بر روی سحابی روح زوم کنید!!

سحابی IC 63 – در صورت فلکی ذات‌الکرسی – به آرامی تحت تاثیر تابش اشعه ماوراء بنفش یونیزه از یک ستاره متغیر درخشان، که به عنوان گاما ذات‌الکرسی شناخته می‌شود، قرار می‌گیرد.

(به مناسبت هالووین) سحابی، یا ابر گاز و گرد و غبار، به نام IC 63، که گاهی اوقات به نام سحابی شبح شناخته می‌شود. این سحابی حدود 550 سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی ذات‌الکرسی جای گرفته است . در تصاویر تلسکوپی، مانند تلسکوپ فضایی هابل که در زیر نشان داده شده است، به نظر می‌رسد، یک تصویر جادویی است.

مانند هر روح محترمی، IC 63 نیز به آرامی محو می‌شود؛ به این معنا که از طریق تابش شدید از یک ستاره غیرقابل پیش‌بینی متغیر نزدیک، گامای ذات‌الکرسی، از بین می‌رود. آیا در نزدیکی هم هستند؟ چندین سال نوری دورتر از هم قرار گرفته‌اند

با این حال – حتی از این فاصله – گامای ذات‌الکرسی عمیقا بر روی سحابی روح تاثیر می‌گذارد.

سحابی روح
عکس تلسکوپ فضایی هابل از IC-63، که نام مستعارش سحابی روح است. از ناسا / ESA / Hubble.

ناسا در یک بیانیه توضیح داد:

گامای ذات‌الکرسی یک ستاره متغیر زیرغول زرد آبی است که توسط یک دیسک گاز احاطه شده است. این ستاره 19 برابر بزرگتر و 65 هزار بار روشنتر از خورشید ماست. این ستاره  نیز با سرعت باور نکردنی 1 میلیلیوم در ساعت (1.6 میلیون کیلومتر در ساعت) – که بیش از 200 برابر سریعتر از ستاره ما است، چرخش می‌کند. این چرخش دیوانه‌وار به نظر می‌رسد ظاهر خشنی دارد. چرخش سریع موجب فوران جرم از ستاره به دیسک اطراف می‌شود. این اتلاف جرم با تغییرات روشنایی مشاهده شده است.


در اواسط پاییز در نیمکره شمالی، شما به راحتی صورت فلکی ذات‌الکرسی را به شکل الگوی ستاره‌ای M یا W شکل خواهید دید.

رنگ سحابی روح نشان می‌دهد که چگونه سحابی تحت تاثیر تابش قدرتمند ستاره دور قرار دارد. ناسا گفت:

هیدروژن داخل IC 63 با اشعه ماوراء بنفش گامای ذات‌الکرسی بمباران می‌شود و موجب می‌شود که الکترونهای آن انرژی به دست آورند که بعدا به صورت تابش هیدروژن و آلفا منتشر می‌شوند که به رنگ قرمز [در تصویر هابل در بالا] دیده می‌شود.

این تابش هیدروژن آلفا باعث می‌شود IC 63 به شکل یک سحابی انتشاری باشد، اما ما همچنین نور آبی را در این تصویر می‌بینیم. این نور گامای ذات‌الکرسی است که توسط ذرات گرد و غبار در سحابی منعکس شده است، به این معنی که IC 63 نیز یک سحابی بازتابی است.

این سحابی رنگارنگ و روح‌مانند به آرامی تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش از گامای ذات‌الکرسی است. با این حال، IC 63 تنها تحت تاثیر ستاره قدرتمند نیست. این تنها بخشی از ناحیه اشباع بزرگتری است که در اطراف گامای ذات‌الکرسی واقع شده است که حدود دو درجه در آسمان است و تقریبا چهار برابر عرض ماه است.

منظره مبتنی بر زمین از آسمان در اطراف سحابی روح. ستاره روشن گامای ذات‌الکرسی است. از ESA / Hubble / NASA / Digitized Sky Survey 2 / Davide de Martin.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/cassiopeia-ghost-nebula-ic-63-hubble-image

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *