ستارگان که در حدود ۲۸۰ هزار سال نوری طول داشته و خوشه‌هایی از ستارگان درخشان آبی است.

در اینجا 2 کهکشان در یک گروه کهکشان با نام نامعمولی:گروه فشرده هیکسون 98 مشاهده می‌کنید. 2 “smudges” را در مرکز تصویر می‌بینید؟ هر لکه یک کهکشان است. توجه داشته باشید که اخترشناس معتقدند ساختار بچه قورباغه‌ای زمانی شکل گرفت که این جفت یک کهکشان بسیار کوچکتر را درهم گسیختند. تصویر از N. Brosch / دانشگاه تل آویو / RAS.

هنگامی که کهکشان‌های بزرگتر با کوچکتر برخورد می‌کنند، ستاره های کهکشان کوچکتر یا با کهکشان‌های بزرگتر ادغام می‌شوند، یا به فضای بین ستاره‌ای منتقل می‌شوند. در این روند در حال انجام، کهکشان‌هایی که در اطراف ما در فضا قرار دارند، ممکن است الگوهایی برای چشم و مغز انسان تداعی کنند که همانند تست رورشاخ در آسمان شب رخ می‌دهد (تست رورشاخ Rorschach test) (که با نام‌های تست رورشاک، تست لکه رورشاخ، تکنیک رورشاخ یا تست لکه نیز نامده می‌شود) یک آزمون روانی فرافکنکه در آن افراد مورد معاینه، تلقی خودشان را از لکه‌های عجیب و غریب جوهر می‌گویند و بر اساس این تفسیر و تلقی، روانشناس، نوع شخصیت یا عملکرد احساسی فرد یا حتی اختلالات ذهنی‌اش را تشخیص می‌دهد). بنابراین تیمی از ستاره‌شناسان اسرائیلی، ایالات متحده و روسیه یک کهکشان گسیخته را شناسایی کرده است که به نظر می‌رسد شباهت زیادی به “بچه قورباغه” غول پیکر دارد و به همراه یک سر بیضوی و یک دم مستطیلی طولانی که نزدیک به 300 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. آنها این کهکشان “بچه قورباغه” را در تحقیقاتی که در نشریه ماه ژانویه 2019 مجله ماهانه انجمن سلطنتی نجوم (که شما آن را آنلاین در اینجا می‌توانید پیدا کنید(https://academic.oup.com/mnras/article/482/2/2284/5124394?searchresult=1)) توضیح دادند

ستاره شناس Noah Brosch از دانشگاه تل آویو تحقیقاتی را برای مطالعه انجام داد. او گفت:

ما یک حادثه عظیم و استثنایی از کهکشان گسیخته‌ای پیدا کرده ایم.

گسیختگی در این مورد به وسیله یک کهکشان دیگر صورت گرفته است. به عبارت دیگر، ستاره شناسان بر این باورند که جفت کهکشان “بچه قورباغه” ، زمانی شکل گرفته که آنها با یک کهکشان بسیار کوچکتر برخورد کرده و آن را از هم گسیختند. براساس این مطالعه، زمانی که نیروی گرانشی دو کهکشان بزرگتر در ستاره ای که در این کهکشان کوچک و آسیب پذیر قرار داشت، کشیده شدند، ستارگان نزدیک به جفت، “سر” بچه قورباغه را تشکیل دادند. ستاره هایی که در کهکشان قربانی قرار دارند، “دم” را تشکیل می‌دهند.

به طور کلی، کهکشان “بچه قورباغه” یک میلیون سال نوری از ابتدا تا انتها است، که 10 برابر بزرگتر از کهکشان خانه ما، کهکشان راه شیری است.

این بخشی از یک گروه کوچک از کهکشان هایی است که گروه فشرده هیکسون 98 را شکل می‌دهند، که به اعتقاد منجمان، در میلیاردها سال آینده، به یک کهکشان تنها می پیوندد.

خط پایین: ستاره شناسان 2 کهکشان را در گروه کهکشان گروه Compact 98 Hickson شناسایی کرده اند که دارای ساختار “توپپول” هستند. ستاره شناسان بر این باورند که این ساختار زمانی شکل گرفت که جفت آن یک کهکشان بسیار کوچکتر را از بین برد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

A giant relic of a disrupted tadpole galaxy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *